Foodello en Radial - dc in Groningen

Foodello vindt onderdak
in het gerobotiseerd
Gronings dc van Radial

Foodello, een online supermarkt die zich inzet tegen voedselverspilling, gaat een samenwerking aan met Radial. Alle bestellingen van Foodello worden voortaan verwerkt in het moderne grotendeels gerobotiseerde fulfilmentcenter van Radial, dat in de zomer van vorig jaar geopend werd in Groningen.

Het is de eerste keer dat Radial, onderdeel van de Belgische bpostgroep, actief is voor een online supermarkt. Het van oorsprong Finse Foodello vermindert voedselverspilling door overtollig voedsel van producenten, importeurs, groothandelaars en detailhandelaars in te kopen en het vervolgens met aanzienlijke kortingen via een online platform te verkopen. Het bedrijf heeft hierdoor naar eigen zeggen al meer dan 16 miljoen kg voedsel van de afvalberg gered.

Om verspilling van voedsel te voorkomen en ook in Nederland grotere stappen te zetten, gaat Foodello nu een samenwerking aan met Radial voor het leveren van logistieke diensten, waaronder opslag, orderpicking en -packing, retourzendingen, value-added services (VAS) en last mile distributie vanuit het moderne, duurzame warehouse in Groningen.

LEES HET HELE VERHAAL VAN HET RADIAL DC OP WWW.LOGISTIEK.NL

Radial Dematic

Radial klimrobot

Geavanceerde technologie

“We breiden snel uit in West-Europa, momenteel vooral in Nederland, België en Finland”, legt Juhani Järvensivu, medeoprichter en ceo van Foodello uit. “We hadden een e-commerce fulfilmentexpert nodig die onze waarden deelt en onze groei kan ondersteunen met een schaalbare, innovatieve, kostenefficiënte en duurzame oplossing. Radial voldeed aan al deze verwachtingen.”

Fulfilment op maat

“We bieden Foodello fulfilment op maat aan, om flexibel te kunnen omgaan met hun toename aan bestellingen”, benadrukt Dries de Love van Radial. “Ook gaan we hun klantenervaring verbeteren en ze ondersteunen in hun verdere groei. We zijn vereerd dat ze voor ons kiezen. Zij hebben vertrouwen in onze transparante, constructieve aanpak. Ze geloven ook in onze geavanceerde technologie, waarbij we efficiëntie combineren met duurzaamheid. Dit zal andere online supermarkten ook inspireren om voor Radial te kiezen.”

Steven Waterhouse Radial with first order

Driehonderd robots

Het magazijn van Radial in Groningen is grotendeels geautomatiseerd om de fulfilment voor webwinkels, zo efficiënt en effectief mogelijk te laten verlopen. Op de locatie, ter grote van bijna vier voetbalvelden, zijn zes dagen in de week bijna driehonderd robots aan het werk. Zij aan zij met de medewerkers. Ondanks de hoge mate van automatisering, is het niet de bedoeling dat er minder mensen nodig zijn. Alles wat het er in het warehouse gebeurt doet het bedrijf voor de klant en met oog voor hun medewerkers.

Koolstofvrij maken toeleveringsketen

Domien Pieters, cco van Radial Europe: "We willen een werkgever zijn waar mensen voor willen werken, een favoriete werkgever. Een werkgever waar mensen zich gewaardeerd en welkom voelen. Daarnaast bevinden we ons in een unieke positie om ook impact te hebben op de toeleveringsketen van onze klanten. Daarom richten we ons op het koolstofvrij maken van de toeleveringsketen, met 55 procent tegen 2030 en volledig netto nul tegen 2040."

 

One-stop-shop

De warehouseoplossingen die het bedrijf biedt zijn volledig op maat gemaakt voor de klant. Het bedrijf wil een one-stop-shop zijn voor haar klanten. Ze doen niet alleen de fulfilment, maar bieden de volledige service vanaf het moment dat de bestelling in de webshop komt, tot en met de levering bij de klanten en de retourzendingen daarna. Pieters is ervan overtuigd dat de e-commerce-industrie veel sneller zal groeien de andere industrieën. "We kunnen deze uitdagingen, die groei, niet aan door alleen meer mensen aan te nemen. En daar komen onze kleine vriendjes in beeld: de robotica."