Drie genomineerden gaan op voor de Logistica Award 2024

Begin november is de vakbeurscombinatie Logistica/ICT & Logistiek weer te vinden in de Jaarbeurs te Utrecht. Elke twee jaar is er ook Logistica Award voor een opvallende, innovatieve oplossing op logistiek gebied. Dit zijn de drie genomineerden die dit jaar meedoen. Volg al het laatste nieuws over de beurs op www.logistiek.nl

Bekendmaking op de eerste beursdag van Logistica Next

Voor dit jaar staan drie genomineerde bedrijven klaar om de award in ontvangst te mogen nemen. Dat zijn Essensium, Prime Vision en Still Intern Transport. De bekendmaking is op dinsdag 5 november 2024 tijdens de eerste dag van Logistica Next, zoals de beurs tegenwoordig heet. De uitreiking vindt plaats van 10.00 tot 10.30 uur op het hoofdpodium in Jaarbeurs.

De vakjury bestaat dit jaar uit: René de Koster (hoogleraar Erasmus Universiteit), Eric Hereijgers (senior consultant Logistics bij St. Onge Europe), Jan Hommes (directeur Stichting Logistica), Peter Leerintveld (logistiek adviseur) en Rudy Negenborn (hoogleraar Multi-Machine Operations & Logistics TU Delft).

Essensium SafeTrack – locatiesysteem voor veiligheid op de werkvloer

Essensium heeft het unieke SafeTrack-systeem ontwikkeld, een merkonafhankelijk veiligheidssysteem voor magazijntrucks. Het systeem maakt gebruik van een real-time locatiesysteem, van vision en AI om de exacte positie van trucks, lasten en voetgangers te monitoren. SafeTrack grijpt automatisch in: de truck vertraagt wanneer onveilige situaties dreigen te ontstaan, zonder aanpassingen aan de infrastructuur of gebruik van tags, wat zowel veiligheid als productiviteit in bijvoorbeeld warehouses of productieomgevingen aanzienlijk verbetert.
De vakjury, zegt hierover: “Essensium biedt een unieke oplossing die op basis van AI de veiligheid van alle magazijntrucks vergroot.”

Essensium SafeTrack

Prime Vision – AMR’s voor combinatie automatische opslag en orderpicken

Prime Vision heeft een geavanceerde oplossing ontwikkeld waarbij AMR's worden geïntegreerd met geautomatiseerde opslag- en uitslagsystemen (ASRS). Deze robots zijn flexibel, kunnen obstakels en personen detecteren, en zijn in staat om pakketten te transporteren, te sequencen en te sorteren naar dozenopzet/-sluitmachines, pickstations en sorteerbanen. Doordat het werkgebied van de robots niet omheind is, resulteert dit in een hoge mate van efficiëntie en flexibele goederenverwerking. Hierdoor kunnen magazijnen beter inspelen op schommelingen in de vraag en veranderingen in de operationele omgeving.
De jury zegt hierover: “Prime Vision heeft een universele autonome robot ontwikkeld voor alle aan- en afvoertransport en sortering, volledig geïntegreerd met andere automatische systemen.”

Prime Vision

Still Intern Transport - Self Driving Vehicle (SDV) op basis van machine learning

Still presenteert de Self Driving Vehicle (SDV), een innovatieve autonome oplossing voor interne magazijntransporten. De SDV maakt gebruik van geavanceerde cameratechnologie en machine-learning om processen zoals horizontaal transport en cross-docking te automatiseren. Daarnaast kan het andere voertuigen detecteren en de snelheid dynamisch aanpassen voor een veilige en efficiënte werking. De SDV is uitgerust met LTO-batterijen die razendsnel opladen en biedt maximale flexibiliteit zonder dat vaste infrastructuur nodig is. Het voertuig wordt verder doorontwikkeld voor volledige end-to-end warehouse automation.
Conclusie van de jury: “Still heeft een bijzondere autonome magazijntruck geïntroduceerd die obstakels vermijdt, de snelheid automatisch aanpast aan de omgeving, en waarvan de batterijen supersnel geladen kunnen worden.”

Still Intern Transport