Susanne Bolck
houdt rekening met
de menselijke maat

Met een klantgerichte houding en veel aandacht voor het wel en wee van de medewerkers maakt Susanne Bolck van Hexspoor al jarenlang deel uit van de e-fulfilmentwereld. “Die customer intimacy moet echt deel uitmaken van je bedrijfscultuur, anders werkt het niet en is het een loze term.”
Ze gaat zich wat meer richten nu op business development en minder op de dagelijkse aansturing. Het liefst zou ze  mooie mix willen creëren van jonge en meer ervaren collega’s in het managementteam en middenkader.

Lees het uitgebreide interview met Susanne Bolck en meer verhalen over topvrouwen in de logistieke wereld op www.logistiek.nl

Susanne Bolck, Hexspoor

De commercieel directeur van e-fulfilmentbedrijf Hexspoor begon haar carrière bij Philips, waar ze supply chain projecten uitvoerde en zich richtte op het opbouwen van klantrelaties. Bolck leerde hoe belangrijk het is om eerst de klanten en hun behoeften te begrijpen voordat je met een oplossing komt. Maar als dochter van ondernemers met een boerenbedrijf borrelde het zelfstandig ondernemerschap op. Ze ging op zoek naar een bedrijf waar ze, op termijn, in kon participeren en dat vond ze bij Hexspoor, al 75 jaar een (voormalige) boekbinderij en in 2008 al voorloper in e-fulfilment. Toen in 2019 de boekbinderij werd verkocht ging Bolck samen met eigenaar Silvan Hexspoor het bedrijf leiden. Inmiddels is Silvan Hexspoor niet alleen haar zakelijke partner maar ook haar echtgenoot.

Data-driven maar toch vooral heel erg klantgericht

“Ik vind e-commerce heel leuk. Maar ik vind de logistieke sector over het algemeen best koud en hard, met veel afstandelijkheid en gebrek aan samenwerking. Transporteurs rijden allemaal op dezelfde momenten door dezelfde straten om pakketjes te bezorgen, maar in plaats van samen te werken, blijft iedereen voor zichzelf werken. Ik begrijp dat het lastig is, maar het zou een mooi streven zijn om hierin bijvoorbeeld toch meer samen te werken. Ik ben geen die-hard logistiekeling, want ik snap dat soort dingen niet. Ik ervaar mijn werk dus ook niet als typisch logistiek. Veel van wat wij doen is data-driven en IT-gericht, met veel klantcontact. Het feit dat er producten op voorraad liggen, in doosjes moeten komen en worden vervoerd, is bijna ondergeschikt aan wat we hier doen."

Wat meer loslaten is toch wel heel fijn

"Je voelt altijd de druk van de verantwoordelijkheid, vooral naar de mensen in het bedrijf. Je wilt goed voor ze zorgen, en dat is een constante factor. Het idee dat je die zorg op een gegeven moment mag overdragen geeft ruimte. Ik zit er graag kort op. Ik wil precies weten hoe het zit, en ik volg alles heel intensief. Ik kan niet half meedoen, dat is gewoon niet wie ik ben. Ik ben de afgelopen jaren wat meer los gaan laten en dat is toch wel heel fijn. Silvan kan dat wel beter dan ik eerlijk gezegd. We hebben een topteam staan momenteel, dus ik kan ook met een gerust hart wat vaker weg zijn van de zaak. Het idee dat ik op woensdagmiddag op de koffie kan bij m’n moeder, zonder telefoon, dat vind ik al een heel fijn. Ikzelf ga me nog meer richten op business development. Mooie nieuwe diensten ontwikkelingen voor onze klanten, want dat is waar mijn hart tenslotte harder van gaat kloppen.”