Jarell Habets - Shypple

Jarell Habets ziet met Shypple weer een nieuwe toekomst

‘Technologie is niet de oplossing voor alles’

Voor de digitale expediteur Shypple zijn, na een paar moeilijke jaren, weer nieuwe tijden aangebroken. Dat komt door een andere strategie, door meer specialisatie in containervervoer van versproducten, maar ook omdat AI als technologie nieuwe kansen biedt.

Een jaar geleden ging het nog een stukje minder met de digitale expediteur Shypple, door veel experts in het verleden aangeduid als een veelbelovend startup bedrijf. “Een startup bedrijf kun je ons niet meer noemen”, zegt oprichter en directeur Jarell Habets (32). “Daarvoor is er al teveel gebeurd. In een paar jaar tijd ben ik een stuk ouder geworden, maar ik voel me wel een stuk fitter. Dat geldt ook voor het bedrijf. We hebben nu meer vet op de botten; meer schaalgrootte, meer cash weten te genereren en daarmee een stootkussen opgebouwd, mochten zich nieuwe tegenslagen aandienen.”

Doorgroeien zonder heel veel mensen erbij

Het bedrijf dat Habets op jonge leeftijd begon had al diverse keren de aandacht van investeerders getrokken. Maar de groei stokte na coronatijd toen de containertarieven en de te vervoeren volumes onderuit gingen. Alles stond klaar om verder te groeien, maar eind 2022 besloot Habets te saneren. Vorig jaar zomer bleek dat niet genoeg en volgde en tweede ronde. Met 120 mensen ging hij door, 60 anderen moesten op zoek naar een andere baan.
Inmiddels is Shypple alweer gegroeid naar 150 medewerkers met een omzet van 100 miljoen euro en ruim 500 klanten. Volgend jaar komen er wellicht weer twintig nieuwe collega’s bij; liefst logistiekelingen als het aan Habets ligt. Logistieke ervaring moet het bedrijf in een afgeslankte vorm nieuw elan brengen, in plaats van koortsachtig op zoek te gaan naar groei. “We verwachten groei, maar dat betekent niet gelijk heel veel mensen erbij. Ons concept heeft zich bewezen. Dat voelt wel heel wat relaxter.”
In de containermarkt die voor expediteurs zo’n 12 miljoen stuks groot is, ziet Habets nog heel wat groeiperspectief. Nu laat Shypple 50.000 containers over het online platform lopen; een vervijfvoudiging daarvan is volgens Habets zeker realistisch.

Jarell Habets - Shypple

In de afgelopen jaren heeft Habets een paar belangrijke lessen geleerd. Bijvoorbeeld dat expertise net zo belangrijk is als beschikken over technologie. “Acht jaar geleden dachten we nog dat technologie de oplossing was voor alles, dat je met een mooi online platform alle uitdagingen kon aanpakken, zelfs bij grote verstoringen in het containertransport. Inmiddels beseffen we dat servicegedrevenheid misschien wel van groter belang is. Dat klinkt  best een beetje oldschool, toch is het zo. Wanneer je daar de technologie vervolgens goed op laat aansluiten, kun je zeker onderscheidend zijn.”

AI kan heel wat werk overbodig maken

Wat technologie blijft Habets hoge verwachtingen houden, met name van AI. De innovatiemogelijkheden daarvan zijn in twee jaar tijd enorm toegenomen, waarbij Habets wijst op het automatiseren van de communicatie door middel van LLM (Large Language Models – zoals ChatGPT).
“Bijvoorbeeld dat er toch ergens een container is blijven staan en we daar met een geautomatiseerd emailbericht van de rederij onmiddellijk van op de hoogte worden gesteld. Als ons AI-model inkomende berichten beter kan afvangen, ben je minder afhankelijk van een expediteur die dat toevallig in de gaten heeft. Zoiets kan ook ’s nachts meteen worden gemeld, waardoor wij weer automatisch klanten en vervoerders daarvan op de hoogte kunnen brengen. Momenteel trainen we niet alleen mensen, maar ook een model dat direct de problemen kan identificeren die worden veroorzaakt door specifieke vertragingen en de relevante partijen hiervan op de hoogte stelt. Taken zoals het scannen van documenten en het handmatig opnieuw invoeren van gegevens worden ook overbodig. Naast het gebruik van gestructureerde data van API’s of EDI om zendingen te monitoren en af te handelen, zullen we ook volledig ongestructureerde informatie kunnen gebruiken, zoals teksten en tabellen in emails, PDF’s en spreadsheets als bron. Als het gaat over vernieuwing, dan is dat waar we vooral mee bezig zijn op dit moment: de klant zelf meer inzicht en conrole geven en op een slimme manier AI toepassen.”

‘Liever heel goed voor een beperkt segment, dan een beetje goed voor breed segment’

Verstransport biedt meer toegevoegde waarde

“Qua business model zijn we niet veel anders dan een gewone expediteur, als je kijkt naar de winstmarge bijvoorbeeld”, meent Habets. Die moet niet veel lager zijn. Dus moet Shypple zich bewijzen als een dienstverlener die echt geld oplevert voor verladers en opdrachtgevers. Vanuit die gedachte heeft Habets met zijn team de klantsegmenten kritisch onder de loep genomen, op zoek naar segmenten met meer potentieel en een nog groter digitaliseringsvraagstuk. Zo kwam hij uit bij reefer containers voor versproducten.
“Ongeveer een derde van alle inkomende versproducten voor West-Europa komt binnen via de haven van Rotterdam. Daar hadden we ons nooit op gericht, omdat dit wel een aparte expertise vereist. Ons platform was vooral geschikt voor droge lading. Dat hebben we nu verandert. Liever zijn we nu heel goed voor een beperkt segment, dan een beetje goed voor breed segment. Met als voordeel, dat als je goed bent voor koelcontainers ook kennis voldoende hebt voor andere lading en dit bovendien goed kunt combineren voor een opdrachtgever.”

Sector toch minder conservatief dan gedacht

Drie jaar terug kocht Shypple het bedrijf Milestone Fresh, gespecialiseerd in gekoeld containertransport. Daarmee was de basis gelegd om ook buiten de Benelux een belangrijke speler te worden. Nu de reorganisatieperikelen achter de rug zijn, acht Habets te tijd rijp om het bedrijf nog meer te integreren en dit bedrijfsonderdeel verder te laten gaan onder de naam Shypple Fresh.
“We zochten een segment dat goed bij onze ambities past en we met minder concurrentie te maken hebben. In de verswereld hebben we als digitale expediteur een unieke positie, niet zo verwonderlijk gezien de complexiteit die ook wij hebben ervaren.”
Bovendien waren de handelaren in bloemen, fruit en groente best genegen om de overstap te maken. Meer dan gedacht. “Je denkt te maken te hebben met een traditionele, conservatieve club. Maar de marges zijn daar zo flinterdun, dat ze toch snel bereid zijn om efficiencykansen op te pakken. Uiteindelijk vragen we nies extra’s van ze, niet meer dan wat ze gewend zijn om aan te leveren. Alleen niet meer via email, maar via ons platform.”

Shypple Office

Retour van containers meenemen in onderhandeling

Inmiddels is dit deel van de business behoorlijk uitgegroeid tot, volgens Habets, de helft van het volume. Die fifty-fifty balans is prettig voor Shypple, omdat rederijen te maken hebben met meerdere transportbehoeftes voor diverse vaarroutes. Op die manier kan Shypple onder betere inkoopvoorwaarden en betaaltermijnen deals afsluiten. Vooral ook de backhaul, het terughalen van lege reefer containers, komt hiermee beter uit de verf. Ook als dat betekent dat containers met niet versproducten worden gevuld. “Je kan een reefer ook als droogladingcontainer gebruiken, als je de koeling niet aanzet. Dat is altijd beter dan helemaal leeg terug. Zo zijn we een propositie aan het creëren, waardoor rederijen lagere kosten hebben en minder hoge tarieven hoeven te hanteren. Met ons volume en inkoopkracht kunnen we nu op strategisch niveau met hen in onderhandeling en samen plannen maken.”