Ketenregie wordt in 2024 serieuzer opgepakt

Door steeds meer logistiek dienstverleners wordt ketenregie ‘serieus opgepakt’ tegenwoordig. Dat meent Dirk ’t Hooft, een van de juryleden die betrokken is bij de beoordeling van dat thema voor de Top 100 Logistiek Dienstverleners. Sommige bedrijven doen het beter dan andere en zijn daarom beoordeeld tot ‘best in class’ op ketenregie. Onder andere Mainfreight scoort hoge ogen.

Handshake

Hoe en waarom zijn bedrijven beoordeeld?

Voor de samenstelling van de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2024 hebben logistiek dienstverleners een vragenlijst ingevuld. Er wordt om kwantitatieve data gevraagd, zoals aantal medewerkers en de jaaromzet. Kwalitatieve data wordt echter steeds belangrijker in de ranglijst. Om deze gegevens te beoordelen zijn experts aangehaakt aan het onderzoek. Dirk ’t Hooft heeft zo een rol. Hij heeft afgelopen voorjaar weer alle antwoorden van logistiek dienstverleners op vragen over ketenregie beoordeeld. De cijfers die hij en collega-juryleden geven, worden meegenomen in de totale indexscore van de bedrijven en hebben dus impact op de volgorde van de ranglijst. Ook kunnen logistiek dienstverleners dankzij de beoordeling van de jury bestempeld worden als ‘best in class’ op een bepaald thema.

Wanneer ben je best in class?

Logistiek dienstverleners vullen voor de jaarlijkse totstandkoming van de Top 100 Logistiek Dienstverleners een digitale enquête in. De antwoorden op vragen over kwalitatieve onderwerpen, de zes innovatiethema’s, gaan naar juryleden toe. Zij geven elk bedrijf een cijfer, waarna er per thema een gemiddelde uitrolt. Op basis van de jaaromzet is er dan al onderscheid gemaakt tussen grote, middelgrote en kleine logistiek dienstverleners. Per omzetgroep komt er zodoende een aantal bedrijven bovendrijven dat hoger scoort dan de rest. Zij krijgen op het thema 5 sterren en zijn ‘best in class’.

Naast het thema ketenregie, zijn er ook scores voor arbeid en scholing, duurzaam transport, duurzame warehousing, smart warehousing en digitalisering.


Wat valt over het algemeen op?

Ten opzichte van 2023 ziet jurylid Dirk ’t Hooft meer implementatie van ketenregie met geavanceerde tools of software. Ook is er volgens hem meer oog voor echte duurzaamheid en multimodaliteit. “Klanten zullen ook meer druk zetten, want zij moeten duurzaamheidrapportages maken en emissies rapporteren.”

Over het algemeen wordt ketenregie ‘serieus opgepakt’ tegenwoordig, zegt hij. Het jurylid ziet dat de bedrijven die goed scoren op ketenregie ervoor kiezen om supply chains van verschillende klanten over elkaar heen te leggen en daarmee ‘collaboration en shared logistics’ bereiken. Binnen hetzelfde netwerk rijden ze minder leeg. Daarnaast is data delen meer aan de orde, onder andere om de vraag beter te kunnen voorspellen. Ook wordt de control tower volgens ’t Hooft nu echt gebruikt. In combinatie met warehouse- en transportmanagementsoftware geeft dit volgens hem grotere zichtbaarheid, flexibiliteit en efficiëntie in de supplychain-netwerken. Dit alles komt de ketensamenwerking ten goede.


Waarom steekt Mainfreight erbovenuit?

Sommige bedrijven zijn ‘best in class’. Van de nieuwkomers in dit lijstje is met name Mainfreight opgevallen bij ’t Hooft. “Mainfreight maakt echt gebruik van multimodaal vervoer”, licht hij toe. Er wordt bijvoorbeeld gekozen voor andere vervoersvormen dan wegtransport naar Turkije en Italië en ook tussen China en Europa kiest Mainfreight voor spoorvervoer. Het jurylid noemt verder dat 80 procent van de zeecontainers met barges vanuit Rotterdam naar warehouses worden vervoerd. De voertuigbelading wordt met behulp van Cubiscan-software geoptimaliseerd.

Dat klanten de mogelijkheid hebben om een bepaalde lading te flaggen en snelle info via WhatsApp te kunnen ontvangen, ziet ’t Hooft ook als iets positiefs. De online tracking & tracing is in zijn ogen goed op orde.

Lees het hele artikel op www.logistiek.nl