Het overnemen van de tuinderij was nooit haar ambitie. 'Ik wilde op eigen benen staan', zegt ze. Niet afhankelijk zijn van een partner of het pad dat al voor haar was uitgestippeld. De Walle’s loopbaan slingert van de gezondheidszorg naar direct marketing, van de reisbranche naar 25 jaar bij KLM, waar zonder meer leiding gaf aan business units binnen Air France KLM Cargo en KLM Engineering & Maintenance. Ze leerde denken in ecosystemen, diversiteit als kracht te zien en bovenal dat je als leider jezelf moet blijven. 'Een van mijn managers bij KLM leerde me dat kwetsbaarheid en menselijkheid geen zwakte zijn, maar kracht.' Steeds opnieuw werd ze 'gezien' en benaderd voor nieuwe functies, vaak zonder ernaar te zoeken.
Wat is je beeld van de logistieke sector?
'Het mooie aan logistiek is dat het tastbaar is. "Hands on metal", zeg ik altijd. Maar tegelijkertijd zijn de uitdagingen abstract en complex. De logistiek is de afgelopen jaren veel innovatiever geworden. Digitalisering en duurzaamheid zijn daarin de grote aanjagers. Van robotisering in zware werkprocessen tot het inzetten van SAF in de luchtvaart, van elektrische voertuigen in grondtransport tot – meer recent – het gebruik van AI om bijvoorbeeld slimmer te plannen.
Maar er is tegelijkertijd ook een duidelijke kloof tussen onderwijs en praktijk. Die verbinding wil ik echt beter gaan leggen. De techniek ontwikkelt zich razendsnel, zeker rond elektrificatie, terwijl opleidingen dat tempo niet bijhouden. Monteurs hebben steeds vaker IT-kennis nodig, maar krijgen dat lang niet altijd mee van school. We moeten die kloof dichten. Samenwerkingen met hbo’s of universiteiten, zoals die van KLM met TU Delft, kunnen veel brengen. Studenten kunnen met hun frisse blik helpen bij innovatie én verbinding met de werkvloer. We starten daarom pilots met leermeesters die bruggen slaan.'