Hoe kan het dat de logistieke markt voor 95 procent nog op papier draait? Dat is het eerste wat topvrouw Chantal Gouka dacht toen ze bij logistiek kennis- en dienstverlener Beurtvaartadres begon.
Gouka is ruim anderhalf jaar directeur van Beurtvaartadres. Daarvoor werkte ze onder meer bij het Havenbedrijf Rotterdam en was ze betrokken bij innovatieprojecten als Navigate en Routescanner. Telkens draait het om hetzelfde, zegt ze: verbinden, vernieuwen en aan vertrouwen bouwen. ‘Als ik zie dat iets beter kan, dan wil ik ermee aan de slag. De logistiek wordt vaak gezien als een traditionele sector, maar ik zie juist veel kansen voor digitalisering. Wat in andere sectoren al werkt, moet hier óók kunnen.’
‘Bij het Havenbedrijf heb ik veel verschillende rollen gehad en projecten gedaan. Eén ervan was de ontwikkeling van Navigate, een soort 9292ov.nl voor de haven. We wilden transparant maken welke verbindingen er allemaal van en naar Rotterdam waren. Het verbaasde me dat het er nog niet was. De techniek kon het en in andere sectoren gebeurde het al, waarom dan niet in de logistiek? Dat vond ik een mooie uitdaging.’
‘Het is leuk om uit te zoeken waarom een techniek in onze sector nog niet wordt toegepast. Als het “te moeilijk” is, dan maakt dat het voor mij een mooie uitdaging. We doen veel dingen nog zoals we ze altijd doen. Er is veel traditie in logistiek, maar ik denk: als het beter kan, dan moeten we het gewoon beter doen.’
‘Toen ik aan Navigate begon, begreep ik wel waarom het lastig is om verbindingen in kaart te brengen. We moesten veel data verzamelen, samenwerken en informatie delen. Dat vraagt om vertrouwen tussen partijen. Uiteindelijk lukte het en hadden we de verbindingen transparant gemaakt voor Rotterdam. De volgende stap was Routescanner: een soort Google Maps en route-optimalisatietool voor containers. Daarvoor moesten heel veel havens en operators samenwerken en vertrouwen hebben in het project. Vertrouwen creëren en partijen verbinden, dat vind ik erg leuk en daar zit mijn kracht.’
‘Binnen Beurtvaartadres heb ik dezelfde opdracht: werken aan vertrouwen, verbinden en vernieuwen. Het eerste wat ik dacht, toen ik hier binnenkwam, was hoe het kan dat de hele sector nog op papier draait. 95 procent van de markt gebruikt nog papieren vervoersdocumenten. Dat is prima, want papier werkt goed. Tegelijkertijd zijn er nu veel andere manieren om data op de juiste plek te krijgen. We kijken hoe we de markt het beste kunnen ontzorgen, zodat vervoerders en verladers efficiënter hun werk kunnen doen.’
‘Het is prachtig dat wij de markt ondersteunen met papier. Beurtvaartadres is daar in 1927 bij de oprichting heel innovatief mee geweest. Dit ene document zorgt ervoor dat de verlader, vervoerder en ontvanger weten wat er met de goederen gebeurt. En dat document gaat al bijna honderd jaar mee. Jaarlijks zijn er miljoenen documenten in omloop. Dus nee, van ons hoeft het document niet weg zolang het werkt. Tegelijkertijd zijn er nieuwe middelen en technieken die digitalisering mogelijk maken. Die transitie zal stap voor stap gaan, papier naast digitaal. Vergelijk het met de boardingpass als je gaat vliegen. Nog altijd printen veel mensen die uit. Papier geeft vertrouwen, want wat als je telefoon uitvalt?’
Lees de rest van het interview, over vernieuwing, verjonging en rebels leiderschap, op Logistiek.nl