Fulfilmentbedrijf krijgt nieuw onderkomen in Zevenaar
Waar veel e-fulfilmentbedrijven in de jaren na corona pas op de plaats moesten maken, groeide het Achterhoekse FA E-commerce door. Het huidige pand in Zevenaar wordt vervangen door een veel grotere vestiging iets verderop. Eind juni draait de operatie.
Bekijk een uitgebreidere reportage van dit nieuwe dc op www.logistiek.nl.
Ze kijken zelf ook nog hun ogen uit. Terwijl Ron Claassen en Chantal Bosma voor deze reportage rondlopen in het pand in aanbouw, bediscussiëren ze nog waar de balie precies moet komen en of er naast de trap kastruimte te creëren is. Claassen, directielid bij FA E-commerce, en officemanager Bosma werken om de hoek, maar ze volgen de bouwontwikkelingen vooral via webcambeelden. Het is niet te bevatten dat over 3,5 maand alles is ingericht voor hun fulfilmentproces, zegt Bosma.
Nu nog ver rijden vanaf snelweg A12
Het nieuwe pand dat FA gaat huren, staat op bedrijventerrein 7Poort in Zevenaar. Het fulfilmentcentrum is te vinden tussen grote locaties van Dachser, Tiemex en Rabelink. Vanaf de snelweg A12 is de oranjegekleurde gevel goed te zien. Toch moet verkeer momenteel nog een eind binnendoor om bij 7Poort te komen. “Ik ben heel erg blij dat er een nieuwe oprit komt naar de snelweg”, zegt Claassen. De oprit is naar verwachting in 2027 klaar. Dan opent op deze plek ook een Fashion Outlet-centrum, legt Claassen uit. Zij hadden als voorwaarde gesteld dat hun klanten eenvoudig naar de winkel kunnen komen, maar voor alle logistieke bedrijven is de oprit natuurlijk een fijne ontwikkeling. “Wij krijgen straks veel verkeersbewegingen, maar wat denk je van een Dachser, hoeveel vrachtwagens er niet door de straat rijden. De nieuwe oprit levert veel tijdwinst op. En het wordt verkeersveiliger.”
Bijzondere formaten
FA bedient allerlei webshops en klanten, maar is met name gegroeid door zijn niche: bijzondere formaten naar Duitsland. In het klantenbestand zitten onder meer meubelbedrijven en bedrijven in speelgoed, outdoor of koffiemachines. Bedrijven die blijkbaar niet te maken hebben met een dip na de coronapandemie, aldus Claassen en Bosma. Petite Amélie, bijvoorbeeld, maakt juist een enorme groei door met zijn houten kinderkamermeubels en houten speelgoed. Doordat de klanten zo groeien, is het fulfilmentbedrijf meebewogen en ook heel hard gegroeid. “Gezonde groei”, benadrukt Claassen. “Als het goed gaat met de business van onze klanten, gaat het goed met ons. Samen sta je sterker. Klanten waarderen ons vanwege onze no-nonsense-mentaliteit.”
Vanwege de afwijkende productafmetingen, is het niet eenvoudig om van alles te automatiseren in het nieuwe dc. Er komt wel een verpakkingsstraat van Sparck (voorheen Neopost). Aan wms-systeem Picqer hoeft niet veel te gebeuren, zegt Bosma. Dat voldoet aan de eisen en wensen voor de nieuwe locatie. Wel wil ze, zodra de verhuizing is afgerond, andere zaken verder gaan automatiseren. Te denken valt aan de financiële administratie.
Vlakke vloer voor nieuw materieel
De stellingen in het nieuwe pand komen van Holland Storage en het Hyster-equipment wordt geleverd door Heffiq. Het gaat om compleet nieuw materieel, waaronder een vierweg reachtruck, vier smallegangentrucks en twintig pompwagens. De smallegangentrucks navigeren op inductie.
Met name voor de smallegangentrucks is het extreem belangrijk dat de vloer vlak is. En dat is alleen te realiseren als de grond helemaal droog is. Extra balen, dus, dat het de afgelopen maanden erg regenachtig was. De bouw van het pand heeft behoorlijke vertraging opgelopen. En hoewel de locatie inmiddels goed waterdicht is, staan er nog grote ventilatoren binnen om alles droog te krijgen. De eerste besproken opleverdatum 15 mei is niet meer te halen.
Komende jaren goed op 7Poort
Eind juni, wordt het dus. Dan is de trapkast ingericht en staat de balie op de juiste plek om gasten te ontvangen. “Ik heb er heel veel vertrouwen in dat we de komende jaren goed zitten op 7Poort”, besluit Claassen. “Het ziet er allemaal positief uit.”