Niet onverwachts zijn verduurzaming, robotisering en big data de belangrijkste trends om in de gaten te houden. Dorhmann en Katja Busch, CCO van DHL en head of DHL CSI, noemen daarnaast globalisering, digitalisering en e-commerce als aandachtspunten. “De gebeurtenissen in de afgelopen twee jaar hebben ons laten zien hoe belangrijk het is om robuuste supply chains en logistiek te hebben”, zegt Busch. “We zien dat bedrijven de logistiek transformeren van een stille, backend-operatie naar een strategische asset en value driver. Wij geloven dat om in de toekomst succesvol te zijn, inspiratie en innovatie, open uitwisseling en intensieve samenwerking vereist zijn.”
Duurzaamheid zichtbaar in meerdere trends
Om duurzaamheid, volgens Dohrmann “the hottest topic of last year”, beter te plotten, is de trend opgesplitst in onder meer circulariteit, decarbonisatie en alternatieve energieoplossingen. Zo is in het kader van decarbonisatie door het World Economic Forum berekend dat een klimaatneutrale supply chain de prijzen met gemiddeld niet meer dan 4 procent zal verhogen. Hier lijkt markt voor te zijn, aldus DHL. 85 procent van de consumenten maakte in de afgelopen vijf jaar al ‘groenere’ keuzes in zijn aankoopgedrag. 65 procent heeft zijn levensstijl aangepast. Het willen voldoen aan die groene klantvraag, zorgt ervoor dat bedrijven meer en meer naar hun supply chain kijken. Ook circulariteit kan een rol spelen. Momenteel wordt slechts 8,5 procent van alle materialen gerecycled of hergebruikt.
Alternatieve energieoplossingen zijn vooral te signaleren in het wagenpark. Van de 755 miljard dollar die volgens DHL in 2021 in de energietransitie is geïnvesteerd, is 36 procent gegaan naar elektrisch vervoer.
Hogere productiviteit door robots
Een andere trend waar logistieke bedrijven toch echt aandacht aan moeten geven, is robotisering. Het is wat DHL betreft ondenkbaar dat er in de toekomst nog logistieke handelingen worden verricht zónder een vorm van automatisering en het gebruik van robots. Er is immers meer en meer mogelijk. Robots kunnen al goed helpen bij het verplaatsen van goederen en het laden of lossen van containers en vrachtwagens. Ook zijn er robots voor schoonmaak en veiligheid. Strategisch is er volgens DHL veel te winnen met stationaire robots die de processen optimaliseren.