Hoe Vos Logistics slachtoffer werd van een fake carrier

In de wereld van logistieke uitbesteding draait alles om snelheid, betrouwbaarheid en marge. Maar één verkeerde klik kan desastreuze gevolgen hebben. 'Het leek een gewone opdracht, tot de vracht nooit arriveerde.'

spacer

Het team van Dirk Hulsman, bij Vos Logistics verantwoordelijk voor het uitbesteden van vrachten, heeft dagelijks te maken met het vinden van betrouwbare vervoerders. Zo’n 90 procent van de transporten wordt uitgezet bij vaste partners, vertelt hij. ‘Maar soms ontkom je er niet aan om platforms te gebruiken zoals Timocom, Trans.eu of Teleroute. Dat is niet ideaal, maar onder tijdsdruk soms een noodzakelijk kwaad.’ Tegelijkertijd levert het volgens hem ook vaak nieuwe contacten op die uiteindelijk waardevol blijken.

Toch weet Hulsman inmiddels uit ervaring dat voorzichtigheid geboden is. ‘Het is niet iets waar je graag mee naar buiten treedt,’ zegt hij. ‘Maar ik merk dat veel partijen hiermee te maken krijgen. Het is een groot probleem in de sector. Juist door ons verhaal te delen, kunnen we anderen waarschuwen.’

  Lees het gehele artikel op Logistiek.nl

Dirk Hulsman, Vos Logistics

Dirk Hulsman deelde zijn verhaal tijdens een bijeenkomst van Platform Veilig Ondernemen Brabant-Zeeland en Logistics Community Brabant. De logistiek dienstverlener moest onder hoge tijdsdruk een lading wijn van Duitsland naar Nederland vervoeren en besloot de opdracht op een platform uit te zetten. Alles leek in orde, totdat de vracht niet arriveerde.

Hulsman legt uit hoe er na het incident nog is samengewerkt met de politie en hoe de procedures inmiddels zijn aangescherpt. ‘We controleren vergunningen en documenten extra, onder meer met behulp van AI-tools die kunnen zien of er met bestanden is gerommeld. En we verifiëren altijd of contactpersonen echt bij het opgegeven bedrijf horen.’

Dirk Hulsman, Vos Logistics

Flip van Huizen, advocaat

Volgens Flip van Huizen, advocaat vervoersrecht, is oplichting door fake carriers op dit moment een heel groot probleem voor bedrijven die actief zijn in transport en logistiek. Vooral bij grensoverschrijdend vervoer is het schering en inslag. ‘Juridisch gezien is het voor bedrijven heel ingewikkeld.’

Van Huizen adviseert vooral om heel alert te zijn. Hij geeft een aantal handige tips. ‘Let op afwijkende e-mailadressen en domeinnamen. Check of een bedrijf telefonisch bereikbaar is, bij voorkeur via een vast nummer. Reageert een partij heel snel op een opdracht en voor een heel lage prijs? Dan is het mogelijk foute boel.’

Flip van Huizen, advocaat