Crisp - Daniël Hensens

Daniël Hensens van online supermarkt Crisp:

‘We willen bij de grootste supermarkten horen’

De rek is er nog niet uit. Websuper Crisp groeit door, ook nu de algehele e-commercegroei wat afzwakt. Met eigen software, korte ketens en een sterke verspropositie is op korte termijn uitbreiding nodig. Binnen drie maanden verwacht Crisp twee nieuwe hubs te openen en binnen een halfjaar is waarschijnlijk het tweede warehouse een feit.

Klanten kunnen tot 22.00 uur bestellen, Crisp verstuurt 22.15 uur de totale order naar de leveranciers, zij leveren exact de juiste hoeveelheden tussen 4.00 en 7.00 uur af bij Crisp in Amsterdam, waar de kwaliteit wordt gecontroleerd en de orders op klantniveau worden ingepakt, en vervolgens gaat vanaf 8.00 uur de eerste vrachtwagen alweer de weg op richting een Crisp-hub. Maar ook gedurende de dag komen vrachtwagens en bestelbussen af- en aanrijden om zo vers mogelijke boodschappen te kunnen leveren aan Crisp-klanten.

 Crisp

Crisp is een supermarkt-app met landelijke dekking. Het assortiment bestaat uit producten afkomstig van meer dan 650 boeren, kwekers en makers. Crisp is gelanceerd in november 2018 door Tom Peeters, Michiel Roodenburg en Eric Klaassen. Het is de missie van Crisp om eten met betere kwaliteit bereikbaar te maken voor meer mensen.

In de eerste drie jaren van zijn bestaan is Crisp twee keer verhuisd. Van 400 vierkante meter dc-ruimte naar 1.000 vierkante meter naar 10.000 vierkante meter in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. Bij de laatste verhuizing werd al aangekondigd dat Crisp wellicht niet lang meer vanuit één locatie zou opereren en aan een hubstructuur dacht.

Elektrisch bezorgen vanuit de hubs

Nieuw in dat logistieke proces is dat er sinds ruim een halfjaar gebruik wordt gemaakt van hubs. Volgens de COO van Crisp, Daniël Hensens, wordt het huidige aantal van vier hubs binnen drie maanden waarschijnlijk opgehoogd naar zes. De overslaglocaties zijn met name bedoeld om meer bestellingen met elektrische wagens te kunnen bezorgen. “Momenteel wordt meer dan de helft van het volume in Nederland elektrisch bezorgd”, zegt Hensens. Het gaat om de bestellingen in Randstedelijk gebied, vanuit de hubs in Amsterdam, Haarlem, Delft en Utrecht. Voor de bezorgingen buiten die regio’s is de actieradius van elektrische wagens nog niet groot genoeg. “Om ons gehele bezorggebied elektrisch te kunnen doen is de actieradius van een bestelbus nog niet hoog genoeg. De actieradius van bestelbussen loopt achter op die van personenauto’s. We willen zeker 300 kilometer kunnen rijden met de e-bus. Hiervoor gaan we graag partnerships aan met autofabrikanten. Voor ons hoeven de kinderziektes er niet uit te zijn, we vinden het prima om als launching customer de wagens te testen.”

Zeven dagen per week

Crisp kan sinds kort in heel Nederland zeven dagen per week boodschappen bezorgen, op de Waddeneilanden na. Ook is het steeds vaker mogelijk om voor ochtend- of middaglevering te kiezen. Tot nog toe wordt hiervoor deels samengewerkt met bezorgpartners. Dat moet ‘binnen twee maanden’ verleden tijd zijn, aldus Hensens. “We hebben een bepaalde standaard. Bijvoorbeeld over wie bij de deur staat, dat die persoon zich goed presenteert. Als je de last mile in eigen beheer hebt kun je dat beter in de hand houden en bijvoorbeeld trainingen en opleidingen verzorgen.”

‘Als een partner kan leveren wat wij willen, kiezen we graag voor die optie’

Het is bij lange na niet het enige wat Crisp in eigen beheer houdt. Vrijwel alle software is zelf ontwikkeld, van forecasting tot orderverwerking. Alleen voor de optimalisatie van de routeplanning is er een extern softwareprogramma in gebruik. Ook de app is zelf gebouwd en het gehele e-fulfilmentproces doorloopt Crisp zelf. Voor het vervoer per vrachtwagen maakt Crisp wel gebruik van partners, waaronder Zandbergen Transport. Hensens: “We doen veel zelf, omdat we een bepaalde manier van werken voor ogen hebben. Zo is een vrolijke bezorger voor ons cruciaal en we willen dat het vervoer goed, schoon en nieuw is. Als een partner dat kan leveren, dan kiezen we graag voor die optie. Waar we op letten bij de selectie? Of het transportbedrijf bij ons past qua profiel en persoonlijkheid.”

 Crisp - Daniël Hensens

Crisps groeiambities

Dat de klant die eigen manier van werken waardeert, blijkt uit de groeicijfers. Nog altijd wordt Crisp volgens Hensens jaarlijks 6 tot 9 keer zo groot als het jaar ervoor. Ook deze eerste maanden van 2022 ziet hij de cijfers op die manier ontwikkelen. “Bij Crisp focussen we op ‘beter eten’ – vers, lokaal, lekker – en op ‘lekker geregeld’, dus dat de app goed werkt, dat het klantcontact goed is en dat de boodschappen snel binnen zijn. Dat alles bij elkaar zorgt ervoor dat klanten bij Crisp komen en blijven.” Naast de steeds bredere bezorgopties groeit het assortiment. De ambitie van Crisp is om binnen een aantal jaar in de top-6 grootste supermarkten van Nederland te staan. “Online én fysieke supermarkten”, verduidelijkt de Crisp-COO. “Crisp is geen speciaalzaak. We willen voor heel Nederland een volwaardige supermarkt zijn. Onze klant laat een groeiende interesse in duurzaamheid zien, en dat juichen we toe, maar het gaat hem niet alleen om duurzaamheid. Ook bijvoorbeeld kwaliteit, snelheid van levering en versheid zijn belangrijk. Het gaat om een combinatie van factoren. Onze klanten zijn ook niet de mensen die voorheen zelf elke week een rondje langs verschillende boeren gingen. Ze komen van de gewone supermarkt. Het gaat om gezinnen met jonge kinderen.” Gezinnen die volgens Hensens een beetje vooruit willen plannen, waardoor hij geen concurrentie ervaart van flitsbezorgers. Sinds de komst van de snelle boodschappenbezorgers zien ze bij Crisp naar eigen zeggen weinig verandering in het gedrag van hun klanten.

‘Op deze voet gaan we de komende jaren nog significant doorgroeien’

Wat er nog mogelijk is voor Crisp? “De markt van consumenten die nu nog naar een gewone supermarkt gaan maar wel iets vinden van het eten dat er ligt, gaat niet kleiner worden. Nee, ook niet als zij door prijsstijgingen extra op hun uitgaven letten. We zijn ook niet duurder dan andere supermarkten, maar vooral anders ingericht. Dus bij Crisp zijn we onze winkel aan het klaarmaken voor verdere groei. Op deze voet gaan we de komende jaren nog significant doorgroeien.” Om die groei te faciliteren opent Crisp in het komende jaar naar verwachting nog twee warehouses, op nog onbekende locaties. Dit terwijl ze nog geen anderhalf jaar geleden al waren verhuisd van een pand van 1.000 vierkante meter naar 10.000 vierkante meter. “We kunnen hier nog wel even mee vooruit, maar we weten ook al dat we meer locaties moeten openen.” Duidelijk is dat er op de nieuwe vestiging meer loading docks nodig zijn dan in Amsterdam. “Gelukkig hebben we wel genoeg gelijkvloerse overhead-deuren. Niet alle leveringen komen in vrachtwagens. Maar ja, dat is wel iets wat we hier hebben geleerd en waar we bij volgende locaties op zullen letten. In elke stap van ons bedrijf leren we dingen.”

Ruimte en autonomie voor Crisp-personeel

Dingen leren en optimaliseren is volgens Hensens wat het werken bij Crisp leuk maakt. Niet alleen voor het directieteam. Ook de medewerkers krijgen ruimte en autonomie om mee te denken over de toekomst van het bedrijf. De positieve sfeer is blijkbaar op alle niveaus voelbaar, want veel nieuwe medewerkers komen via-via binnen. “Ik weet dat er krapte is op de arbeidsmarkt en ik hoor van mensen om mij heen die in grote logistieke bedrijven werken dat ze lastig aan mensen komen, maar hier weten de mensen ons wel te vinden”, aldus Hensens. “Van begin af aan hebben we gezegd goed voor de medewerkers te willen zorgen. Zowel op het gebied van salaris als in sfeer. Daar lijken we nu de vruchten van te plukken.”