Lucy Schwaab

Brugfunctie tussen IT en operatie

- jonge business engineers
zijn hier dagelijks mee bezig

Logistics engineers helpen logistieke stromen optimaliseren door de inzet van data en analysetools. Maar ook zijn deze medewerkers de brug tussen IT en operatie, blijkt uit een interview met logistics engineers Lucy Schwaab (23) en Sjoerd Rijs (25). Schwaab: “Je kunt heel veel data hebben zonder context of heel veel context en ervaring hebben zonder data. Met beide schiet je niks op.”

Op Sjoerd Rijs’ salarisstrook van KLG Europe staat ‘operational excellence engineer’. Lucy Schwaab is ‘business process excellence employee’ bij WHS Logistics. Een hele mond vol, maar het blijkt maar een benaming. Qua werkzaamheden doen deze logistics engineers in grote lijnen hetzelfde: in gesprek met de klant werken ze aan betere logistieke processen. Dit doen zij op basis van data en ervaring met optimalisatietrajecten.

Sjoerd Rijs

Lucy Schwaab

Sjoerd Rijs en Lucy Schwaab

De werkweek van een logistics engineer

Rijs zijn baan bestaat uit drie zaken. De meeste tijd is hij kwijt aan lopende projecten. Daarnaast wordt intern regelmatig om advies gevraagd, waar hij analyses voor uitvoert met PowerBI. “Waar kansen liggen, bijvoorbeeld, of hoe kosten of tarieven zich ontwikkelen”, zegt hij. “Ten derde zijn mijn collega’s en ik de link tussen IT en operatie. Het is voor deze afdelingen lastig om met elkaar te communiceren, omdat het verschil in vakinhoudelijke kennis zo groot is. We helpen met onze basiskennis van beide afdelingen bijvoorbeeld bij EDI- of klantimplementaties, zodat de juiste informatie over en weer wordt gedeeld.”

Schwaab is het daarmee eens: “Het verschil tussen die afdelingen overbruggen is bij veel organisaties een probleem. Je kunt heel veel data hebben zonder context of heel veel context en ervaring hebben zonder data. Met beide schiet je niks op. Je moet het combineren.”

Benodigde eigenschappen

Als logistics engineer moet je niet alleen slimme analyses kunnen uitvoeren. Je moet goed met klanten en collega’s kunnen omgaan. “Het valt me op dat ik in deze rol heel afhankelijk ben van collega’s”, zegt Schwaab. “Zij moeten data aanleveren en tijd voor me nemen. Ik moest daar aan het begin aan wennen.” Ook Rijs moet regelmatig om tafel met zijn collega’s. bijvoorbeeld om diepere kennis van een bepaald onderwerp te verkrijgen. In overleg wil hij tot de juiste oplossing komen, maar dat gaat niet bij iedereen even makkelijk. “De ene collega moet je praktische voorbeelden geven, en bij de ander moet je juist heel vernieuwend denken. De een staat ook meer open voor verandering dan de ander, dus je moet per persoon bekijken hoe je hem of haar meekrijgt. Dat is soms uitdagend, zeker omdat zij je zien als die jonge nieuwe collega, maar het is ook wel leuk aan deze functie. Je leert je collega’s heel goed kennen. Je moet een band opbouwen om uiteindelijk de gewenste verandering voor elkaar te krijgen.”

Het belang van de logistics engineer

Logistiek dienstverleners doen er volgens Rijs en Schwaab echt goed aan om een logistics engineer in huis te halen. Deze personen kunnen zich focussen op vernieuwing en optimalisatie, is wat in deze veranderende markt in hun ogen noodzakelijk is. Ten eerste natuurlijk als je als organisatie op tijd mee wilt veranderen. “Maar ook als je zelf niet per se wilt veranderen, is een logistics engineer nodig”, meent Rijs. “De markt vraagt ernaar. Klanten willen inzicht in hun data. Je moet meer aanbieden dan alleen het goedkoopste of snelste transport.”

Sjoerd Rijs

Schwaab vult aan: “Meer inzicht in de prestaties kan besparingen opleveren. Soms gaat het maar om een kleine aanpassing in de levertijden. En inderdaad, klanten vragen er steeds vaker naar hoe het hele proces in elkaar steekt en welke KPI’s erbij komen kijken. Ze willen overzicht van hun performance en CO2-uitstoot. Je hebt een streepje voor bij klanten als je iemand in huis hebt die inzichten kan bieden.”

Lees het hele vraaggesprek op www.logistiek.nl