We vervoeren te grote dozen

Automatisch en op maat; de toekomst van verpakken

Handmatig verpakken is op zijn retour. E-commerce groeit jaar na jaar en te grote dozen worden niet meer geaccepteerd. Tegelijkertijd zijn er steeds minder mensen beschikbaar voor de vacatures in de distributiecentra. Het wordt volgens Arnoud Koopmans van Sparck Technologies hoog tijd voor automatisering om de groeiende uitdagingen in de e-fulfilment het hoofd te kunnen bieden.

Duurzaamheid

De afvalberg als gevolg van online bestellingen neemt in een rap tempo toe. Uit onderzoek van Recycling Netwerk Benelux blijkt dat er jaarlijks in totaal 87 miljoen kilo aan verzendmateriaal van online bestellingen wordt thuisbezorgd bij consumenten. Een deel van de verzending bestaat uit onnodige lucht of vulmaterialen, zoals noppenfolie, papiersnippers of plastic luchtkussens. Een direct gevolg is dat deze te grote dozen over ons wegennet vervoerd moeten worden. En daar zit niemand op te wachten. De retailer en vervoerder niet, want onnodig volume kost geld en ook de eindklant wordt niet blij van veel afval. Maar producten helemaal niet verpakken is geen optie. Er is een verpakking nodig om een product goed beschermd bij de consument aan te laten komen.

Halveren van verpakkingsvolume

“Stuur mij twee pallets met verpakte goederen en ik stuur je er één terug.” Dit klinkt als een utopie, maar aan het woord is Arnoud Koopmans, International salesmanager van Sparck Technologies. Deze Friese onderneming uit Drachten bouwt automatische verpakkingsmachines voor dozen op maat. En deze machines zijn het antwoord op de groeiende norm om duurzaam te verpakken. Koopmans: “Je verpakt geen lucht meer, maar alleen de artikelen. Op die manier bespaar je op verzendvolume, op verpakkingsmateriaal en op transportkosten.” 

Arnoud Koopmans

Snelheid en flexibiliteit

Automatisering betekent ook dat het proces aanzienlijk versneld kan worden. Snelheid en flexibiliteit spelen een grote rol in het voldoen aan de verwachtingen van de klant. Koopmans vervolgt: “Onze snelste verpakkingslijn produceert het equivalent van zo’n twintig manuele verpakkingsstations. Dit geeft ruimte om verpakkers vrij te maken ander essentieel werk in het bestelproces voor hun rekening te nemen zoals order picking of het verwerken van retourzendingen” 
“Ook kan de machine een breed scala aan producten op maat verpakken; harde goederen, zachte goederen, enkelvoudige of meervoudige artikelen. Met de snelheid die een fit-to-size machine kan halen ten opzichte van manueel verpakken zorgt ook voor grote voordelen tijdens piekmomenten en toekomstige groei,” vervolgt Koopmans.

Data

De verpakkingstechnologie beperkt zich niet tot het verpakken zelf, maar richt zich ook op de service. Moderne inpaksystemen generen een hoop data die vervolgens door de gebruiker ingezet kan worden om de processen te verbeteren. “Een logistiek manager wil weten wat de verpakkingsmachine heeft gedaan tijdens een shift, hoeveel orders er zijn verpakt, en of zich daarbij fouten hebben voorgedaan” verklaart Koopmans. Verder hangen er zes camera’s in de machines om machinefouten te achterhalen. “Bij een event worden de beelden van voor en na het event opgeslagen. Aan de hand daarvan kan het probleem geanalyseerd worden. Een sterke tool, aangezien de machines een kritisch onderdeel zijn in het gehele verzendproces.”

  

Intelligente verpakkingssystemen

  

ROI

Verpakken op maat is het antwoord op de uitdagingen waar de groeiende e-commerce mee te maken heeft. De gedachte dat het automatiseren van deze laatste stap in het orderproces alleen voor grote spelers is weggelegd is niet houdbaar. De exacte terugverdientijd hangt af van hoe het verpakkingsproces voorheen was ingericht, maar het is doorgaans een mix van minder transportkosten door een doos op maat, minder materiaalverbruik zoals karton en minder personele inzet. Al vanaf 800 pakketten per dag geeft deze geautomatiseerde oplossing al een interessante ROI.


Dit artikel is gesponsord door Sparck