Maersk brengt containers direct van terminal naar crossdock center

Containerrederij Maersk is een stap verder met het samenvoegen van verschillende logistieke activiteiten direct op de containerterminal op de Maasvlakte. Doel is om tussenschakels in de afhandelingsketen te elimineren en daarmee winst te boeken in tijd en duurzaamheid. Met een nieuw crossdock magazijn - deze maand in gebruik genomen in Rotterdam, direct naast de terminal op Maasvlakte II - wil de logistiek dienstverlener de goederenstromen vanaf de aankomst per schip tot aan het verkooppunt aanzienlijk versnellen. Het pand heeft een totale oppervlakte van 23.000 vierkante meter met in totaal 120 docks aan weerszijden van het pand en aparte opslagruimte met palletstellingen voor tussentijdse opslag.
Als eerste klant is Starbucks binnen gehaald. Maersk heeft hoge verwachtingen van deze nieuwe manier van werken, waarmee eigenlijk een soort campus van logistieke bedrijvigheid wordt gecreëerd, aldus Marijn Visser van Maersk, die een toelichting geeft op het hoe en waarom van deze nieuwbouw, waar nog een vervolg op komt met de aanbouw van een coldstore, pal naast het crossdock center, dat later dit jaar wordt opgeleverd. Behalve snelheid is ook security een belangrijk aspect in de keuze voor het crossdock concept. Containers gaan niet meer eerst de terminal af als de lading hier wordt overgeslagen. Volgens Visser zijn diverse klanten op zoek naar hoger veiligheidsniveau voor hun lading.

>> Lees meer over de nieuwbouwplannen van Maersk op Logistiek.nl