Cycloon werd
slachtoffer van
race-to-the-bottom
in pakketbezorging

Het is eeuwig zonde dat fietskoeriersdienst Cycloon grotendeels de nek is omgedraaid, maar de beslissing komt volgens experts uit de markt niet geheel uit de lucht vallen. Het dochterbedrijf van webwinkel Bol maakte onlangs bekend dat het stopt met de bezorging van pakketten die niet door de brievenbus passen.

 

Lees het artikel op www.logistiek.nl

De van oorsprong Zwolse onderneming heeft veel last van de zwakkere groei op de pakketmarkt en van sterk gedaalde tarieven. De concurrentie is te sterk toegenomen en Cycloon kan zich nog maar nauwelijks onderscheiden. Gesprekken over een eventuele verkoop van de pakketbezorgdienst liepen op niets uit, waarop moederbedrijf Bol besloot tot een grootschalige reorganisatie.

Veel concurrentie

Ceo Karel Hoeben van City Hub, een logistiek dienstverlener met magazijnruimtes aan de rand van een groot aantal Nederlandse steden, vindt het vooral ontzettend jammer dat de stekker grotendeels uit Cycloon is getrokken. Hij hoorde het nieuws al een paar dagen eerder en was verrast door de beslissing. “Vooral omdat Cycloon vorig jaar onderdeel is geworden van Bol en daarmee in handen is van een grote partij als Ahold. Je zou verwachten dat er binnen zo’n grote club wel ruimte is voor ontwikkeling van dit soort activiteiten.” Het is echter geen geheim dat Bol op dit moment last heeft van veel concurrentie en volop bezuinigingen voor de kiezen krijgt. “Uiteindelijk is het ook een rekensommetje. Kan het onder de streep wel of niet uit.”

Lastig rond te rekenen

Volgens Hoeben is het besluit grotendeels een gevolg van de ‘race to the bottom’ die is ingezet. “Er zijn heel veel partijen die tegen zo scherp mogelijke prijzen producten online verkopen. Veel voor weinig. Én met gratis bezorging. Denk aan de vele webshops uit China. Maar gratis bezorgen bestaat natuurlijk niet. Ergens in de keten moet hiervoor betaald worden. Dit is niet rond te rekenen. Dat kan gewoonweg niet onder de kostprijs.”  

city-hub Utrecht
Cycloon pakket bezorg fiets
Karel Hoeben, City-hub

Shock

Steven Koster is oprichter van de Groene Rijders, een logistiek dienstverlener die uitsluitend met zero-emissievoertuigen - waaronder ook fietsen – pakketten bezorgd in een groot deel van de provincie Gelderland. Het nieuws over Cycloon komt voor hem best als een shock. “Het is erg dat van het ene op andere moment de stekker eruit getrokken wordt. En dat je zomaar een grote opdrachtgever kwijt kan raken.” Groene Rijders reed niet voor Bol, dus de gevolgen blijven voor zijn bedrijf beperkt. De markt is volgens Koster op dit moment heel onrustig. “Her en der vallen er inderdaad fietskoeriers om of wordt er gekozen voor een herstart.”

Chinese marktprijsdrukkers

Net als City Hub-ceo Hoeben maakt ook de oprichter van Groene Rijders zich zorgen over de ‘race to the bottom’. Consumenten en winkeliers kiezen liever goedkoop. Er komen in zijn ogen steeds meer voornamelijk Chinese marktprijsdrukkers naar Europa die voor grote partijen als Shein, AliExpress en Temu gigantische aantallen pakketten laten bezorgen. “De prijzen staan sowieso onder druk, omdat je echt met DHL en PostNL moet concurreren als duurzame speler.” De spoeling is daardoor voor deze categorie behoorlijk dun aan het worden.

Pionier

Jeroen Gehlen, medeoprichter van verzendplatform Wuunder, is verbaasd over het geringe aantal reacties op de reorganisatie die door Cycloon is aangekondigd. “Het is een gevestigde naam en het is zonder twijfel een van de pioniers op het gebied van pakketbezorging met de fiets. Toch bleef het opvallend rustig qua reacties.”

Hand op de knip

De markt van pakketbezorging staat volgens Gehlen zwaar onder druk. “Consumenten houden de hand op de knip. En vooral oplossingen die meer geld kosten, zoals duurzame bezorging, hebben het zwaar.” Veel kleinere partijen kampen met de gevolgen. “Kijk naar het faillissement van Red Je Pakketje en de vernieuwde strategie van Budbee om alleen nog gebruik te maken van pakketkluizen. Er is dus echt wel iets aan de hand.”