Dit is het vijfde sorteercentrum van DHL

DHL E-commerce heeft zijn vijfde sorteercentrum in Zwolle geopend, vlakbij de A28 en tegenover een van zijn grote klanten, Wehkamp. Het nieuwe centrum is op tijd klaar voor de eindejaarsperiode en moet de regionale sortering van pakketten in Noord-Nederland efficiënter maken.

Klik op een foto voor een vergroting  

Medio oktober is DHL klaar om pakketten te sorteren in Zwolle. In eerste instantie gaat het om 10.000 pakketten per dag, met een wekelijkse groei van 10.000 extra pakketten. In de week van Black Friday is het volume naar verwachting opgevoerd naar 100.000 pakketten per dag, met een geplande uitbreiding naar 200.000 pakketten in 2026.

Het Zwolse sorteercentrum lijkt op die in Dordrecht. Wel is het uitgerust met innovaties die de snelheid en flexibiliteit van het proces verbeteren. Zo maakt DHL voor het eerst gebruik van ‘dump chutes’, waardoor een groot deel van de pakketten automatisch in rolcontainers valt. Naar verwachting wordt dit zo’n 60 procent van de pakketten. Dit bespaart arbeidskracht en verbetert de efficiëntie. De nieuwe technologie moet ook in Utrecht geïntroduceerd worden.

Een nadeel is er echter ook, bevestigt projectleider Marcel Nooteboom van DHL. In de rolcontainers zit 10 tot 15 procent meer lucht dan in de rolcontainers die medewerkers handmatig vullen. Toch is de business case volgens hem positief vanwege de verlichting van het werk en het kleiner aantal benodigde fte.

Nooteboom wijst op nog een vernieuwing. Voor het lossen van de vrachtwagens, maakt DHL zoals vaker gebruik van loose loaded-banen. Bijzonder is de keuze om de lopende band een stuk hoger boven de grond te plaatsen, zodat er meer ruimte is op de vloer en medewerkers er onderdoor kunnen lopen. Ook heeft DHL volgens Nooteboom zelf de ‘man rider’ ontworpen, waarmee de medewerker de lossende vrachtwagen in kan rijden en nog eenvoudiger pakketten in de sorteerinstallatie krijgt.

Het sorteercentrum in Zwolle is gebouwd en ingericht volgens de Breeam Outstanding-richtlijnen. Bij de bouw zijn materialen zoals hout gebruikt, bijvoorbeeld in de draagbalken. Maar ook in de lopende banden. Dit maakt de installatie lichter en energiezuiniger dan vergelijkbare installaties waarin staal is gebruikt.

Met de opening van dit sorteercentrum is het ‘masterplan 2025’ van DHL E-commerce afgerond, zegt ceo Benelux Wouter van Benten. In zeven jaar tijd is het bedrijf tot een vijf-ster-netwerk gekomen, waarbij de sorteeroperatie en lastmile-operatie uit elkaar zijn gehaald. ‘Hiermee hebben we een kortere bestemtijd – de tijd die een pakket nodig heeft om op zijn bestemming aan te komen – en zijn we flexibeler dan onze oranje vriend die volgens de webstructuur werkt’, aldus Van Benten.

Het vijf-ster-netwerk is dus compleet. Toch is de kans groot dat er op termijn een zesde sorteercentrum met DHL-logo te vinden is in Nederland. Tegen 2030 wil het pakketbedrijf in de regio Eindhoven/Den Bosch zitten.

Lees het volledige verslag, met meer foto’s, op Logistiek.nl:
Van poepende valk tot slimme dump chutes: dit is het vijfde sc van DHL in Zwolle