In dit nieuwe distributiecentrum gaat Mantel 50.000 fietsen opslaan

Welke orderpickstrategie pas je toe bij de inrichting van een omnichannel-operatie en waar ga je zo’n operatie vestigen? Kies je voor mechanisatie of ga je ‘op zeker’ met een manuele pick-aanpak. Voor fietsketen Mantel was van meet af aan heel duidelijk de keuze voor de laatste optie in het kersverse distributiecentrum - met assemblage-afdeling - dat op het punt staat om in gebruik te worden genomen. Logistiek manager bij Mantel, Matthijs Verhoef, geeft tekst en uitleg.

De nog lege legbordstellingen staan klaar om gevuld te worden, de racking is deels gevuld met dozen en rolcontainers worden met enig geweld afgeleverd op de expeditie. Op de tussenvloer zijn de mensen van de assemblage afdeling van de fietsspecialist al wel volop in de weer met het inregelen van hun werkplek en het gereed maken en testen van nieuwe fietsen voor klanten. Van enige orderpickactiviteit is alleen nog geen sprake in het nieuwe distributiecentrum van Mantel. Maar daar komt volgens Verhoef snel verandering in. “Voor ons is het deze week nu alleen nog een kwestie van de puntjes op de i zetten. Dit weekend wordt spannend dan verhuizen we het grootste deel van onze voorraad uit ons huidige magazijn hier naar toe en dan is het de bedoeling dat onze mensen hier zondag al kunnen beginnen met orders verzamelen voor de online klanten. We hebben de verhuizing naar het nieuwe DC de afgelopen vijf weken gefaseerd uitgevoerd met als uitgangspunt dat de online klant er zo min mogelijk last van heeft en daar zijn we tot op heden goed in geslaagd.”

Waarom deze locatie?

Verhoef: “Tot voor kort beschikten we over vier magazijnen in de omgeving Arnhem. Mede door de groei die we doormaken, was die versnippering geen ideale situatie voor ons. Uit een groeiprognose die we hebben doorgerekend voor de komende drie tot tien jaar, kwam naar voren dat we eigenlijk moesten gaan uitkijken naar een nieuwe locatie voor een distributiecentrum van rond de 18.000 vierkant meter. Op basis van die prognose zijn we ons gaan oriënteren in de regio Arnhem en Park15 in Oosterhout was de meest strategische locatie die ons in principe van meet af aan het meeste aansprak. De keuze voor dit bedrijventerrein – en de mogelijkheden die we samen met VGP hebben kunnen realiseren op een passend beschikbaar perceel past in onze groeiprognose . Daarbij komt ook nog eens dat de locatie dicht bij huis is voor ons. We hebben nu nog 8.000 vierkante meter overcapaciteit, maar die hebben we onderverhuurd aan een logistiek dienstverlener, die toevalligerwijs ook onze buurman is. De planning is dat we deze ‘overcapaciteit’ over drie tot vier jaar ook in gebruik gaan nemen in overleg met VGP van het distributiecentrum en de buurman.”


 

Mantel DC

Mantel DC

Hoe groot is de opslagcapaciteit?

Verhoef: “Deze locatie biedt de mogelijkheid voor de opslag van maximaal 50.000 fietsen en een miljoen onderdelen, bij een volledige benutting van het magazijn. Op dit moment zitten we op een capaciteit van rond de 27.000 fietsen en ik denk stiekem al dat we richting die miljoen parts gaan. Dat hangt er ook van af of we alleen maar kinderzitjes hebben of kettingen. Met uitzondering van fietsboeken hebben we hier zo’n beetje alles op voorraad van fietsen en wielerkleding tot en met alles op het gebied van aandrijving en fietscomputertjes.”

 

Mantel DC

“Dit is voor ons geen normaal magazijn”

Park15 in het Gelderse Oosterhout gelegen tussen Arnhem en Nijmegen is de nieuwe locatie waar het allemaal moet gaan gebeuren voor Mantel. Met een toekomstig opslagcapaciteit van maar liefst 50.000 fietsen en een miljoen onderdelen sluit het DC aan bij de ambities van Mantel dat zowel online als ‘fysiek’ met superstore winkels en service locaties verspreid over Nederland de komende jaren fors wil doorgroeien. Logistiek vastgoed ontwikkelaar VGP realiseerde het distributiecentrum voor de fietsspecialist. Raymond van Delden, technisch manager bij VGP Benelux, stelt dat realisatie van dit pand een geslaagd voorbeeld is van klantintegratie. “We zijn gestart met het opstellen van een duidelijk programma van eisen, vervolgens zijn we met elkaar een intensieve ‘customer journey’ doorlopen om het proces van Mantel goed te begrijpen, aansluitend hebben we het ontwerp van het DC – als afbakening van het klantproces – volledig aangesloten op de klantwens. 
Eén van de uitdagingen was volgens Van Delden onder meer het vinden van een geschikte plek voor de assemblage-activiteiten van de fietsen. “Dat hebben we opgelost met de inpassing van een mezzanine en een aanpassing van de gevel om te zorgen voor voldoende (dag)lichtinval is voor de medewerkers. Dat vereiste een nauwe samenwerking met Mantel om tegemoet te komen aan hun beleving en dat is iets wat wij dagelijks tegenkomen.”

Hoe is de verhouding online en offline?

Verhoef: “We hebben in Nederland op dit moment zeven servicepunten, vier superstores en de webwinkel. Die laatste zorgt voor de grootste orderstroom. De verhouding online-offline is rond de zestig-veertig procent. Dat heeft er vooral mee te maken dat het bereik van de webwinkel veel groter is. We bezorgen in België bijvoorbeeld ‘next day’. Onze winkels die zich toch specifiek richten op een bepaalde regio, waar we een grote doelgroep willen aanspreken.” 

Matthijs Verhoef  - Mantel

“We zijn ons wel aan het oriënteren op bijvoorbeeld voicepicking, omdat dit een bewezen techniek is die foutmarges aanzienlijk beperkt, de orderpick snelheid ten goede komt en vooral een stukje rust creëert in het pickproces”

Matthijs Verhoef

Hoe gaan jullie om met deze stromen?

Verhoef: “De stromen zijn niet gecombineerd. Ze worden los van elkaar verzameld, waarbij op bijvoorbeeld een legbordlocatie voor beide stromen wordt gepickt. We hebben de impact van de nieuwe omgeving voor onze medewerkers zo beperkt mogelijk willen houden. We hebben dus bewust niet veel veranderd aan onze bestaande fysieke orderpickstrategieën. Veranderingen hebben we enkel achter de schermen doorgevoerd, waar het technisch noodzakelijk was. Voor onze mensen voelt het in wezen niet veel anders dan voorheen het geval was. Voor de winkels worden uiteraard meer orders tegelijk verzameld omdat de schappen nu eenmaal vol moeten. We leveren producten voor winkels dagelijks aan. Producten worden overigens niet in omverpakkingen aangeleverd omdat onze winkels niet voorraadhoudend zijn.”

Waarom de keuze voor een manueel picken?

Verhoef: “Onze orderpickers lopen badges van negen bakken en maken daarbij gebruik van handhelds, een bekend en betrouwbaar concept. We zijn ons wel aan het oriënteren op bijvoorbeeld voicepicking, omdat dit een bewezen techniek is die foutmarges aanzienlijk beperkt, de orderpick snelheid ten goede komt en vooral een stukje rust creëert in het pickproces. Hard nodig want één van onze unique selling points is voor tien uur ’s avonds besteld en de dag er op in huis, met uitzondering van zaterdag.”

Nooit de aanschaf overwogen van een Autostore of shuttle?

Verhoef: “Een Autostore is voor ons nu niet rendabel ondanks dat wordt gezegd dat de ROI prima is. We verwerken hier op een dag 3.000 bestellingen en dat is zo variabel. Dat houdt in dat we van die 3.000 bestellingen bij wijze van spreken al onze onderdelen en accessoires een keer moeten picken. Voor fietsen hebben we wel gekeken naar een automatiseringsoplossing, maar ook dat leverde niets op want ook daarvoor geldt dat we niet meerdere keren een en dezelfde fiets pakken. Op het vlak van magazijnautomatisering valt er voor ons weinig te winnen met uitzondering van verpakkingstechnieken.”

Waar valt op dat vlak winst te behalen voor Mantel?

Verhoef: “Dan hebben we het over de investering in een automatische dozenopsluiter en -opzetsysteem. Daar waren we best ver mee totdat onze focus volledig kwam te liggen op dit nieuwbouwproject. Toen hebben we deze investering tijdelijk in de ijskast gezet. Anderzijds was er ook sprake van dat de bouw van deze machine vertraging op zou lopen. We waren met onze verpakkingsleveranciers Bunzl en SealedAir al in een ver gevorderd stadium. Het is niet alleen de aanschaf van zo’n machine maar ook het hele systeem dat er omheen gebouwd moet worden. Dat proces willen we in de loop van dit jaar weer oppakken, maar zo’n investering staat of valt bij een goed product informatie management.”

“We willen onze last mile steeds meer in eigen hand nemen”

Welke assemblage-activiteiten verrichten jullie? 

Verhoef: “Alle fietsen welke aan ons worden geleverd worden eerst geassembleerd alvorens opgeslagen. Zodoende proberen we de cut off voor de klant steeds scherper te stellen. Sommige type fietsen lopen we altijd nog een keer na voordat deze naar de klant gaan.”

Zijn jullie mensen klaar voor dit nieuwe DC?

Verhoef: “Het management heeft natuurlijk een visie en VGP heeft als ontwikkelaar een mooi maatpak voor ons pand neergezet, maar daartussen hebben we de mensen zoveel mogelijk de ruimte gegeven mee te laten denken en beslissen. Uiteraard begrijpen we dat de impact aanzienlijk is op onze mensen. We hebben deze proberen te beperken door hen te betrekken en tegemoet te komen in de kosten. Het voordeel is wel dat de meeste van onze mensen woonachtig zijn in deze regio, waardoor de reisafstand beperkt is. Bij het werven van personeel zoeken we ook bewust naar mensen die op 25 tot 30 kilometer van deze locatie wonen.”

Daarover gesproken, hebben jullie veel vacatures?

Verhoef: “Absoluut, maar niet zozeer in de hoek van orderpickers. Daar zitten we nu in een rustiger vaarwater met een vaste groep mensen en een flexibele schil. Het tekort aan mensen zit vooral in de assemblage. Dat doen we allemaal zelf en daar hebben we ook een opleiding voor wat we alleen zien, is dat we voor deze functie mensen op een of andere manier moeilijker kunnen bereiken. Het is een Mantel specifieke functie, met veel repeterende handelingen en dat moet je wel aanspreken. Het invullen van die vacatures is een uitdaging. Voordeel is nu wel dat we alles onder een dak hebben terwijl we voorheen gebruik maakten van vier magazijnlocaties. Dat gegeven zorgt ervoor dat we onze efficiency kunnen verhogen in dit nieuwe DC en dat we nieuwe functies waar mogelijk kunnen invullen met bestaande medewerkers.”

Wat anders, gaan jullie als fietsspecialist de last mile verduurzamen?

Verhoef: “We zetten voor de bevoorrading van onze zeven servicepunten eigen voertuigen in. Die zijn te klein om de afhaalpunten te beleveren in onze superstores. We zijn nog niet zover dat een klant de leverdag zelf kan kiezen, daar willen we dit jaar verandering in aanbrengen. We zijn geen voorloper in duurzaam transport. We hebben er wel op voorgesorteerd met een ruime opstellocatie geschikt voor laadfaciliteiten voor toekomstige elektrische bezorgvoertuigen op het voorterrein van het nieuwe DC. We willen de last mile steeds meer in eigen hand nemen, zodat het feestje van de Mantel-bezorging – vergelijkbaar met de witgoedbezorging van Coolblue - bij de klant nog beter wordt. Die kwaliteit van service mag je niet altijd verwachten van een externe bezorger. Daar willen we dus zeker meer handen en voeten aan gaan geven.”