Voor de digitale expediteur Shypple zijn, na een paar moeilijke jaren, weer nieuwe tijden aangebroken. Dat komt door een andere strategie, door meer specialisatie in containervervoer van versproducten, maar ook omdat AI als technologie nieuwe kansen biedt.
Een jaar geleden ging het nog een stukje minder met de digitale expediteur Shypple, door veel experts in het verleden aangeduid als een veelbelovend startup bedrijf. “Een startup bedrijf kun je ons niet meer noemen”, zegt oprichter en directeur Jarell Habets (32). “Daarvoor is er al teveel gebeurd. In een paar jaar tijd ben ik een stuk ouder geworden, maar ik voel me wel een stuk fitter. Dat geldt ook voor het bedrijf. We hebben nu meer vet op de botten; meer schaalgrootte, meer cash weten te genereren en daarmee een stootkussen opgebouwd, mochten zich nieuwe tegenslagen aandienen.”
Doorgroeien zonder heel veel mensen erbij
Het bedrijf dat Habets op jonge leeftijd begon had al diverse keren de aandacht van investeerders getrokken. Maar de groei stokte na coronatijd toen de containertarieven en de te vervoeren volumes onderuit gingen. Alles stond klaar om verder te groeien, maar eind 2022 besloot Habets te saneren. Vorig jaar zomer bleek dat niet genoeg en volgde en tweede ronde. Met 120 mensen ging hij door, 60 anderen moesten op zoek naar een andere baan.
Inmiddels is Shypple alweer gegroeid naar 150 medewerkers met een omzet van 100 miljoen euro en ruim 500 klanten. Volgend jaar komen er wellicht weer twintig nieuwe collega’s bij; liefst logistiekelingen als het aan Habets ligt. Logistieke ervaring moet het bedrijf in een afgeslankte vorm nieuw elan brengen, in plaats van koortsachtig op zoek te gaan naar groei. “We verwachten groei, maar dat betekent niet gelijk heel veel mensen erbij. Ons concept heeft zich bewezen. Dat voelt wel heel wat relaxter.”
In de containermarkt die voor expediteurs zo’n 12 miljoen stuks groot is, ziet Habets nog heel wat groeiperspectief. Nu laat Shypple 50.000 containers over het online platform lopen; een vervijfvoudiging daarvan is volgens Habets zeker realistisch.