John van den Berg, directeur operations Lekkerland

Elektrische ambities Lekkerland botsen met netcongestie en wankele regelgeving

Elektrificatie van het wagenpark is een must voor een grote partij als Lekkerland Nederland. Tegelijkertijd stuit de groothandel in food op de grenzen van het stroomnet en op regelgeving die volgens John van den Berg, directeur operations, wankelt.

Lees het hele artikel op Logistiek.nl.

Een Mercedes-Benz met een extra as, een wendbare Iveco met een kleine draaicirkel en een Scania met een extra groot accupakket: Lekkerland Nederland zet drie heel verschillende elektrische trucks in om te ontdekken wat werkt in de praktijk. Met een wagenpark van ruim 160 voertuigen is verduurzaming bij Lekkerland, dat onderdeel is van de Duitse Rewe Group, geen experiment maar een strategische keuze. De drie testtrucks draaien mee in de dagelijkse operatie en leveren waardevolle inzichten op – over actieradius, laadinfrastructuur en de planning van ritten.

De drie trucks vervullen elk een eigen rol: de Iveco blinkt uit in krappe binnensteden dankzij een kleine draaicirkel, de Scania kan door zijn grote accupakket lange ritten aan, en de Mercedes eActros is door zijn extra as geschikt voor zware ladingen. ‘Vooral als je drank vervoert is dat cruciaal. Dan moet je de asdruk goed verdelen. Daar is de Mercedes perfect voor.’ In de praktijk blijkt dat Lekkerland eigenlijk alle drie de typen nodig heeft. ‘Omdat de inzet zo divers is. Eigenlijk zou je die flexibiliteit in één vrachtwagen willen hebben. Maar dat model bestaat simpelweg nog niet.’

Laadinfrastructuur en netcongestie

Bij het vorig jaar geopende dc in Waddinxveen wordt een compleet laadplein aangelegd met dertien palen en 26 aansluitingen. Het dak komt vol zonnepanelen te liggen, een batterij gaat opgewekte stroom opslaan en via slimme software zo optimaal mogelijk verdelen. ‘De stroom die wordt opgewekt maar we niet direct kunnen gebruiken voor het laden, slaan we op. Via software wordt dit zo slim mogelijk geregeld.’

Niet alle distributiecentra van Lekkerland zijn zo ver. De twee andere locaties, in Meppel en Son, kampen met beperkingen. ‘De stroomvoorziening die er nu ligt, is niet voldoende om onze e-trucks komende jaren op te kunnen laden. Op die locaties moeten we echt wel iets. Het zijn oudere gebouwen waar je niet zo 1-2-3 extra stroomcapaciteit krijgt. We hebben daar wel aanvragen gedaan, maar het gaat lang duren voor de netverzwaring gerealiseerd is.’ Samenwerken met buren is een optie. ‘Het is echt zaak om samen te werken, met andere bedrijven in de buurt om stroom slimmer te gebruiken op bepaalde momenten van de dag. Ook gaan wij op die locaties kijken naar batterijen, net als in Waddinxveen.’

Lekkerland e-trucks
Lekkerland e-trucks
Lekkerland e-trucks
Lekkerland e-trucks
Lekkerland e-trucks

ZE-zones: noodzaak en frustratie

De zero-emissiezones die sinds 1 januari gelden, zijn een extra stimulans – maar ook een bron van frustratie. ‘Het is een noodzaak,’ erkent Van den Berg. ‘Op dit moment is de investering nog best wel hoog, als je kijkt naar de kosten. Maar we zijn ervan overtuigd dat dit een goede zet is.’

Wat Van den Berg vooral stoort, is dat de overheid de regels voortdurend aanpast en bediscussieert. ‘Veel bedrijven hebben al fors geïnvesteerd – of zijn flink aan het investeren. En dan zeggen we nu "fijn dat je dit gedaan hebt, maar het was nog niet nodig geweest"’. Tegelijk begrijpt Van den Berg wel dat kleine ondernemers meer tijd nodig hebben. ‘Dit zijn immense investeringen. Dat is bijna onmogelijk voor dit soort kleine bedrijven.’

Het doel is duidelijk: de vloot van Lekkerland Nederland moet naar 2030 een transitie naar elektrisch maken. ‘Als je ruim 160 vrachtwagens hebt. En een vrachtwagen gaat tussen de acht en tien jaar mee, dan wil je eigenlijk elk jaar minimaal achttien trucks vervangen. Onze wens is om ons wagenpark in 2030 helemaal geëlektrificeerd te hebben. De investeringen worden uitgesmeerd over de komende jaren.’

Ondanks de uitdagingen blijft Van den Berg optimistisch. ‘Wij hebben veel locaties op een relatief kleine oppervlakte te bevoorraden. Er is niet één perfecte oplossing. Op een gegeven moment moet je gewoon aan de slag. Echt trucks in de praktijk voor langere tijd inzetten en kijken waar je tegenaan loopt. Wij geloven dat we hiermee de juiste stap zetten. Stil, schoon, en veilig.’