Robots stelen de show in My Warehouse

Twee jaar geleden liep My Jewellery aan tegen de grenzen van wat Suzanne Hendriks omschrijft als een gezellig familiemagazijn. Simpelweg te klein voor wat de van oorsprong online retailer in sieraden, kleding en modeaccessoires moest zien te verwerken aan orders; zowel in aantal als in diversiteit. Nu loopt Hendriks, verantwoordelijk voor supply chain, warehousing en operations, vol trots haar verhaal te vertellen in My Warehouse, het nieuwe pand in Den Bosch, waar het verpakkings- en orderpickproces gebeurt met behulp van zestig robots van Geek+.

Fase één draait inmiddels, later volgt meer

Na maanden van testen en implementeren nemen de robots het werk meer en meer over. Voor de zomer zal het grootste deel van de 12.000 SKU’s een plek hebben in de automatische opslagsysteem en is de ramp-up periode die begin dit jaar van start ging voorbij. Daarna neemt het bedrijf tot eind 2026 de tijd om te kijken hoe fase twee eruit zal komen te zien. Grote kans dat dan het grootste deel van het magazijn zal worden geautomatiseerd.

Want de business verandert continu, zo benadrukt mede-eigenaar en directeur Vilmar Bliekendaal. In 2011 startte zijn partner Sharon Hilgers als eerste een website in Nederland op dit gebied. Er werken nu 850 mensen bij My Jewellery en er zijn 40 boutiques in Nederland, België, Duitsland en eentje in Parijs. Want alleen met online sales blijven de volumes beperkt. Om die reden is het assortiment ook te vinden bij resellers en bij shop-in-shops verkooppunten van grote warenhuizen.

FOTO: Suzanne Hendriks en Vilmar Bliekendaal

Suzanne Vilmar - MyJewellery

Onderkant kartonnen doos, basis van elke order

Het geautomatiseerde pick-and-pack proces in het pand waar op de gevel speels ‘My Warehouse’ is opgezet, begint met een kartonnen tray als onderkant van de verzenddoos, letterlijk als basis van de order. Twee type formaten zijn er: één gericht op brievenbusverzending voor de online shopper en één op normaal doosformaat voor de grotere orders binnen alle andere verkoopkanalen. Behalve sieraden vormen ook kleding en andere modeartikelen steeds vaker een onderdeel van de totale zending.

Qua omzet ontlopen de e-commerce bestellingen en de winkelbevoorradingen in de diverse vormen elkaar niet zoveel. In volume zijn de offline verkooppunten al wel groter en dat zal alsmaar toenemen, naarmate de ambities om meer winkels te openen ook daadwerkelijk gaan plaatsvinden. Dit jaar komen er nog twintig winkels bij.

Bliekendaal: “We zijn van origine e-commerce, anders dan de traditionele aanbieders, zijn we juist daarmee groot geworden. De website blijft voor ons de meest efficiënte winkel. Onbeperkt doorgroeien met winkels zullen we niet doen. Op termijn zal de balans wel weer meer richting e-commerce gaan verwacht ik.”

My Jewellery

Extra check, meer zicht op wat er echt in een doos zit

Automatisering in My Warehouse kreeg een laatste zetje in opwaartse richting door de schaarste op de arbeidsmarkt. Om te groeien is een hogere output nodig, maar zal de bezetting kunnen blijven op vijftig mensen, wellicht op termijn naar veertig.

Maar daarnaast helpt automatisering ook meer controle te krijgen op het proces tijdens de verschillende processtappen. Ook dat heeft te maken met het assortiment. “Meer checks and balances”, noemt Bliekendaal dat. “Je wilt precies weten wat er met een pakket is gebeurd op elk moment. Zo weet je beter of de goederen die je wilde opsturen ook echt in de doos zaten. Automatisering helpt daarbij en voorkomt zo interne fraude, waar we natuurlijk ook mee te maken hebben.”

Als gevolg van de schaarse arbeidsmarkt is het verloop in het personeelsbestand toch wel toegenomen en ontstond een grotere flexibele schil, naast een enthousiaste ploeg vaste medewerkers. Veel medewerkers op de vloer komen uit Oost-Europa. Het is van belang om ze snel te kunnen laten werken, want veel tijd om ze echt op te leiden is er niet. “Dus we proberen het proces zoveel mogelijk te versimpelen, zodat je alleen hoeft uit te leggen hoe het pickproces werkt.”

My Jewellery

Orderpicken met de hand, voorlopig nog in karren

De 22 hoogheffende robots switchen voortdurend van gang met als voordeel, dat bij storing niet meteen een groot deel van de locaties onbereikbaar is. De 63 lage AMR’s verzorgen het horizontaal transport van en naar de zeven pickstations en meerdere invoerlocaties voor de bevoorrading. 

Vanuit de voorraadbakken – 22.000 in totaal – picken medewerkers met de hand de bestelde artikelen en leggen ze op de trays die in pick-to-light karren zijn geplaatst bij ieder pickstation. “We werken met karren, dat is op zich niet optimaal want je wilt het lopen zoveel mogelijk beperken. Maar in deze fase is dat toch beter, dan een systeem met transportbanden en uitsorteerbanen, omdat we nu nog niet precies weten hoe het proces er straks uit zal zien. Deze combinatie van deels geautomatiseerd en deels handmatig met karren moeten we op gegeven moment weer achter ons laten om het aantal bakpresentaties per uur verder te laten oplopen”, realiseert Bliekendaal zich.

My Jewellery

Meer van handmatig naar automatisch, en uitbreiden

Al met al is de opzet en inrichting van My Warehouse een heel veranderingsproces geweest. En het is nog niet voorbij. Vanaf de eerste plannenmakerij was uitbreiding meteen al een belangrijk aspect; niet opnieuw wilde My Jewellery terechtkomen in een situatie zoals hiervoor in een ander pand in Den Bosch waar het aantal vierkante meters heel beperkt was.

Daarom voorzag adviesbureau Groenewout het plan van meerdere fases, waarin veel nog nader moet worden uitgewerkt. Gaandeweg zal meer en meer van de handmatige processen overgaan naar automatisch. Wellicht dat uitbreiding van het pand de beste optie zal blijken te zijn; die mogelijkheid biedt de nieuwe locatie. Maar ook overstappen van twee naar drie shifts is een eventuele uitweg.

De komende periode gaan Bliekendaal en Hendriks gebruiken om op basis van de data die meer en meer beschikbaar komt opnieuw te kijken wat hierna, vanaf 2029, moet gebeuren. 

My Jewellery