Als hij niet zou hoeven werken en financieel onafhankelijk zou zijn, kroop hij opnieuw weer achter het stuur van een vrachtwagen. “Puur voor de lol. Misschien voor de Voedselbank of een andere instelling. Diesel stroomt nu eenmaal door mijn aderen. Dat zal nooit veranderen.”
Oomen groeide op tussen de vrachtwagens, samen met zijn twee broers ( en twee zussen), die ook voor het logistieke vakgebied behouden zijn gebleven, zij het in een andere rol. Zijn ouders waren eigenaar van transportbedrijf Oomen-Brouwers in Oosterhout. Hij ging op vroege leeftijd auto’s wassen, sleutelde aan de vrachtauto’s, deed de planning en zat achter het stuur om uiteindelijk operationeel directeur te worden van het familiebedrijf; ieder had een eigen rol, broer Frank bijvoorbeeld deed de financiën.
“Mooie opdrachtgevers hadden we: Jamin, aardewerkfabriek Sphinx, en ook witgoedspecialist Bauknecht/Whirpool. Maar Jamin ging helaas failliet. Voor Whirlpool waren we logistiek partner en beheerden we het EDC in Oosterhout. Later haakte, vanwege de groei, een financiële partner aan, die uiteindelijk een andere koers wilde varen en het transportbedrijf overnam. Ik had een MBO opleiding logistiek in Breda gedaan, combinatie van leren en werken. Logistiek is altijd mijn roeping geweest en gebleven.”
In zijn vrije tijd was Oomen destijds een fanatieke hockeyer. Blessures deden hem de das om en zorgden ervoor dat hij de fiets ontdekte. Samen met een vriendengroep reed hij jaren geleden alweer de Alpe d’HuZes. Nu maakt hij zijn rondjes op de racefiets en de mountainbike. Als het even kan met wat klimwerk erin. “Dan kom ik tot rust, want ik sta eigenlijk altijd aan. Dan denk ik na over de uitdagingen waar onze klanten mee bezig zijn en over onze eigen positie en strategie.”
Het bedrijf waar hij leiding aan geeft heet Boostlogix , een logistiek adviesbureau met een bijzondere achtergrond. Tien jaar geleden kwam Oomen in gesprek met Bas Holland. Het idee was: hoe krijgen we schoolverlaters snel aan het werk en kunnen we ze diverse ervaringen laten opdoen in de logistiek? Nou, door ze in een tandem met een ervaren specialist als buddy bij verladers en logistiek dienstverleners projecten te laten doen.
“Eerst wilden we niet veel anders dan afstudeerders begeleiden, daar waren ook subsidiemogelijkheden voor. Maar al snel zagen we dat je dat ook commercieel kunt inzetten. Dat doen we nog steeds met zo’n vijftien mensen in loondienst, een mix van jong en oud. De juniors leiden we hiermee op als specialist in transport, in warehousing of in datatechnologie en zetten we ze op die manier in om vraagstukken bij onze opdrachtgevers aan te pakken.”