Uitblinkers delen succesverhalen op ICT&Logistiek 2023
Meer dan 120 sprekers van toonaangevende bedrijven en gerenommeerde kennisinstellingen komen naar ICT&Logistiek om hun visie op actuele logistieke thema's te delen. Onder hen bevinden zich uitblinkers zoals Kramp en Wehkamp, die vertellen hoe zij hun supply chains weerbaar en duurzaam maken.
Experts van kennisinstellingen als TKI Dinalog leggen uit waarom bedrijven nu moeten investeren in een digitaal fundament om hun logistieke operatie ‘Fit for the Future’ te maken. Op de beursvloer van ICT&Logistiek laten meer dan 160 exposanten hun innovaties zien op het snijvlak van logistiek en informatietechnologie. De vakbeurs vindt plaats op 8 en 9 november in de Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht.
Drie uitblinkers die spreken op ICT&Logistiek 2023: van links naar rechts Martijn Bonte (Kramp), Frans Falize (Wehkamp) en Bas van Bree (TKI Dinalog).
Weerbare supply chain
Eén van de uitblinkers is Kramp, leverancier van onderdelen en accessoires voor de agrarische sector. Vanuit twaalf distributiecentra in heel Europa levert Kramp meer dan 500.000 artikelen direct uit voorraad. Ondanks de oorlog in Oekraïne en de torenhoge inflatie wist de groothandel vorig jaar een omzetgroei van 7,1 procent te noteren. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan de supply chain die onder leiding staat van COO Martijn Bonte, die dit voorjaar nog werd gekozen tot nummer 1 in de Top 26 van supply chain directeuren.
Op ICT&Logistiek legt Bonte uit waarom supply chain management (SCM) zo belangrijk is in deze onzekere en onvoorspelbare tijden. "Sinds de pandemie staan we voor de opdracht om onze toevoerketens overeind te houden onder uiterst turbulente omstandigheden. De afgelopen jaren hebben we gemerkt dat deze turbulentie niet meer verdwijnt. Om de weerbaarheid van onze bedrijven te vergroten, is supply chain management belangrijker dan ooit te voren."
‘Om de weerbaarheid van onze bedrijven te vergroten, is supply chain management belangrijker dan ooit te voren’
Doorberekenen retourkosten
Naast weerbaarheid is duurzaamheid het andere thema dat in de logistieke sector hoog op de agenda staat. Met name de grote retourstomen stellen e-commerce-bedrijven voor grote uitdagingen. Ze kosten niet alleen klauwen vol geld, maar leiden ook tot onnodige transportbewegingen en grote verspillingen. Wehkamp baarde dit voorjaar opzien door te breken met de belofte van gratis retouren. Het webwinkelbedrijf uit Zwolle brengt voortaan € 0,50 in rekening voor elk teruggestuurd product, een maatregel die inmiddels navolging heeft gekregen van andere webwinkels zoals H&M.
Frans Falize, COO Wehkamp, vertelt de bezoekers van ICT&Logistiek wat het effect is van de beslissing om retourkosten in rekening te brengen. "Het verminderen van de grote retourenstroom is al jarenlang een belangrijke focus binnen Wehkamp. Veel initiatieven, zoals bijvoorbeeld maatadviezen en pop-up waarschuwingen, hebben tot op heden niet het gewenste resultaat opgeleverd. Door de moedige stap om consumenten een kleine bijdrage per retour te laten betalen, zien we nu dat het consumentengedrag op een positieve manier beïnvloed wordt. Dit is beter voor het milieu door de vermindering van transportbewegingen. Een bewuster koopgedrag is een verantwoordelijkheid van zowel de consument als de onderneming en ons initiatief heeft dit zeker bereikt."
‘Door de moedige stap om consumenten een kleine bijdrage per retour te laten betalen, zien we nu dat het consumentengedrag op een positieve manier beïnvloed wordt’
Digitale fundament
Weerbaarheid en duurzaamheid zijn de thema’s waaraan we moeten werken om onze supply chains toekomstbestendig te maken. Binnen TKI Dinalog werken bedrijven, kennisinstellingen en overheid aan de innovatie die daarvoor nodig is. “Als we in de toekomst alle kansen willen benutten, moet het digitale fundament op orde zijn”, stelt Bas van Bree, operationeel directeur van TKI Dinalog. “We hebben nieuwe aansturings- en besturingsvormen nodig. En nieuwe samenwerkingsvormen tussen supply chains die elkaar nog niet kennen. Digitalisering is daarvoor cruciaal.”
In het digitale fundament staat de aantoonbaarheid van data centraal. Bedrijven moeten er van op aan kunnen dat die data betrouwbaar zijn en aan de juiste standaarden voldoen. “We zullen data gaan delen volgens de principes van federatief data delen. Die data blijft staan waar die staat, bij de bron. Bedrijven bepalen zelf welke partijen wel of niet toegang krijgen tot die data en welke data ze wel of juist niet mogen zien. Dat kunnen ook partijen zijn die elkaar niet kennen. Dat vraagt om digitaal vertrouwen”, stelt Van Bree.
‘Als we in de toekomst alle kansen willen benutten, moet het digitale fundament op orde zijn’
160 exposanten en meer dan 120 sprekers
Het programma van ICT&Logistiek telt in totaal meer dan 120 sprekers van gerenommeerde bedrijven en toonaangevende kennisinstellingen die de laatste trends schetsen, strategische inzichten delen en praktische tips geven. In acht theaters spreken zij over uiteenlopende onderwerpen, van zero-emissiezones tot cybercriminaliteit en van robotisering tot supply chain strategie.