Minder producten over online-toonbank

Het aantal online-aankopen van producten door Nederlandse consumenten is in het eerste halfjaar van 2024 met 4 procent afgenomen. Er worden vooral veel minder voedselproducten en schoenen online gekocht. Nederlanders kopen nog steeds meer en meer in China. Dat blijkt uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor.

Illustratie winkelwagen

WAT LATEN DE RECENT GEPUBLICEERDE CIJFERS ZIEN?

Dit is wat we jaarlijks online uitgeven

In het eerste halfjaar van 2024 hebben Nederlandse consumenten online 17,5 miljard euro uitgegeven. Dat is 6 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De onlinebestedingen gaan vooral naar diensten. Die aankopen stegen met 13 procent. Hoewel er 4 procent minder producten online zijn gekocht, laat de online besteding aan producten wel een voorzichtige stijging zien: plus 1 procent.

Gemiddeld besteed bedrag in euro's per online aankoop

HOE ZIT HET PER PRODUCTGROEP?

Minder schoenen en voeding via webshop

De daling van het aantal online aankopen wordt vooral veroorzaakt door een afname in de categorieën Schoenen & Personal Lifestyle en Food/Near Food. Consumenten geven per bestelling wel meer geld uit aan deze productgroepen, waardoor de hoogte van de besteding hoger ligt dan in het eerste halfjaar van 2023.

Opvallende ontwikkelingen per productgroep
HOE KOMT DEZE VERSCHUIVING TOT STAND?

Wennen aan online winkelen

Marlene ten Ham, algemeen directeur van Thuiswinkel.org, legt uit dat Nederlanders sinds de coronapandemie meer gewend zijn geraakt aan online winkelen. Maar het verschilt per categorie of ze liever online of fysiek winkelen. Diensten worden veelal online aangeschaft, terwijl dat percentage bij producten lager ligt. Ook wordt het aandeel online bij producten volgens Ten Ham sterk beïnvloed door de categorie Food/Nearfood. Het gaat dan onder andere over supermarkten. Slechts 8 procent van de uitgaven aan Food/Nearfood vindt online plaats, aldus de Thuiswinkel-directeur.

“Food niet meegerekend geeft de consument 37 procent van retail product aankopen online uit”

Marlene ten Ham
Algemeen directeur Thuiswinkel.org

WAAR GAAT HET GELD NAARTOE?

Fan van Chinese webshops

De trend was al een tijdje zichtbaar, maar Nederlanders blijken fan van Chinese webshops. Hoewel eerst Duitse webwinkels nog de boventoon voerden, zijn nu na Nederlandse webshops de Chinese het meest populair. Vooral de categorieën DIY & Tuin, Kleding en Home & Living doen het daar goed. In de eerste helft van 2024 werden 6 miljoen aankopen gedaan door Nederlanders in Chinese shops, tegen een gemiddelde waarde van 41 euro. Dat bedrag ligt wel een stuk lager dan voor aankopen in Nederland (101 euro) of bijvoorbeeld Duitsland (110 euro).

Vaantjes met vlaggen

In totaal is er crossborder 2,3 miljard euro online uitgegeven. Dat is 16 procent meer dan in het eerste halfjaar van 2023. Het aantal crossborder web-aankopen steeg met 6 procent naar 20,3 miljoen.