Dura Vermeer weet al vooraf wat de CO2 uitstoot zal zijn

Hoe maak je een logistiek plan voor een bouwplaats? Hoe maak je dat plan zodanig dat je precies kunt voorspellen wat de CO2 uitstoot van vervoersbewegingen zal zijn?
Dura Vermeer ging ermee aan de slag, ontwikkelde als bouwbedrijf een unieke tool voor intern gebruik en deed dat grotendeels eigenhandig.

LEES HET HELE VERHAAL OP WWW.LOGISTIEK.NL

Michael Stender en Redney Voogel - Dura Vermeer

Simpele vraag was aanleiding om tool te ontwikkelen

Het begon allemaal een paar jaar geleden op een bedrijfsbureau, met een simpele vraag. Wil je een logistiek plan maken, waaruit we kunnen afleiden hoe druk het gaat worden op de bouwplaats? De divisie Bouw en Vastgoed van Dura Vermeer telt acht werkmaatschappijen, regionaal verdeeld en over renovatie en nieuwbouw. Michael Stender maakt als manager digitalisering onderdeel uit van deze divisie en houdt zich bezig met IT-projecten. Redny Voogel is nu werkvoorbereider, maar daarvoor nauw betrokken bij de ontwikkeling van bouwlogistiek model – eerst in excel nog, daarna in een applicatie die samen met softwarebedrijf HSO op het ontwikkelplatform OutSystems is gemaakt en waar Dura Vermeer inmiddels volop mee werkt.

Schaalbaar en goed te begrijpen model voor iedereen

Afbeelding
Michael Stender - Dura Vermeer
Michael Stender

De ruimte op een bouwplaats is, zeker in stedelijk gebied, vaak heel beperkt. Gemeenten willen de overlast voor omwonenden beperken. In principe was het eerste plan daar met name op gericht. Zo is het model in eerste instantie ook gebruikt. Voogel ging met een collega op pad langs diverse werkmaatschappijen om hun oplossing te tonen. Pas later drong het inzicht door, dat hiermee ook heel goed de vervoersgerelateerde emissies in kaart kunnen worden gebracht. Stender raakte erbij betrokken en zag tegenover zich twee enthousiaste collega’s, die graag een goed doordacht en professioneel ontworpen tool wilden laten ontwikkelen, schaalbaar en gebruikersvriendelijk. “Het model was best lastig te begrijpen voor collega’s in dit bedrijf en het kostte ook mij wel wat tijd om te ontdekken wat ze nou precies wilden”, zegt de manager digitalisering van Dura Vermeer. Het excel model was veel te lastig in gebruik.
Dura Vermeer werkt al langer met OutSystems om applicaties te ontwikkelen. Partner HSO werd erbij gehaald om tot een werkbare oplossing te komen. Dat laatste lukte binnen een halfjaar. In de loop van 2023 was het eerste technische ontwerp van de applicatie klaar om te worden getest.

Topsector Logistiek haakt aan in de tweede fase

In de opstartfase is er tussen Dura Vermeer en de Topsector Logistiek nog contact geweest om samenwerking en medefinanciering te onderzoeken. Uiteindelijk koos het bedrijf er zelf voor om snel door te pakken en niet te wachten op de uitkomst van dat overleg. Nu de tweede fase voor de deur staat, is de Topsector alsnog aangehaakt. Door de medefinanciering gaat Dura Vermeer kennis delen, die uit het project is ontstaan. De Topsector Logistiek heeft van bouwlogistiek een belangrijk thema gemaakt.

Volumes berekenen vanuit gebouwparameters – dat is anders

Optimalisatie in transport, ook vanuit duurzaamheidsperspectief, is misschien niet zo bijzonder. Alleen in de bouw bestaan geen standaard oplossingen om dit met IT ondersteuning mogelijk te maken. Stender: “We kwamen er al snel achter, dat we toch met iets unieks bezig waren.” “Transportbedrijven zijn daar wel wat verder in”, zegt Voogel. “Ze kunnen heel goed rijafstanden berekenen. Maar specifiek voor de bouw was daar tot op heden niets voor bedacht. Zeker niet geredeneerd vanuit de gebouwparameters waarmee we de volumes berekenen en dus het aantal ritten. Dat is het grote verschil.”

Afbeelding
Redney Voogel -  Dura Vermeer
Redny Voogel

“Wij pluizen een heel pand uit”, legt Stender uit. “Echt op stuksniveau, het aantal funderingspalen, de gevelplaten, hoeveel kubieke meter beton. Op dat detailniveau ga je geen standaard IT oplossing vinden.”
Inmiddels is een brede groep van zo’n 150 medewerkers in het bedrijf vertrouwd geraakt met het BLCM, het Bouw Logistiek Calculatie Model, zoals de tool is gaan heten. Volgens de bedenkers loopt het aantal directe gebruikers al richting de zestig personen. Maar ook anderen hebben ontdekt wat voor hen de mogelijkheden zijn.