In de voetsporen van vader - nieuwe generatie aan het stuur
De logistiek kent veel familiebedrijven met een rijke historie. Wat zijn de plannen van de nieuwe generatie als ze het stuur in handen krijgen?
In de serie De Volgende Generatie vertellen nazaten van oprichters hoe zij het familiebedrijf naar een mooie toekomst willen loodsen, hoe zij aankijken tegen digitalisering en verduurzaming in de sector transport en logistiek, maar vooral waarom ze graag in de voetsporen treden van ouders en grootouders.
Maarten Kuijf van Kuijf Logistics gaat leiding geven in een viermanschap
Vijf jaar geleden kwam Maarten Kuijf over van Capgemini naar het familiebedrijf Kuijf Logistics, vooral omdat het ondernemen hem wel wat leek. Het was niet een logische stap dat Maarten zich zou mengen in het familiebedrijf. Hij deed het toch. “Ook omdat ik kansen zag om met IT in dit type bedrijf veel meer te doen, dan tot op dat moment het geval was. Grotere bedrijven zijn daar een heel stuk verder in, maar voor een bedrijf als Kuijf geldt vooral het persoonlijk contact. Ik denk dat we een goede balans hebben gevonden door met vier mensen de directie te gaan vormen. Gedeelde verantwoordelijkheid past veel beter bij mij als persoon, en misschien ook beter bij deze tijd, dan als directeur-eigenaar een heel bedrijf onder je hoede hebben.”
Martin en Femke van ’t Veer van Traveo zijn samen opgegroeid in het bedrijf
Doodzonde zou Femke het vinden als dit familiebedrijf niet meer zou bestaan. Door de jaren heen is door concurrenten wel een overname-aanbod gedaan, maar daar verzet de familie die Traveo al honderd jaar leidt zich tegen. “Natuurlijk is het keihard werken om het zelf te blijven doen, maar dat moet je toch in transport”, vult Martin aan. “Wij doen het graag en we proberen het maar zo lang mogelijk te blijven doen.”
Ondanks dat ze het eerste jaar vooral willen ‘doorrollen’, denken broer en zus wel na over de eigen bedrijfsvoering. Zo is het bedrijf al een stuk verder op het gebied van digitalisering dan een aantal jaar geleden. Femke: “Mijn vader vond dat niet het belangrijkste, maar tegenwoordig moet je daar wel meer in mee.” De chauffeurs reageren er verrassend goed op, volgens Martin. Zelfs op de toevoeging van rijstijlanalyse. “We hebben hier ook wel mensen zitten van de oude garde, zeg maar, die zitten hier al jaren. Maar ook zij reageren heel goed.”