Marleen Rooders zou graag samen de last mile duurzamer willen maken

Wuunder en Paazl moeten een antwoord vinden op de vele uitdagingen die de markt van pakketbezorging kent. Dat ziet de kersverse topvrouw Marleen Rooders in. “Denk aan het duurzaamheidsvraagstuk. Het lijkt zo makkelijk om alles maar te elektrificeren, maar dan heb je veel hogere kosten, minder capaciteit, een lagere efficiency. Dus je moet het anders aanpakken. Bijvoorbeeld door samen te werken.”

De chief growth officer van verzendplatform Wuunder en lastmile-speler Paazl zit naar eigen zeggen in een goed team dat samen over dit soort uitdagingen nadenkt. Dat goede gevoel is voor vrouwen geen zekerheid in de logistiek. Openhartig vertelt ze dat het ook heel pittig kan zijn.

Marleen Rooders

Wat doe je als chief growth officer bij Wuunder?

Rooders: “Als bedrijf hoop ik dat we een antwoord gaan vinden op de vele uitdagingen die de markt nu kent. Denk aan het duurzaamheidsvraagstuk. Het lijkt zo makkelijk om alles maar te elektrificeren, maar dan heb je veel hogere kosten, minder capaciteit, een lagere efficiency. Dus je moet het anders aanpakken. Bijvoorbeeld door samen te werken. Daarnaast moeten we reageren op de trend in e-commerce om te personaliseren. Een e-tailer als Amazon weet eigenlijk al wat jij volgende week wilt bestellen. De benadering van hun hele platform is heel persoonlijk, maar als consument heb je nauwelijks inspraak op hoe de last mile wordt ingevuld. Je kunt hooguit kiezen voor een afleverdatum of dat het pakket naar een bepaalde parcelshop of parcellocker gaat, maar het wordt eigenlijk gewoon nog volledig bepaald door de carrier wanneer je pakket komt. De personalisatietrend gaat doorzetten en dan moeten wij, mogelijk met behulp van AI, daarop in kunnen spelen.”


Welke ervaring neem jij mee uit vorige functies?

“Ik ben goed in het vertalen van kansen naar concrete omzetmodellen en acties. Ik heb een portie doorzettingsvermogen en ben iemand die overal inspiratie opdoet, ook buiten de branche.”

“De rode draad in mijn loopbaan is groeitransformaties. Ik vind het fijn om stappen vooruit te denken en werk graag aan verandertrajecten. Daarbij is het heel belangrijk om mensen aan boord te krijgen. Het is mijn taak om zowel met de mensen op de vloer te praten als met de ceo.” Paazl wordt momenteel nog binnen de Wuunder-organisatie geïntegreerd, dus op het gebied van verandermanagement heeft ze er een mooie uitdaging liggen.


Hoe is het als vrouw in de top van een logistiek bedrijf?

“In dit MT zijn we in totaal met z’n achten. Twee vrouwen, maar. Dat is weinig. Maar het is een jong en gedreven team. We moeten reageren op de vele trends, die zeker in de last mile een sterke stempel drukken. Het is gaaf om daar samen over na te denken. Ik voel mij goed hier. Dat is wel eens anders geweest. De weg hiernaartoe was best pittig. Ik was 21 toen ik binnen de logistiek begon. Je bent jong en vrouw. Dan gebeuren er in deze industrie heel gekke en ongemakkelijke dingen, die niet fijn zijn.”

Lees verder in het uitgebreide interview dat te vinden is op www.logistiek.nl/topvrouwen.