DHL legt bij elke nieuwe hub de lat wat hoger

DHL eCommerce investeert op dit moment volop in innovaties om het werk efficiënter, gemakkelijker en duurzamer te maken en om de kwaliteit van pakketbezorging verder te verbeteren. Niet alleen in de centrale en regionale hubs, maar ook in de nieuwe cityhubs ligt de focus volop op automatisering en robotisering.

Lees het artikel op www.logistiek.nl

In rap tempo voegt DHL eCommerce nieuwe stadshubs toe aan het netwerk. De onlangs geopende locatie in Arnhem – in de buurt van knooppunt Velperbroek vlakbij de snelweg A12 – werd in korte tijd gebouwd. Dagelijks worden er door zo’n 130 medewerkers ruim 10.000 pakketten gesorteerd en bezorgd in de ruime regio van Arnhem. Dat gebeurt grotendeels met elektrische bestelauto’s. Afgelopen jaren heeft de pakketbezorger flink geïnvesteerd in bestelauto’s met een stekker. Ook bij de vestiging in Arnhem staan er tientallen volledig elektrische modellen.

DHL heeft grote groei doorgemaakt

DHL is een megaspeler in de pakketbezorging in Nederland. Het marktaandeel van DHL eCommerce – dat valt onder de paraplu van de DHL Group – bedraagt ruim 40%. Het bedrijf heeft ruim 12.000 mensen in dienst – met daarnaast nog een beperkte flexibele schil. Jaarlijks worden er in de Benelux zo’n driehonderd miljoen pakketten door DHL eCommerce bezorgd. Het bedrijf heeft twintig centrale en regionale hubs, 131 cityhubs en 4.500 servicepunten en lockers. DHL eCommerce zit PostNL inmiddels op de hielen als grootste pakketbezorger van ons land. 

Focus op duurzaamheid

Een van de speerpunten waar het bedrijf flink op focust is duurzaamheid. Verantwoordelijk hiervoor is Renz Bassant. Volgens de duurzaamheidsmanager, een van de twee binnen het bedrijf, ligt de basis van het succes van DHL eCommerce op dit vlak vooral in de manier waarop de pakketten slim over Nederland worden verdeeld. “We sorteren de pakketten in onze vier grote hubs in Nederland, in Zaltbommel – wat de grootste locatie is – en in Utrecht, Amsterdam en Dordrecht.”

DHL CityHub Arnhem
DHL CityHub_bezorger in stad
DHL CityHub_laden

Nieuwe sorteerhub in Zwolle

Dat worden er volgend jaar trouwens vijf, vertelt Bassant. “In Zwolle bouwen we op dit moment een prachtige nieuwe locatie. Vanaf deze grote centrale hubs gaan de pakketten door naar de cityhubs.” De B2B zendingen gaan vooral via de regionale hubs. Ook in Arnhem – aan de andere kant van de stad – zit zo’n hub. “Het B2B-volume blijft daar. Het gaat dan om de pallets en de zakelijke zendingen. Maar het grootste deel van de pakketten – bedoeld voor consumenten – gaat dus naar de cityhubs. Dat zijn er inmiddels 131, van kleine tot grote locaties. Vanuit hier gaan de pakketten met onze elektrische bestelauto’s naar de consument.”

Stroomproblemen

Netcongestie is ook voor DHL een hot item. Maar het opladen van de grote vloot aan elektrische bestelauto’s vormt vooralsnog niet zo groot probleem. Bassant: “We verwachten eind van dit jaar 2.500 bestelauto’s met een stekker in onze vloot te hebben. Die worden vooral ’s nachts opgeladen. Overdag laden is in principe niet nodig.”

Bij de nieuwe cityhub in Arnhem staan twintig laadpalen met in totaal veertig laadpunten. “Wij hebben gekozen voor 22 kW-laders”, vertelt Bassant. “Dat is ruim voldoende om alle bestelbussen de volgende ochtend om 9 uur weer opgeladen te hebben. Daarvoor heb je geen hele snelle laadpalen nodig.” Het is overigens de bedoeling om op korte termijn bij de locatie in Arnhem ook nog twee snelladers te plaatsen. “Daar kunnen we elektrische trucks in de toekomst dan ook opladen.”