Elektrisch bezorgen vanuit de hubs
Nieuw in dat logistieke proces is dat er sinds ruim een halfjaar gebruik wordt gemaakt van hubs. Volgens de COO van Crisp, Daniël Hensens, wordt het huidige aantal van vier hubs binnen drie maanden waarschijnlijk opgehoogd naar zes. De overslaglocaties zijn met name bedoeld om meer bestellingen met elektrische wagens te kunnen bezorgen. “Momenteel wordt meer dan de helft van het volume in Nederland elektrisch bezorgd”, zegt Hensens. Het gaat om de bestellingen in Randstedelijk gebied, vanuit de hubs in Amsterdam, Haarlem, Delft en Utrecht. Voor de bezorgingen buiten die regio’s is de actieradius van elektrische wagens nog niet groot genoeg. “Om ons gehele bezorggebied elektrisch te kunnen doen is de actieradius van een bestelbus nog niet hoog genoeg. De actieradius van bestelbussen loopt achter op die van personenauto’s. We willen zeker 300 kilometer kunnen rijden met de e-bus. Hiervoor gaan we graag partnerships aan met autofabrikanten. Voor ons hoeven de kinderziektes er niet uit te zijn, we vinden het prima om als launching customer de wagens te testen.”
Zeven dagen per week
Crisp kan sinds kort in heel Nederland zeven dagen per week boodschappen bezorgen, op de Waddeneilanden na. Ook is het steeds vaker mogelijk om voor ochtend- of middaglevering te kiezen. Tot nog toe wordt hiervoor deels samengewerkt met bezorgpartners. Dat moet ‘binnen twee maanden’ verleden tijd zijn, aldus Hensens. “We hebben een bepaalde standaard. Bijvoorbeeld over wie bij de deur staat, dat die persoon zich goed presenteert. Als je de last mile in eigen beheer hebt kun je dat beter in de hand houden en bijvoorbeeld trainingen en opleidingen verzorgen.”