Ervaringen van
e-commercemanagers - betrouwbaar zijn en controle houden
Of je nu in de b2c- of b2b-markt opereert, vrijwel elke verlader heeft (ook) een online kanaal. Wat betekent dat logistiek gezien? Wie staat aan het roer daarvan en wat zijn de ervaringen die deze logistiek professional met anderen wil delen? In de serie E-commercemanagers vertellen ze over nieuwe mogelijkheden en specifieke eigenaardigheden van wat zich achter de schermen van e-commerce afspeelt.
Rob Minnée (ANWB): 'Met marktplaats bied je meer perspectief'
Zijn eerste online-aankoop was waarschijnlijk rond het jaar 2000. Het zal een boek of vakantie zijn geweest. Rob Minnée bouwt sinds 2013 aan marktplaatsen en heeft nu in zeer korte tijd een marketplace draaiende gekregen bij ANWB. Het mooie aan dit model? Dat partners gebruikmaken van elkaars kracht. En het is financieel aantrekkelijk. "Ik zie het model al twaalf jaar lang werken voor retailers."
ANWB heeft een naam hoog te houden. Leden zien het als een betrouwbare organisatie, wiens adviezen goed en doordacht zijn. “Leden ervaren dat echt zo: ‘als ANWB het zegt, dan kan ik erop vertrouwen dat het waar is’. Daar zit zoveel waarde in”, zegt Rob Minnée, directeur webwinkel en marketplace bij ANWB. Om die reden is kwaliteit van de webshop en marktplaats van heel groot belang.
Van één persoon op de klantenservice, veel fysieke winkels en geschreven productreviews tot een online first-focus, een AI-assistent, productreviews van influencers op social media en viral gaan met schoenen op TikTok. E-commerce director Anouk Nelissen heeft de opkomst van e-commerce in de schoenenbranche van dichtbij meegemaakt. Voor Termeer Groep heeft ze de e-commercetak vanaf de basis opgebouwd en zien groeien. In het begin alleen voor schoenenmerk Sacha en later ook voor zusterbedrijven Manfield en Sissy-Boy.
E-commerce director Anouk Nelissen werkt inmiddels al zeventien jaar in de schoenenbranche. Wat haar zo aanspreekt in dit product is de snelheid en dynamiek van de markt. "Het is een enorm snel bewegende markt. Je kijkt continu naar de week ervoor: hoe hebben we het gedaan en wat moeten we volgende week doen?", aldus Nelissen. Dit snelle tempo, waarbij je constant aan het nadenken en reageren bent, past bij haar. "Ik ga er goed op als ik snel kan manoeuvreren. Dan voel ik me in mijn element", vervolgt ze.