Lees het volledige artikel op www.logistiek.nl
De vraag naar snelle en betrouwbare bezorgopties is afgelopen jaren – door de groei van e-commerce – exponentieel toegenomen. Met deze groei zien we ook de opkomst van innovatieve oplossingen om de logistieke keten efficiënter te maken, waaronder de introductie van pakketkluizen. De keuze van logistieke bedrijven om deze automaten te gebruiken, is ingegeven door meerdere factoren. Het huidige bezorgmodel, waarbij pakketten direct aan de deur van de consument worden afgeleverd, is kwetsbaar voor inefficiënties, zoals gemiste bezorgpogingen, die leiden tot tijdverlies en hogere kosten. Pakketkluizen bieden een oplossing voor deze problemen en geven consumenten bovendien meer flexibiliteit.
Voorkeur voor bezorging aan huis
Toch zitten lang niet alle consumenten te wachten op de pakketautomaat, zo blijkt uit onderzoek van DPD. Ondanks de beschikbaarheid en de toename van het aantal pakketpunten en pakketkluizen wil 75 procent van de Nederlanders pakketten nog steeds graag thuis laten bezorgen. Dat blijkt uit de E-Shopper Barometer die de pakketbezorger eerder dit jaar naar buiten bracht. Uit dit internationale onderzoek blijkt dat het percentage liefhebbers van de pakketautomaat in Nederland behoorlijk laag ligt. In Polen heeft 68 procent van de mensen de voorkeur voor een pakketkluis. In Nederland ligt dat percentage veel lager, op 10 procent. “Al is het aandeel wel licht gestegen", benadrukt Erik Uljee, ceo van DPD Nederland.
Besparen op bezorgkosten
Logistieke bedrijven kunnen met pakketkluizen aanzienlijk besparen op bezorgkosten. In plaats van elke bestelling individueel bij een klant aan de deur te brengen - wat vaak resulteert in herhaalde bezorgpogingen als de klant niet thuis is - kunnen bezorgers in één keer meerdere pakketten afleveren op een centrale locatie. Dit bespaart tijd, brandstof/energie en vermindert de druk op de bezorgcapaciteit. De kluizen kunnen bovendien op vaste routes worden bediend, wat de planning verder optimaliseert.