Shock
Steven Koster is oprichter van de Groene Rijders, een logistiek dienstverlener die uitsluitend met zero-emissievoertuigen - waaronder ook fietsen – pakketten bezorgd in een groot deel van de provincie Gelderland. Het nieuws over Cycloon komt voor hem best als een shock. “Het is erg dat van het ene op andere moment de stekker eruit getrokken wordt. En dat je zomaar een grote opdrachtgever kwijt kan raken.” Groene Rijders reed niet voor Bol, dus de gevolgen blijven voor zijn bedrijf beperkt. De markt is volgens Koster op dit moment heel onrustig. “Her en der vallen er inderdaad fietskoeriers om of wordt er gekozen voor een herstart.”
Chinese marktprijsdrukkers
Net als City Hub-ceo Hoeben maakt ook de oprichter van Groene Rijders zich zorgen over de ‘race to the bottom’. Consumenten en winkeliers kiezen liever goedkoop. Er komen in zijn ogen steeds meer voornamelijk Chinese marktprijsdrukkers naar Europa die voor grote partijen als Shein, AliExpress en Temu gigantische aantallen pakketten laten bezorgen. “De prijzen staan sowieso onder druk, omdat je echt met DHL en PostNL moet concurreren als duurzame speler.” De spoeling is daardoor voor deze categorie behoorlijk dun aan het worden.
Pionier
Jeroen Gehlen, medeoprichter van verzendplatform Wuunder, is verbaasd over het geringe aantal reacties op de reorganisatie die door Cycloon is aangekondigd. “Het is een gevestigde naam en het is zonder twijfel een van de pioniers op het gebied van pakketbezorging met de fiets. Toch bleef het opvallend rustig qua reacties.”
Hand op de knip
De markt van pakketbezorging staat volgens Gehlen zwaar onder druk. “Consumenten houden de hand op de knip. En vooral oplossingen die meer geld kosten, zoals duurzame bezorging, hebben het zwaar.” Veel kleinere partijen kampen met de gevolgen. “Kijk naar het faillissement van Red Je Pakketje en de vernieuwde strategie van Budbee om alleen nog gebruik te maken van pakketkluizen. Er is dus echt wel iets aan de hand.”