Logistieke sector heeft wel baat bij af en toe een flinke crisis
Er is maar één manier voor logistiek dienstverleners om te overleven. Wil je ook in de toekomst nog een goede boterham kunnen verdienen, dan zul je als ondernemer echt moeten samenwerken. “Want anders ben je ten dode opgeschreven”, benadrukt Erik Slaaf, sector banker bij ING.
Hoe moeten ondernemers in transport en logistiek inspelen op de grootste uitdagingen van het moment? En hoe zorgen ze ervoor dat ze ook in de toekomst bestaansrecht hebben? Die vragen stonden centraal tijdens het debat op het podium van de Logistics Arena. Naast Erik Slaaf gingen bestuursvoorzitter van VLM Roland Bulder, clustermanager Cees Pille van TLN en Judith de Witte van Type 2 Solutions met elkaar in gesprek op de eerste dag van Logistica Next en ICT&Logistiek.
Groei op lange termijn
Is er sprake van een crisis op dit moment? Over de eerste stelling verschillen de meningen. “Ik zie geen crisis. Afgelopen jaren is het economisch weliswaar iets minder geweest - na een goede periode. Er zit over een langere periode gewoon nog steeds groei in”, trapt Slaaf af. Dat er op het wereldtoneel grote uitdagingen zijn en dat die ook van grote invloed zijn op de Nederlandse economie, daar zijn alle sprekers het wel over eens.
Pille vraagt zich af in hoeverre er echt sprake is van groei op dit moment. “Maar ondanks dat denk ik wel dat er heel veel kansen zijn in deze sector. Natuurlijk staan we voor grote uitdagingen als het gaat om bijvoorbeeld digitalisering en verduurzaming. Of als je ziet wat er in de binnensteden gebeurt. Maar daar zijn steeds meer geschikte oplossingen voor.”
Ruis rondom ZE-zones
De clustermanager van TLN haalt ook de invoering van de zero-emissiezones aan en de ruis die daarbij is ontstaan. “Voor wat betreft ZE-zones. Veel leden van TLN sorteren daarop voor. Natuurlijk zijn er ook bedrijven waarvoor dit ingewikkelder is. Maar daar kunnen gemeenten een uitzondering voor maken.”
Kansen blijven onbenut
Judith de Witte, sales en marketing manager van softwarebedrijf Type 2 Solutions, ziet dat veel kansen op dit moment onbenut worden. “Een crisistijd is juist een mooie kans om je te ontwikkelen en onderscheiden. Dat hebben we in coronatijd gezien .” De Witte ziet voor bedrijven vooral veel mogelijkheden om stappen te zetten op het gebied van digitalisering.
VLM-bestuursvoorzitter Bulder wil even wegblijven van de crisis op het wereldtoneel, maar het kleiner bekijken. Hij benadrukt dat er zeker uitdagingen zijn, ook in Nederland en Europa, maar dat dit ook kansen biedt. “De logistiek heeft wel baat bij af en toe een crisis in mijn ogen. Het geeft je de kans om beter te worden.”
Impactvol verduurzamen
Is er op het moment teveel onduidelijkheid om impactvol te kunnen verduurzamen als sector? Volgens Bulder is er héél veel wel duidelijk. “Bijvoorbeeld dat het stroomnet vol is. Dat je maar moeilijk een nieuwe aansluiting krijgt. Dat het rondrekenen van een business case met elektrische vrachtauto’s uitdagend is. Dat is allemaal duidelijk.” De overheid is in zijn ogen bovendien niet altijd even betrouwbaar. “Die gaat voortdurend heen en weer. En dan wordt het wel moeilijk. Het is wel duidelijk maar zeker niet makkelijk.”
Terugverdientijd
TLN-clustermanager Pille is het niet eens met de stelling. “Ik denk zeker dat je impactvol kunt verduurzamen. Kijk alleen al naar warehouses. Je kunt er isoleren. Zonnepanelen op het dak leggen. Je kan je interne systemen verduurzamen intern. Je kan laadpleinen aanleggen. Er kan heel veel. Natuurlijk is er wel onduidelijkheid. Maar er kan ook al heel veel. Alleen de kosten zijn wel hoger. Die moet je wel terugverdienen. Of de investering een Breaam +++ gebouw. Dat is een uiteraard uitdagend voor ondernemers. Dat begrijp ik heel goed.”
Voor de camera van Logistiek.nl blikken enkele exposanten terug op vakbeurs ICT&Logistiek. Bekijk hieronder de video.