Tot actie oproepen
In de praktijk gebeurt het zelf opwekken en laden nog weinig. Uit onderzoek van Over Morgen uit 2021, bleek dat er op twaalf procent van die gebouwen zonnepanelen liggen. Ondernemers voelen volgens Natuur & Milieu nog niet altijd de urgentie, kennen de regelingen niet of lopen in de praktijk tegen belemmeringen aan, zoals netcapaciteit en kosten. “We willen met dit onderzoek vervoerders, verladers, maar ook vastgoedeigenaren én lokale overheden oproepen tot actie”, aldus Bert van Mourik, projectleider mobiliteit Natuur & Milieu. “We hebben een flinke transitie met elkaar te maken , dus ga nu die eerste stappen zetten om het voor elkaar te krijgen. Iedere locatie en ieder bedrijfsmodel is verschillend, dus zoek de juiste adviseurs. Er is, ondanks de problemen die er zijn, enorm veel mogelijk om toch stappen te kunnen zetten. Dus kom in actie!”
Financieel aantrekkelijk en geen overvol stroomnet
De combinatie van het opwekken van stroom en het zelf te gebruiken is volgende organisatie vrijwel altijd haalbaar en maakt de overstap naar zero-emissie transport aantrekkelijk. Zelf opgewekte stroom is relatief goedkoop en er kunnen extra inkomsten worden verkregen dankzij het verkopen van Hernieuwbare Brandstof Eenheden (HBE)-credits.
EU-wetgeving verplicht lidstaten een groeiend aandeel hernieuwbare energie in vervoer te realiseren. In Nederland moeten brandstofbedrijven daarom een jaarlijks toenemend aandeel hernieuwbare energie leveren, oplopend van 17,9 procent in 2022 naar 28 procent in 2030. Deze verplichting geldt nu nog alleen voor brandstofleveringen aan het wegvervoer. Naast dat brandstofbedrijven zelf hernieuwbare energie leveren en inboeken, kunnen zij ook HBE’s kopen bij andere bedrijven die hernieuwbare energie inzetten in het wegtransport, maar zelf geen verplichting hebben. Transportbedrijven kunnen dus, door zelf hernieuwbare energie op te wekken en te gebruiken in hun voertuigen, HBE’s verkopen. Afhankelijk van factoren kan dit 12 tot 49 euro per volgeladen vrachtwagen opleveren.
De groene stroom kan dus deels 'verkocht' worden en het vraagt minder vergaande aanpassingen aan de netaansluiting als je stroomopwek- en gebruik combineert. Door een vol stroomnetwerk is het moeilijk om voor voldoende laadpunten bij specifieke distributiecentra voor elektrische vrachtwagens te zorgen. Het lokaal gebruik van de zonnestroom kan helpen om dit probleem te omzeilen.