Alles komt neer op een unified supply chain

Hoe belangrijk vinden retailers het meer milieubewust en duurzaam maken van hun supply chain? Ruim een kwart van hen noemt dit een top-3 prioriteit voor 2023. Dat zegt Manhattan Associates naar aanleiding van internationaal onderzoek onder 3.500 consumenten en 700 managers bij retailorganisaties. Daarnaast focust 28 procent van de retailers zich op klantgerichte oplossingen en wil 23 procent de klant de keuze bieden tussen koeriers die hun bestelling kunnen afleveren.
Belangrijke trends om mee aan de slag te gaan, meent Manhattan tijdens een groot relatie-event in Berlijn waar Unification het nieuwe toverwoord leek te zijn.

Manhattan Ass Berlijn

Focussen op een duurzame supply chain. Dat is wat het merendeel van de consumenten van retailorganisaties vraagt, blijkt uit internationaal onderzoek door Manhattan Associates. En het is wat ruim een kwart van de retailers volgend jaar gaat doen, zeggen ze. Maar hoe pak je zoiets aan? Tijdens Manhattan Exchange 2022 in Berlijn laat de leverancier van onder andere TMS- en WMS-systemen zien hoe retailers hun voordeel kunnen behalen met de juiste keuzes voor hun warehouse en hun supply chain. Bijvoorbeeld door over te gaan op een efficiënte omnichannel-strategie. Dit wordt deels verteld door de klanten zelf. Zo staat onder anderen Thomas Bervoets van Scotch & Soda op het podium. In 2020 is de keuze gemaakt voor een omnichannel-strategie. In 2021 was al bekend dat het bedrijf er een nieuw WMS-systeem en RFID voor zou inzetten, toen het nieuwe omnichannel-warehouse in Nederland nog in de maak was. Inmiddels is dat dc gebouwd en is Manhattan Active WMS ingevoerd. Dit wordt verder uitgerold naar andere vestigingen.

Altijd de nieuwste innovaties

Snel kunnen inspelen op veranderingen in de markt, is volgens Manhattan van groot belang. Want de afgelopen jaren is er nog al wat op retailbedrijven afgekomen, van corona tot personeelstekorten tot de ophoping van containers op locaties waar ze niet bij konden. Toch is en blijft de consument de grootste bepalende kracht voor retailers om hun strategie op aan te passen. De oplossingen op het Manhattan Active-cloudplatform – dat inmiddels door tachtig klanten in gebruik is – is versieloos en voert elke negentig dagen automatisch updates door, waardoor Manhattan-klanten altijd de nieuwste functies tot hun beschikking hebben.

Manhattan Ass in Berlijn

Manhattan Ass in Berlijn

Manhattan Ass in Berlijn

Meerdere tools in één oplossing

Toverwoord in de presentatie van Brian Kinsella, senior vice president product management bij Manhattan Associates, is ‘unified’. Een ‘unified supply chain’, ofwel: alles samenbrengen en samen laten werken. In eerste instantie benadrukt Kinsella dat Manhattan Active voor de meeste klanten genoeg is en geen aanvullende functies meer behoeft. Dit is omdat er al meerdere tools in één oplossing samenkomen, legt hij uit. Zo wordt in Manhattan Active Omni voor het beste voorraadbeheer de online- en offline voorraad in één beeld gevangen. Verder kan de klantcontactmedewerker in één oogopslag zien welke contacten al zijn geweest, en via welke kanalen dat is verlopen. Wat voor de omni-oplossing nog in ontwikkeling is, is onder andere een chatbotfunctie om minder mensen op klantcontact nodig te hebben. 

Ook met Manhattan Active Warehouse Management wordt volgens Kinsella alles in één ‘unified’ dienst gestopt. Op die manier is het mogelijk om bijvoorbeeld prioriteiten te stellen tussen orders. Ook moet dit WMS op den duur bijdragen aan een efficiëntere belading van vrachtwagens. Door het WMS met het TMS te laten praten, verlopen de goederenstromen veel natuurlijker, is de gedachte. 

Bijeenbrengen van unified solutions

Een supply chain die zaken verenigt, dat is de unified supply chain. En alsof dat nog niet genoeg is, staat Manhattan op het punt om zijn unified oplossingen samen te brengen. Van solution unification naar solution assembly. Door Manhattan Active Allocation samen te voegen met Manhattan Active Omni verwacht het bedrijf de volledige lifecycle-voorraad te optimaliseren. Vervolgens moet het systeem leren hoeveel voorraad op welke locatie moet liggen. Een tweede assembly die is aangekondigd, is tussen Manhattan Active Omni en Manhattan Active Supply Chain. Zo creëert een retailbedrijf een door klanten bepaald fulfilment-proces. De eindklant kan nog laat in het proces zijn order wijzigen. Dit dringt in theorie het aantal retouren terug, verhoogt de duurzaamheid en vergroot de klantentevredenheid. 

Manhattan: Hybride klant vraagt om andere retailstrategie

Retailers moeten hun on- en offline winkel beter op elkaar aansluiten. Wat online bekeken is, wordt offline gekocht en wat in de winkel niet meer te koop is, wordt voor de klant besteld. Dat zegt Manhattan op basis van internationaal onderzoek onder consumenten en retailers. Bijna zeven op de tien retailers geeft aan nu microfulfilment-strategieën te hanteren om de ‘hybride consument’ te bedienen.
Hoe precies? - meer daarover op Logistiek.nl
 

Manhattan Exchange

Supply chain verduurzamen vanuit het warehouse

Terugkomend op het streven om de supply chain te verduurzamen, ziet Manhattan er dus voordeel in om systemen slimmer op elkaar in te laten spelen. Want, zo benadrukken Henri Seroux (senior vice president EMEA), Eddie Capel (CEO) en de eerder genoemde Kinsella: een duurzamere strategie is niet altijd zwart/wit. Als je bestellingen wilt bundelen – en dus nog even moet vasthouden in een warehouse – dan heb je meer opslagruimte nodig. 

Minder kilometers rijden en minder lucht vervoeren begint wat hen betreft in het warehouse. Daar moet de juiste doos geselecteerd worden, die vervolgens via een TMS-systeem efficiënt ingeladen wordt voor zo min mogelijke stops. Een vrij onzichtbare stap voor de consument, maar een belangrijke stap in de richting van een duurzame supply chain.