Eindeloos inspirerend vindt Egbert Guis (56) de zee, het strand, de golven. Hij komt er niet vaak om als zonneaanbidder zijn handdoekje uit te rollen; wel om te mijmeren, de gedachten te laten wegwaaien over de golven en nieuwe energie op te doen. Het supply chain vak heeft veel overeenkomsten met de zee, die alsmaar aanspoelt met dan weer hoge golven en soms volledig vlak. Als supply chain professional ziet Guis het als een uitdaging om het geheel in rustig vaarwater te krijgen. Rust in de keten, dat maakt het vak leuk en uitdagend tegelijk.
LEES OOK DE ANDERE AFLEVERINGEN IN DE SERIE INSPIRATIE VAN... OP WWW.LOGISTIEK.NL
Eigen functie overbodig gemaakt
Veel supply chains staan onder grote druk. Ketens veranderen, bedrijven consolideren of stoten activiteiten af. Zo was het in de laatste functie die Guis vervulde bij een grote uitgeverij WPG, waar boeken en tijdschriften werden gemaakt. Ruim negen jaar – eerst als extern adviseur en daarna in vaste dienst – was hij verantwoordelijk voor de supply chain die per productgroep anders in elkaar steekt. Uitgeverijen zitten in een krimpende en digitaliserende markt. “Dat het uit elkaar zou vallen, wisten we al langer. In feite heb ik mijn eigen functie opgeheven, omdat het niet meer nodig was.”
Momenteel maakt hij voor zichzelf de afweging om weer elders een dienstverband te nemen of ergens een bestuurlijke rol op te pakken. Het zou ook zo maar advieswerk kunnen worden. Maar dat het iets in de logistiek zal zijn, ligt wel het meest voor de hand.
Grootse plannen rond multimodaliteit
Bijna vijfendertig jaar loopt Guis al rond in de logistiek, na een universitaire opleiding business engineering in Twente. Bij het destijds net geprivatiseerde PTT Post zette hij transportorganisaties op en werkte hij later bij KPN als manager van een consultancy team op logistiek gebied. In 2001 vertrok hij naar TNO om onder andere voor Ricoh een nieuwe supplychainorganisatie op te zetten voor de Europese markt. “Ik kwam bij TNO om het bedrijfsleven wat meer te laten aanhaken bij alle plannen die er waren rond multimodaliteit, de Betuwelijn, Distrivaart, de fusie van de veilingen in Aalsmeer en in het Westland vanuit logistiek perspectief. Enorm interessante projecten allemaal waar we veel simulatiemodellen voor hebben gebouwd.”
Vastlopen in te grote complexiteit
De laatste tijd denkt Guis regelmatig terug aan die tijd, waarin IT steeds groter stempel ging drukken op de logistieke operatie. “Ik vind het mooi om te zien dat de onderliggende algoritmes van toen ook nu nog altijd worden gebruikt, zeker nu door de komst van AI zoveel meer mogelijk is. De theorie erachter kenden we ook in die tijd al, maar we konden er maar weinig mee door de beperkte programmeermogelijkheden. Veel meer dan Lotus 1-2-3 als ondersteunende software was niet beschikbaar. Je liep al snel vast in veel te grote complexiteit, het grote aantal variabelen en parameters. Uitvoering in de praktijk was vaak veel te ingewikkeld voor bedrijven. Maar die kennis van toen komt nu meer dan ooit van pas. De kunst is het nu om selectief te zijn, welke data kun je wel en niet gebruiken. Dat is nog altijd ingewikkeld.”