Inspiratie van...

Egbert Guis
‘Rust brengen in de keten, dat maakt het mooi’

Het magische van de zee, hier bij Wassenaar of op de kop van Schouwen in Zeeland, heeft een grote aantrekkingskracht op Egbert Guis. Veel goederentransport gaat over zee, soms gaat het er heftig aan toe. Juist daar zit de uitdaging.

 

 

Eindeloos inspirerend vindt Egbert Guis (56) de zee, het strand, de golven. Hij komt er niet vaak om als zonneaanbidder zijn handdoekje uit te rollen; wel om te mijmeren, de gedachten te laten wegwaaien over de golven en nieuwe energie op te doen. Het supply chain vak heeft veel overeenkomsten met de zee, die alsmaar aanspoelt met dan weer hoge golven en soms volledig vlak. Als supply chain professional ziet Guis het als een uitdaging om het geheel in rustig vaarwater te krijgen. Rust in de keten, dat maakt het vak leuk en uitdagend tegelijk.

LEES OOK DE ANDERE AFLEVERINGEN IN DE SERIE INSPIRATIE VAN... OP WWW.LOGISTIEK.NL

 

Eigen functie overbodig gemaakt

Veel supply chains staan onder grote druk. Ketens veranderen, bedrijven consolideren of stoten activiteiten af. Zo was het in de laatste functie die Guis vervulde bij een grote uitgeverij WPG, waar boeken en tijdschriften werden gemaakt. Ruim negen jaar – eerst als extern adviseur en daarna in vaste dienst – was hij verantwoordelijk voor de supply chain die per productgroep anders in elkaar steekt. Uitgeverijen zitten in een krimpende en digitaliserende markt. “Dat het uit elkaar zou vallen, wisten we al langer. In feite heb ik mijn eigen functie opgeheven, omdat het niet meer nodig was.”
Momenteel maakt hij voor zichzelf de afweging om weer elders een dienstverband te nemen of ergens een bestuurlijke rol op te pakken. Het zou ook zo maar advieswerk kunnen worden. Maar dat het iets in de logistiek zal zijn, ligt wel het meest voor de hand.

Grootse plannen rond multimodaliteit

Bijna vijfendertig jaar loopt Guis al rond in de logistiek, na een universitaire opleiding business engineering in Twente. Bij het destijds net geprivatiseerde PTT Post zette hij transportorganisaties op en werkte hij later bij KPN als manager van een consultancy team op logistiek gebied. In 2001 vertrok hij naar TNO om onder andere voor Ricoh een nieuwe supplychainorganisatie op te zetten voor de Europese markt. “Ik kwam bij TNO om het bedrijfsleven wat meer te laten aanhaken bij alle plannen die er waren rond multimodaliteit, de Betuwelijn, Distrivaart, de fusie van de veilingen in Aalsmeer en in het Westland vanuit logistiek perspectief. Enorm interessante projecten allemaal waar we veel simulatiemodellen voor hebben gebouwd.”

Vastlopen in te grote complexiteit

De laatste tijd denkt Guis regelmatig terug aan die tijd, waarin IT steeds groter stempel ging drukken op de logistieke operatie. “Ik vind het mooi om te zien dat de onderliggende algoritmes van toen ook nu nog altijd worden gebruikt, zeker nu door de komst van AI zoveel meer mogelijk is. De theorie erachter kenden we ook in die tijd al, maar we konden er maar weinig mee door de beperkte programmeermogelijkheden. Veel meer dan Lotus 1-2-3 als ondersteunende software was niet beschikbaar. Je liep al snel vast in veel te grote complexiteit, het grote aantal variabelen en parameters. Uitvoering in de praktijk was vaak veel te ingewikkeld voor bedrijven. Maar die kennis van toen komt nu meer dan ooit van pas. De kunst is het nu om selectief te zijn, welke data kun je wel en niet gebruiken. Dat is nog altijd ingewikkeld.”

‘Wiskundige kennis van toen komt nu door AI echt goed van pas’

 

Boekendistributie op de schop

Vanuit TNO kwam Guis in 2007 bij Centraal Boekhuis terecht om zelf het advies te implementeren. “Dat gebeurde wel vaker in de vorm van een soort uitwisselingstraject. Ik was op dat moment ook wel toe aan een volgende uitdaging. Dus maakte ik de overstap en bleef langer dan gebruikelijk. In die tijd liep de distributie van boeken terug en was CB op zoek naar andere stromen. Daarna heb ik de introductie van e-book distributie op me genomen en on demand printing van boeken in het magazijn.”
In 2012 keerde Guis terug bij TNO, dit keer als freelancer, waarbij hij ook diverse functies op zich ging nemen in het hbo onderwijs als stagebegeleider en examinator. “Het onderwijs ligt mij wel. Ik vind het leuk om met studenten te werken. Met hun frisse ideeën, hoe zij tegen het vak aankijken. Je raakt daardoor zelf ook weer up-to-date, ook met de theoretische modellen die vaak wat zijn weggezakt in de loop der tijd.”

Zorgen voor alternatieve bedding

In het speelveld tussen wetenschap en praktijk heeft Guis zich altijd opperbest gevoeld. Ook tussen overheid en bedrijfsleven. Zoveel plannen die worden gemaakt om de stedelijke distributie op orde te krijgen. Hij is daar in het verleden vanuit de Topsector Logistiek met 4C4D nauw bij betrokken geweest. “De overheid is soms heel huiverig om iets dwingend voor te schrijven, terwijl dat wel nodig is om een gezamenlijk doel te bereiken. Soms moet je een dam opwerpen en tegelijk ook zorgen voor een alternatieve bedding. Net als hier op het strand. Je kunt zandkastelen bouwen, maar het water komt en spoelt het weg. Haal een deel van het transport uit stedelijk gebied en zorg voor een alternatief aan de rand van de stad. Uitdagingen komen steeds op ons af. Saai wordt het nooit. Geef elkaar de rust en de ruimte om daar op een verstandige manier mee om te gaan. Dan heeft een plan kans van slagen en dat maakt het werken in de supply chain juist zo interessant.”