FedEx breidt fors uit op Schiphol
De wereldhandel balanceert op een dun koord: importheffingen, geopolitieke dreigingen en protectionisme zetten supply chains wereldwijd onder druk. In deze onstuimige periode breidt FedEx uit met een nieuw warehouse op Schiphol-Zuid. De behoefte aan betrouwbare en snelle logistiek is volgens Marius Penninks, vicepresident network operations Europe, groter dan ooit.
Bekijk een uitgebreidere reportage van dit nieuwe dc op www.logistiek.nl.
Ook bij FedEx is de huidige geopolitieke situatie een hot topic, vertelt Penninks. “We volgen het uiteraard op de voet en schatten in wat de gevolgen kunnen zijn.” Vooral voor klanten van de pakketreus - bedrijven die goederen willen laten vervoeren - zijn het onzekere tijden. “We merken wel echt dat dit het gesprek van de dag is bij onze klanten. Het kan van grote invloed zijn op de keuzes die zij maken. Uiteindelijk is het aan ons om ze zo optimaal mogelijk te ondersteunen. En daar gaat deze nieuwe locatie ons bij helpen.”
De nieuwe vestiging van de pakketgigant wordt ingezet voor vracht- en pakketdiensten. Zowel door de lucht als over de weg biedt de locatie volop mogelijkheden voor FedEx. Vanuit hier hebben klanten directe verbindingen met 45 markten in Europa en meer dan 220 markten wereldwijd. De locatie sluit optimaal aan bij zowel het air- als road-netwerk, benadrukt Penninks.
Verdubbeling van de vierkante meters
Het nieuwe warehouse biedt aanzienlijk meer ruimte dan de twee oude locaties die vervangen worden. Beide dc’s zaten om de hoek van de nieuwe vestiging. Bij elkaar opgeteld bedroeg de oppervlakte van de locaties in Oude Meer en Schiphol-Rijk zo’n 8.000 vierkante meter. Verdere uitbreiding was niet mogelijk. Daarop besloot FedEx om op zoek te gaan naar een pand met meer ruimte en meer mogelijkheden om door te groeien en stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid. Het warehouse aan de Prestwickweg meet ruim 16.000 vierkante meter.
Het is nog heel rustig op de vloer van de nieuwe locatie van FedEx om de hoek bij Schiphol Airport. Maar dat is niets om je zorgen over te maken, reageert station manager Hafid Amari lachend. “Het is nog echt stilte voor de storm. Rond half 4 in de middag wordt het hier drukker. Dan komen de eerste auto’s terug. En begint het werk pas echt.” In het magazijn van FedEx werken ongeveer vijftig medewerkers tijdens de ochtend- en avonddiensten. De sorteertechnologie die wordt toegepast zorgt ten opzichte van de oude situatie voor een verdrievoudiging van de capaciteit.
De nieuwe faciliteit biedt volgens FedEx niet alleen operationele voordelen, maar zorgt er ook voor dat medewerkers prettiger hun werk kunnen doen. Zo hield FedEx tijdens het ontwerp extra rekening met ergonomische werkplekken, verbeterde klimaatregeling en optimale LED-verlichting, wat zorgt voor een prettige en veilige werkomgeving in het magazijn en op kantoor. Een voorbeeld hiervan zijn de zogenaamde boom conveyors, die het verwerken van individuele pakketjes aanzienlijk verlichten.
Nieuw 'station' in netwerk van hubs
De nieuwe locatie is een ‘station’, het punt tussen de klant en FedEx. Daar heeft de pakketgigant er tien van in Nederland. Vanuit hier vertrekken elke ochtend pick-up and delivery voertuigen. Penninks: “Die doen hun ronde en komen dan weer terug. We verzamelen hier alle volumes en maken een sortering. Wat moet door de lucht en wat over de weg? De zendingen worden vanuit hier naar een air hub of een road hub gebracht.” De air hubs van FedEx liggen in Luik en Parijs. Om de hoek van het nieuwe warehouse ligt ook nog een global transit hub. De Nederlandse road hub zit in Duiven.”
De ingebruikname van de nieuwe vestiging is een belangrijke stap, benadrukt Penninks. De ligging om de hoek bij Schiphol is van groot belang. Bovendien heeft FedEx hier vrijwel alles onder één dak. Het werk kan daardoor sneller gebeuren. En dat levert behoorlijk wat voordelen op. Met de nieuwe sorteermachine zet FedEx op deze locatie bovendien een grote stap vooruit. “De machine kan 4.500 pakketten per uur sorteren, dat is drie keer meer dan in de oude situatie.”