Jongeneel vervangt oud maatwerk door standaard TMS

Familiebedrijf Jongeneel Transport uit Valkenburg (Zuid-Holland) staat aan de vooravond van een digitale transformatie. Na meer dan vijftien jaar een eigen systeem gebruikt te hebben, implementeert het bedrijf nu een nieuw TMS.

“Ons huidige pakket is weliswaar compleet, maar bepaalde procesvernieuwingen passen niet en onze softwareontwikkelaar is geen 25 meer”, zegt de controller van het transportbedrijf Jan van der Nagel. In plaats van nieuwe mensen voor de taak aan te nemen, kiest het bedrijf voor een externe partij. “Er komt tegenwoordig zoveel bij kijken, zoals het cybersecurity aspect. We zijn een transportbedrijf en geen softwareontwikkelaar, dus we hebben besloten te focussen op waar wij zelf goed in zijn en dit stuk bij specialisten onder te brengen.”

Afbeelding
Jongeneel TMS
(v.l.n.r.) algemeen directeur Ruud Jongeneel, IT man Reinder Stolte, controller Jan van der Nagel (allemaal van Jongeneel) en Anton Dijkhuis (adviesbureau IT's Teamwork)

Processen aanpassen aan systeem 

Wat Jongeneel niet wil is de bestaande klantspecifieke en nogal mensafhankelijke processen zomaar overhevelen in het nieuwe systeem. “Dit zie je veel, maar dan levert de aankoop van een nieuw en duur pakket te weinig op. Wij willen ook qua samenwerking met onze klant op het gebied van bijvoorbeeld tariefstructuren en informatie-uitwisseling grote stappen zetten”, aldus Van der Nagel.
Voor het implementatiedeel, het harmoniseren van processen, maar vooral voor een onafhankelijke en frisse blik, trok Jongeneel het adviesburo IT’s Teamwork van Anton Dijkhuis aan. Samen is nu een tijdlijn voor de implementatie van het TMS afgsproken. "Het is altijd intensief om je huidige processen te vertalen naar een applicatie die je slechts een paar keer in een demo gezien hebt", heeft Van der Nagel ervaren. Als alles volgens plan verloopt gaat het bedrijf in 2025 over op het nieuwe systeem.

Specialist in bulktransport van (vloeibare) gassen

Jongeneel beschikt over een eigen vloot met 170 trekkende en getrokken eenheden. Er rijden 180 eigen chauffeurs en 30 vaste charters voor het bedrijf. Op de vestigingen in Valkenburg en Europoort werken 40 kantoormedewerkers.

Met elkaar na- en meedenken en daarmee betrokkenheid verhogen

Uitdaging lijkt vooralsnog de betrokkenheid en acceptatie van de medewerkers. Dat is iets wat Van der Nagel best spannend vindt, de mensen meekrijgen om order- en procesgestuurd te gaan werken. Nu gebeurt er nog veel met excel, pdf en whatsapp, wat eigenlijk via het TMS zou moeten lopen. Van der Nagel hoopt door te laten zien dat het nieuwe systeem efficiënter werkt en taken uit handen neemt die voorheen handmatig uitgevoerd moesten worden, ervoor te zorgen dat de medewerkers er ook graag aan bijdragen en ermee willen leren werken.
Algemeen directeur Ruud Jongeneel vertrouwt erop dat het goed komt. Hij vindt het mooi om te zien dat de medewerkers inmiddels veel beter met het kernteam en de andere betrokken collega’s over de schuttingen heen kijken en goed samenwerken. “Iedereen denkt goed mee over onze nieuwe processen en nieuwe applicatiewensen. Dat geeft enorm veel vertrouwen in een goede pakketimplementatie.”