Pakketkluis wint terrein, thuisbezorging blijft favoriet

Hoewel het grootste deel van de Nederlandse consumenten bestelde producten bij voorkeur thuis laat bezorgen, neemt het aantal pakketkluizen in ons land snel toe. Vrijwel alle pakketbezorgers investeren op dit moment volop in pakketautomaten. De van oorsprong Zweedse bezorgdienst Budbee kiest er zelfs voor om helemaal geen bezorging meer aan huis te doen.

 

Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Lees het volledige artikel op www.logistiek.nl

De vraag naar snelle en betrouwbare bezorgopties is afgelopen jaren – door de groei van e-commerce – exponentieel toegenomen. Met deze groei zien we ook de opkomst van innovatieve oplossingen om de logistieke keten efficiënter te maken, waaronder de introductie van pakketkluizen. De keuze van logistieke bedrijven om deze automaten te gebruiken, is ingegeven door meerdere factoren. Het huidige bezorgmodel, waarbij pakketten direct aan de deur van de consument worden afgeleverd, is kwetsbaar voor inefficiënties, zoals gemiste bezorgpogingen, die leiden tot tijdverlies en hogere kosten. Pakketkluizen bieden een oplossing voor deze problemen en geven consumenten bovendien meer flexibiliteit.

Voorkeur voor bezorging aan huis

Toch zitten lang niet alle consumenten te wachten op de pakketautomaat, zo blijkt uit onderzoek van DPD. Ondanks de beschikbaarheid en de toename van het aantal pakketpunten en pakketkluizen wil 75 procent van de Nederlanders pakketten nog steeds graag thuis laten bezorgen. Dat blijkt uit de E-Shopper Barometer die de pakketbezorger eerder dit jaar naar buiten bracht. Uit dit internationale onderzoek blijkt dat het percentage liefhebbers van de pakketautomaat in Nederland behoorlijk laag ligt. In Polen heeft 68 procent van de mensen de voorkeur voor een pakketkluis. In Nederland ligt dat percentage veel lager, op 10 procent. “Al is het aandeel wel licht gestegen", benadrukt Erik Uljee, ceo van DPD Nederland.

Besparen op bezorgkosten

Logistieke bedrijven kunnen met pakketkluizen aanzienlijk besparen op bezorgkosten. In plaats van elke bestelling individueel bij een klant aan de deur te brengen - wat vaak resulteert in herhaalde bezorgpogingen als de klant niet thuis is - kunnen bezorgers in één keer meerdere pakketten afleveren op een centrale locatie. Dit bespaart tijd, brandstof/energie en vermindert de druk op de bezorgcapaciteit. De kluizen kunnen bovendien op vaste routes worden bediend, wat de planning verder optimaliseert.

Ikea lockers in Utrecht

Ikea lockers in Utrecht

 DHL pakketautomaten bieden plaats aan ruim 100.000 pakketten

DHL pakketautomaten bieden plaats aan ruim 100.000 pakketten

Meer flexibiliteit

Voor consumenten bieden pakketkluizen meer flexibiliteit, omdat zij niet langer afhankelijk zijn van de tijdstippen waarop de bezorger langskomt. Dit is vooral aantrekkelijk voor mensen die overdag niet thuis zijn. Zij kunnen hun pakket ophalen wanneer het hen uitkomt, of dat nu vroeg in de ochtend of laat in de avond is. Dit gemak draagt bij aan een betere klanttevredenheid en een lagere kans op gemiste leveringen. Kortom, het levert ook volop voordelen op.

Gewaagde stap

In het licht van bovenstaand onderzoek van DPD is de beslissing van Budbee om volledig over te stappen op pakketkluizen zeer interessant, maar ook wel gewaagd. “Alle pakketten die via ons bezorgd worden in Nederland, worden voortaan afgeleverd bij onze circa duizend pakketkluizen door het land”, liet Jørgen Höppener, verantwoordelijk voor de activiteiten van Budbee in de Benelux, onlangs weten.
“Op deze manier verminderen we het aantal ritten drastisch, voorkomen we meer drukte in de steden en verkleinen we onze ecologische voetafdruk nog verder.”

  

 

 

“Op deze manier verminderen we het aantal ritten drastisch”

DPD pakketbezorger

Prijzenoorlog

En er is nog een ander heel belangrijk voordeel volgens Höppener. “We worden daardoor niet gedwongen om mee te doen in de prijzenoorlog tussen pakketbezorgers die elkaar aftroeven met prijzen die verder onder kostprijs liggen en daarmee altijd ten koste gaan van mens en/of milieu. Budbee zal komende tijd verder investeren in het neerzetten van nieuwe pakketkluizen.”

Door de focus volledig op pakketkluizen te leggen, kan Budbee sneller opschalen. Met lockers kan het bedrijf meer pakketten in minder tijd afleveren. In een markt waar meerdere spelers strijden om de snelste en meest efficiënte bezorgdiensten, is de overstap naar een volledig geautomatiseerd model een manier om concurrerend te blijven.