Podcast ZE Café: Onduidelijkheid rond ontheffingen zorgt voor stilstand
De eerste zestien gemeenten in ons land hebben inmiddels een zero-emissiezone ingevoerd. Komende tijd zullen ook andere steden volgen. Een goede zaak vindt Nienke Onnen, programmaleider duurzame mobiliteit bij Natuur & Milieu. “De zones zijn een belangrijk instrument om het wagenpark in Nederland te verduurzamen.”
De meeste ondernemers met bestelwagens en vrachtwagens weten inmiddels wel waar ze aan toe zijn in de zero-emissiezones. Maar voor veel eigenaren van bijzondere voertuigen blijft het aanvragen van een ontheffing een onduidelijk, frustrerend en tijdrovend proces. Dat benadrukt transportondernemer Erik Boots, gespecialiseerd in het aanvragen van ontheffingen, in de nieuwste aflevering van ZE Café Lees het volledige artikel, inclusief podcast, op www.logistiek.nl
Nienke Onnen, programmaleider duurzame mobiliteit bij Natuur & Milieu, is blij dat gemeenten zich niet hebben laten beïnvloeden door het gesteggel in de politiek over de ingangsdatum. “De laatste maanden van vorig jaar was er natuurlijk heel veel te doen in Den Haag over de startdatum van de invoering. Wij vonden het heel jammer dat daardoor extra onduidelijkheid is gecreëerd. En soms misschien ook niet helemaal realistische verwachtingen bij ondernemers”, vertelt ze.
Erik Boots, eigenaar van transportbedrijf EBTL, ondersteunt ondernemers bij het aanvragen van ontheffingen voor de zero-emissiezone. Dat doet hij via Vrachtwagenontheffing.nl. “Dat er zones worden ingevoerd was natuurlijk al jarenlang bekend. Dat er voor bepaalde type voertuigen gewoon nog geen zero-emissie alternatief bestaat, is ook bekend. Waar ik mij vooral enorm aan heb gestoord, is dat het lijstje met voorwaarden waaraan je moet voldoen om zo'n ontheffing te krijgen, eigenlijk pas in de vierde week van december 2024 op de website geplaatst is. Vlak voor de daadwerkelijke invoering van de eerste zones.”
ZE Café, de podcast van Logistiek.nl over de zero-emissiezone
Sinds 1 januari 2025 hebben de eerste gemeenten in Nederland de uitstootvrije zones ingevoerd. De invoering van de maatregel ging niet zonder slag of stoot, maar de eerste steden kennen inmiddels zo'n emissievrije zone. Hoe speelt de sector in op de invoering van de zero-emissiezone? In hoeverre liggen ondernemers op schema met het verduurzamen van hun wagenpark? Wat zijn de grootste uitdagingen? En welke ondersteuning krijgen bedrijven om de overstap naar emissievrije voertuigen te kunnen maken? Deze en nog veel meer vragen bespreken redacteuren Daniëlle van Hout en Remco Nieuwenbroek in de podcast ZE Café.