De samenwerking tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijsinstellingen wordt door veel experts in de enquête genoemd als speerpunt. Ook maakt de regio actief werk van grote uitdagingen zoals de huisvesting en opvang van internationale medewerkers en verduurzaming van bedrijventerreinen in tijden van netcongestie.
Ten opzichte van vorig jaar bleef de top vier gelijk. Na de regio Midden-Brabant wist West-Brabant ook dit jaar beslag te leggen op plek twee. Dit is de regio Breda-Oosterhout-Bergen op Zoom-Roosendaal-Moerdijk). Nummer drie Noord-Limburg (Venlo-Venray) eindigt dit jaar wederom op positie drie.
Utrecht en Schiphol in de lift
Plek vier was dit jaar net als vorige editie voor Oost-Brabant (Den Bosch-Eindhoven-Helmond-Veghel-Oss). Buiten de top vier gooide vooral de regio Utrecht hoge ogen, deze regio ging van de achtste plek vorig jaar naar plek vijf dit jaar. Ook Schiphol wist een aantal plekken te klimmen en eindigde dit jaar op positie acht (was elf).
De ranglijst is samengesteld op basis van een uitgebreide anonieme enquête die dit jaar werd ingevuld door vijftig deskundigen werkzaam in het logistieke veld. In totaal werden 24 hotspots in deze editie van de verkiezing meegenomen.
Actuele uitdagingen
Naast belangrijke thema’s als beschikbaarheid van ruimte, voldoende geschikt personeel, mogelijkheid om brownfieldlocaties te herontwikkelen en focus op duurzaamheid beoordeelde het panel de regio’s ook op de grootste actuele uitdagingen van dit moment. Denk hierbij aan problemen met netcongestie en duurzaamheidsdoelstellingen die een steeds grotere rol spelen bij de ontwikkeling van nieuwe logistieke panden. Ook aandacht voor de inzet, opvang en huisvesting van arbeidsmigranten, een belangrijk aspect in tijden van krapte op de woningmarkt, werd prominenter meegenomen in de verkiezing.