Waar de duurzaamheidsdiscussie in de bouw jarenlang draaide om CO2-reductie, is stikstof inmiddels de grote rem op bouwproductie. ‘Die stikstofbeperkingen hebben bouwlogistiek als onderwerp écht op de agenda gezet', zegt Sneek. ‘Vijf jaar geleden hadden we het vooral over efficiëntie in de keten. Nu gaat het over de vraag: hoe zorgen we dat we überhaupt nog mogen bouwen?’
De stikstofcrisis maakt zichtbaar hoe versnipperd de bouwlogistiek is. Leveranciers, hoofdaannemers, onderaannemers, installateurs – allemaal hebben ze hun eigen aanvoerlijnen. Het resultaat: volle straten, dubbele ritten, wachttijden en frustratie op de bouwplaats. ‘Het draait vooral om ketenregie', benadrukt Sneek. ‘Zonder een centraal gecoördineerde logistiek blijf je optimaliseren binnen je eigen silo. En dat werkt niet meer.’
Bouwhub als schakel tussen bouw en logistiek
Een bouwhub is in de kern een slim georganiseerde opslag- en overslaglocatie aan de rand van de stad. Bouwmaterialen worden er verzameld, gebundeld en pas op het juiste moment naar de bouwplaats gebracht. Zo daalt het aantal vrachtbewegingen met soms wel 70 procent.
Bij de eerste praktijkproef in Utrecht, uitgevoerd door VolkerWessels onder begeleiding van TKI Dinalog en TNO, bleken de effecten spectaculair. ‘De resultaten waren echt een eyeopener', vertelde Ivo Agricola, hoofd conceptontwikkeling bouwlogistiek bij VolkerWessels Materieel & Logistiek, in een impact story van TKI Dinalog. ‘Bij de afbouwfase zagen we bijna 70 procent minder ritten, tot wel 40 procent hogere productiviteit op de bouwplaats en aanzienlijk minder overlast in de omgeving. Sindsdien weten we: dit werkt.’
Lees verder op Logistiek.nl