Lees het hele artikel op Logistiek.nl.
Een Mercedes-Benz met een extra as, een wendbare Iveco met een kleine draaicirkel en een Scania met een extra groot accupakket: Lekkerland Nederland zet drie heel verschillende elektrische trucks in om te ontdekken wat werkt in de praktijk. Met een wagenpark van ruim 160 voertuigen is verduurzaming bij Lekkerland, dat onderdeel is van de Duitse Rewe Group, geen experiment maar een strategische keuze. De drie testtrucks draaien mee in de dagelijkse operatie en leveren waardevolle inzichten op – over actieradius, laadinfrastructuur en de planning van ritten.
De drie trucks vervullen elk een eigen rol: de Iveco blinkt uit in krappe binnensteden dankzij een kleine draaicirkel, de Scania kan door zijn grote accupakket lange ritten aan, en de Mercedes eActros is door zijn extra as geschikt voor zware ladingen. ‘Vooral als je drank vervoert is dat cruciaal. Dan moet je de asdruk goed verdelen. Daar is de Mercedes perfect voor.’ In de praktijk blijkt dat Lekkerland eigenlijk alle drie de typen nodig heeft. ‘Omdat de inzet zo divers is. Eigenlijk zou je die flexibiliteit in één vrachtwagen willen hebben. Maar dat model bestaat simpelweg nog niet.’
Laadinfrastructuur en netcongestie
Bij het vorig jaar geopende dc in Waddinxveen wordt een compleet laadplein aangelegd met dertien palen en 26 aansluitingen. Het dak komt vol zonnepanelen te liggen, een batterij gaat opgewekte stroom opslaan en via slimme software zo optimaal mogelijk verdelen. ‘De stroom die wordt opgewekt maar we niet direct kunnen gebruiken voor het laden, slaan we op. Via software wordt dit zo slim mogelijk geregeld.’
Niet alle distributiecentra van Lekkerland zijn zo ver. De twee andere locaties, in Meppel en Son, kampen met beperkingen. ‘De stroomvoorziening die er nu ligt, is niet voldoende om onze e-trucks komende jaren op te kunnen laden. Op die locaties moeten we echt wel iets. Het zijn oudere gebouwen waar je niet zo 1-2-3 extra stroomcapaciteit krijgt. We hebben daar wel aanvragen gedaan, maar het gaat lang duren voor de netverzwaring gerealiseerd is.’ Samenwerken met buren is een optie. ‘Het is echt zaak om samen te werken, met andere bedrijven in de buurt om stroom slimmer te gebruiken op bepaalde momenten van de dag. Ook gaan wij op die locaties kijken naar batterijen, net als in Waddinxveen.’