Het is de heilige graal van de moderne supply chain: tegelijkertijd winstgevender én duurzamer worden. De mode-industrie, een van de meest vervuilende sectoren ter wereld, worstelt met deze vraag. Een nieuw onderzoek van hoogleraren aan Nyenrode Business Universiteit biedt antwoord. De sleutel? Samenwerking.
Het onderzoek, uitgevoerd door prof. dr. Jack van der Veen, dr. Taher Ahmadi en hun collega's Bo van der Rhee en Venu Venugopal, toont aan dat een hoger niveau van samenwerking in de toeleveringsketen leidt tot zowel een hogere winstgevendheid als een hoger duurzaamheidsniveau. ‘De kern van de zaak is dat samenwerking het “handvat” is om de trade-offs te doorbreken’, stelt hoogleraar Jack van der Veen, die al vijftien jaar onderzoek doet naar ketensamenwerking.
De mythe van de trade-off
Voor Van der Veen was dit een diepliggende overtuiging. ‘Ik was op zoek naar de synergie, niet naar de trade-off’, zegt hij. Hij merkte een kloof op tussen theorie en praktijk: ‘Vanuit academisch perspectief lazen we veel over supply chain samenwerking, alleen maar goede dingen. Maar onze studenten, vaak werkende mensen, zeiden: "Ja, dat is leuk academisch, maar zo werkt het niet in de praktijk".’
Voor collega Taher Ahmadi, per 1 augustus benoemd tot hoogleraar supply chain management en transformatie aan Nyenrode Business Universiteit, was de uitkomst echter verrassend. ‘Ik moet eerlijk zijn, ik verwachtte een trade-off’, geeft hij toe. ‘Maar de bevinding van het artikel was eigenlijk contra-intuïtief. Het zegt niet dat er een trade-off is tussen winst en duurzaamheid, maar het zegt juist dat je beide kunt verbeteren’.