Sponsored content

Kardex systeem bij groothandel Van Buuren

Kardex systeem bij groothandel Van Buuren

Logistiek in actie: Geautomatiseerde opslag bij Van Buuren

Van Buuren is een groothandel in ijzerwaren en ventilatietechniek. In het 7.500 m2 magazijn in Rijssen worden meer dan 35.000 artikelen opgeslagen voor bevoorrading van eigen filialen en klantbestellingen. De groei van het bedrijf was het startschot van een flinke transformatie, waarbij ruimtegebrek de grootste uitdaging was.

Na de overname van twee bedrijven in 2019 was er in het magazijn geen vrije ruimte meer voor uitbreiding van de voorraad. In die tijd werd alles nog opgeslagen in legbordstellingen, maar die zaten tot de nok vol. Het was duidelijk dat er een verandering nodig was om de groeiende behoeften van Van Buuren en hun klanten te ondersteunen.

Meer doen in dezelfde ruimte

“We begonnen in met het plaatsen van twee extra zolders in het magazijn” zegt Arno Worsteling, directeur operationele zaken bij Van Buuren. “Dat was toen ons doekje voor het bloeden - we konden daarmee weer even door. Toch bleek al snel dat dit niet voldoende was. Ons orderprofiel veranderde en het assortiment werd groter. Om de interne logistiek toekomstbestendig te maken en onze klanten sneller en beter te kunnen helpen moesten we de artikelen compact en efficiënt gaan opslaan.

Geen papieren picklijsten meer

In de beginfase van het project hebben we het huidige en toekomstige proces geanalyseerd. We hadden al een ERP pakket van MSG, maar het picken gebeurde nog met papieren lijsten. Puur een opslagoplossing neerzetten was hier dan ook niet voldoende, het proces eromheen moest ook kloppen.”

We besloten in samenwerking met Kardex een High Speed orderpickzone met software op te zetten. De installatie bevatte drie Kardex Shuttles, inslagvoorbereiding, picktafel en overkoepelende software. Zo werd ons volledige pickingproces gedigitaliseerd én geoptimaliseerd.

Kardex systeem bij groothandel Van Buuren

Een geolied pickingproces

Bij binnenkomst van goederen wordt direct een keuze gemaakt of dit in de Kardex zone of in het magazijn wordt opgeslagen. Bij de Kardex zone wordt gebruik gemaakt van verschillende bakafmetingen en deze worden per product optimaal ingezet voor de meest compacte opslag.

De bakken worden allemaal op een kar geplaatst en naar de Kardex zone gereden. Hier worden de goederen verspreid over de drie plateauliften, waar rekening wordt gehouden met een optimale “load balancing” tussen de machines.

Arno beschrijft het dagelijkse picking proces: “Bij het orderpicken werken we in twee teams. Het team van orderpickers start met karren in het magazijn en loopt met pickkarren. Eén orderpicker start tegelijkertijd bij de plateauliften met picken. Hij pickt artikelen uit de machines en plaatst die in bakken aan de orderpicktafel.

Deze tafel bestaat uit 15 genummerde banen, waarbij de nummers aangegeven worden in het systeem als locatie. Dankzij de rollenbanen kunnen ze de bakken die klaar zijn eenvoudig afduwen naar de andere kant van de tafel. Hier staan de bakken vervolgens klaar voor het team van orderpickers, die hun pickronde eindigt bij de Kardex zone. Ze verzamelen de laatste artikelen uit de bakken van de orderpicktafel.”

Geïnteresseerd in meer opslagoplossingen voor e-commerce bedrijven of groothandels? Bekijk dan ook onze case over Van Walraven.

Groei voor het bedrijf én de medewerkers

Binnen het bedrijf is er veel aandacht voor persoonlijke groei van medewerkers. Vaak wordt het magazijn hier als startpunt gebruikt voor groei binnen het bedrijf. Veel vacatures worden zo intern gevuld. Een voorbeeld is Tino Groeneveld, die als zoon van de directeur in de toekomst het roer zal overnemen met zijn broer Taco Groeneveld. Hij is druk bezig om volledig bekend te raken met het bedrijf. Dit doet hij door op verschillende afdelingen te werken en zo bekend te raken met alle processen. Hij begon als magazijnmedewerker en groeide door tot verkoop binnendienst, baliemedewerker en op dit moment is hij actief als manager operationele zaken.

Tino kijkt terug op een succesvol project: “Het automatiseren van het magazijn bracht verschillende voordelen met zich mee. Het meest opvallende was de aanzienlijke ruimtebesparing die werd bereikt. Hierdoor konden we meer producten op dezelfde oppervlakte opslaan, wat essentieel was voor ons groeiende assortiment. Deze automatiseringsslag geeft ons daarnaast een goede basis voor de toekomst. Met de verhoogde nauwkeurigheid en snelheid van de orderverwerking, kunnen wij onze groei realiseren zonder dat we inleveren op kwaliteit van levering of klanten tevredenheid.

Binnen 6 weken na realisatie waren wij al overtuigd van de waarde die dit toevoegt aan ons bedrijf. Toen is direct de beslissing genomen om deze opstelling zo snel mogelijk te gaan verdubbelen. Onze werknemers zijn enthousiast en de cijfers laten zien dat deze investering een groot rendement biedt.“

Dit artikel is gesponsord door Kardex