Orderintake kun je ook door klant laten doen
Dezelfde logica als bij voorraadbeheer geldt ook voor de orderintake en track & trace. Hoe groot is jouw afdeling die orders verwerkt? In de consumentenmarkt vinden bedrijven dat de consument dit prima zelf kan doen, een klant maakt echt geen typefout bij het invoeren van zijn eigen naam. Jij voert orders voor jouw klanten nog wel in? Een klant wil ‘in control’ zijn en niet wachten tot maandag. Aanvullend krijgt een consument een track & trace bij de bestelling van een artikel. Krijg jij een track & trace als je een machine bestelt van een ton of een miljoen? ‘Mijn vader deed het ook zo’ volstaat niet meer als argument. Prikkel jezelf, dit kan beter en goede processen gesteund door een ERP-systeem kan je daarbij helpen.
Tot slot, vragen die tot nadenken moeten stemmen
Als bedrijf moet je jezelf voorafgaand aan een ERP-traject heel veel zaken afvragen. Voeg daar dan ook de volgende vragen aan toe:
- Hoe belangrijk is het ERP-project voor jou?
- Voor wie binnen de organisatie is het project belangrijk?
- Voor wie is dit het allerbelangrijkste project binnen het bedrijf?
- Wie wil er alles, maar dan ook echt alles aan doen om er een succes van te maken?
- Lopen er nog 88 projecten? Mag het ERP-traject dan echt drie of vijf jaar duren?
Zorg voor voldoende voorbereidingstijd. De keuze en de inrichting van nieuwe processen kosten nu eenmaal tijd, maar leveren als het goed is ook veel op. Neem ze daarom serieus. Verdiep je in de materie, maak iemand in de directie verantwoordelijk. Leer om met open blik naar jouw bedrijf te kijken en plaats niet een oude motor in een nieuwe auto.