Zo ontwikkelen e-fulfilmentbedrijven zich in een rap tempo…
E-fulfilment is één van de snelst groeiende nichemarkten binnen de logistieke sector. Pure players en ook logistiek dienstverlener worden op Logistiek.nl geportretteerd in de serie: ‘E-fulfilment zo doen wij dat’. Een compilatie van opmerkelijk quotes van vier specialisten die zich ieder op hun eigen wijze staande weten te houden in deze relatief nieuwe tak van sport.
Het aantal deals in de transport- en logistieksector laat een stijgende lijn zien. In de eerste drie kwartalen van 2020 vonden er 150 deals plaats terwijl er in de eerste drie kwartalen van 2021 al ruim 175 overnames plaatsvonden. Een stijging van bijna 17 procent. Niels Ansems, overnamespecialist Transport & Logistiek bij Match Plan Fusies en Overnames, vindt het niet verrassend dat in elk kwartaal van 2021 meer deals hebben plaatsgevonden dan in het jaar ervoor. “Op dit moment is er een grote hoeveelheid geld beschikbaar en zijn er historisch lage rentestanden. Dit zorgt voor een ideaal investeringsklimaat.” Ansems verwacht dat de stijging zich verder zal voort zetten, vanwege de behoefte aan schaalvergroting en de wens om te investeren in automatisering, personeel en efficiëntie.”
Maar eerst in het kort wat actuele cijfers: Nederlanders hebben in 2021 iets meer dan 30 miljard euro online uitgegeven, blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org. Het aantal online aankopen steeg het afgelopen met 13 procent naar 370 miljoen aankopen. De online aankopen zijn nu goed voor 31 procent van de totale bestedingen van Nederlanders. Thuiswinkel.org zegt te verwachten dat consumenten dit jaar online blijven kopen, maar dat de groei weer de vorm aanneemt van voor de coronapandemie. Voor de pandemie groeide de online bestedingen tussen de drie en zes procent per jaar.