Stretch en Spot samen aan het werk bij Ceva Logistics

De nieuwe Amerikaanse vestiging van Ceva Logistics in de omgeving van Long Beach (ten zuiden van Los Angeles) gaat werken met twee opvallende robotsystemen van Boston Dynamics. Stretch is de robot die losgestapelde dozen uit containers haalt, de Spot-robot loopt over het terrein als een waakhond voor beveiliging en surveillance op de locatie.

CEVA Transload

CEVA Transload

Ceva is daarmee – samen met DHL – een van de eerste logistieke bedrijven, die gebruik maakt van de geavanceerde Stretch-robots van Boston Dynamics om honderden dozen per uur uit te laden.
De autonome robots kunnen continu opereren, waardoor de efficiëntie omhoog gaat en ergonomische problemen die gepaard gaan met handmatige arbeid op voorhand worden voorkomen. Boston Dynamics claimt dat Stretch tot 800 dozen per uur kan verplaatsen, een doorvoersnelheid die vergelijkbaar is met die van een menselijke werknemer

  

  

 

 

 

Snel en veilig dozen uit containers halen

Stretch heeft een vierkante mobiele basis met een set wielen, camera's en andere sensoren én een enorme robotarm met zeven vingers en een zuignap aan het uiteinde die dozen kan pakken en verplaatsen tot 23 kilogram. Dankzij het rijdend onderstel werkt de robot in vrijwel alle ruimtes waar mensen ook hun werk doen.
Kevin Blankespoor, verantwoordelijk voor Warehouse Robotics bij Boston Dynamics, is opgetogen over deze toepassing. "We zijn enthousiast om onze robots in de nieuwe faciliteit van Ceva te mogen inzetten. Stretch is ontworpen om containers veilig en snel te lossen, wat een moeilijke taak kan zijn om handmatig uit te voeren vanwege de hoogte en het gewicht van de dozen, evenals de vaak hoge temperaturen in de containers. Het visionsysteem stelt de robot in staat zich aan te passen aan verschillende stapelconfiguraties en hij heeft daar geen vooringestelde programmering voor nodig. De robots zijn meteen klaar om aan het werk te gaan. Dankzij batterijen met een hoge capaciteit kan de Stretch acht uur achter elkaar werken voordat hij opnieuw moet worden opgeladen. Daarnaast claimt de producent dat iedereen de robot kan bedienen met slechts een paar uur training.

  

Robothond bewaakt het terrein van dit crossdock center

Boston Dynamics (onderdeel van Hyundai) heeft recent nog diverse updates en hardwareverbeteringen aangekondigd voor ‘robothond’ Spot, die al in 2015 werd ontwerpen en sinds 2020 beschikbaar is. Nieuw zijn onder meer autonome inspectiemogelijkheden en betere interactie tussen mens en robot in verschillende industriële omgevingen.

Een belangrijk aspect van deze update, zo meldt de website van RockingRobots, is het stroomlijnen van inspectiewerkzaamheden door middel van automatisering. Spot biedt nu verbeterde mogelijkheden voor thermische monitoring, akoestische lekdetectie en het aflezen van analoge meetinstrumenten. Toepassingsgebieden voor Spot zijn tot nu toe vooral projecten in de gezondheidszorg, brandbestrijding, politiewerk en op plaatsen die voor mensen moeilijk bereikbaar zijn. Ceva gebruikt het systeem voor beveiliging van het terrein. Bijzonder aan Spot is vooral zijn enorme behendigheid dankzij bijna ultiem ontwikkelde poten en voeten, en de vele slimme camera’s op z’n lichaam. Hij navigeert in ieder terrein en ziet letterlijk alles.

  

 

 

 

  

Cross-belt sorter op basis van formaat, kleur of vervoerder

De nieuwe overslaglocatie is volgens Ceva de enige faciliteit in Noord-Amerika met een cross-belt sorteersysteem, waarmee 10.000 pakketten per uur kunnen worden gesorteerd en die dat doet op basis van vooraf geselecteerde variabelen zoals grootte, kleur of voorkeursvervoerder. Het logistiek centrum is er voor klanten uit de automotive industrie, retailbedrijven en technologiebedrijven en ontworpen met efficiëntie en snelheid in het achterhoofd. De locatie beschikt over 50 laaddocks en parkeergelegenheid voor 205 aanhangers.

In het eerste jaar van deze nieuwe locatie denkt Ceva al in totaal 26.000 containerladingen te kunnen verwerken en binnen drie jaar de capaciteit te verdubbelen. Naast de capaciteit, technologie en automatisering is de locatie ontworpen om de CO2 footprint te minimaliseren. Milieumaatregelen waaronder zonnepanelen op het dak en elektrische vrachtwagens die worden aangedreven door hernieuwbare energiebronnen, zullen in januari 2024 in bedrijf worden genomen.