Topvrouw Renate de Walle (VGTC): 'Kwetsbaarheid creëert ruimte voor echte verbinding'

Van opgroeien in Westlandse kassen en werken in de luchtvaart naar de top van Volvo Group Trucks Center (VGTC). Renate de Walle wil de logistieke sector van binnenuit veranderen door de kloof tussen onderwijs en praktijk te dichten, met een missie om vastgeroeste denkbeelden te doorbreken. 'Je moet je bewust zijn van je eigen bias en het andere verhaal durven toelaten.'

Lees het hele artikel op Logistiek.nl

Renate de Walle groeide op tussen de sla, snijbonen en bloemen in het Westland, waar haar ouders een tuinderij runden, maar zelf wilde ze dokter worden. Al op jonge leeftijd leerde ze meewerken, meedenken en verantwoordelijkheid nemen. Op haar vierde verdiende ze naar eigen zeggen al haar 'eerste eigen bestekje'. Wat destijds voor haar en haar zussen voelde als goedkope kinderarbeid, zegt ze lachend, bleek later een waardevolle leerschool. Samenwerken met mensen van allerlei achtergronden, strategisch nadenken over de teelt en verkoopmomenten als Valentijnsdag en Moederdag; het werd de basis van haar werkethos.

‘We hebben een rijke sector, maar zonder nieuwe aanwas blijft de techniek stilstaan’

Het overnemen van de tuinderij was nooit haar ambitie. 'Ik wilde op eigen benen staan', zegt ze. Niet afhankelijk zijn van een partner of het pad dat al voor haar was uitgestippeld. De Walle’s loopbaan slingert van de gezondheidszorg naar direct marketing, van de reisbranche naar 25 jaar bij KLM, waar zonder meer leiding gaf aan business units binnen Air France KLM Cargo en KLM Engineering & Maintenance. Ze leerde denken in ecosystemen, diversiteit als kracht te zien en bovenal dat je als leider jezelf moet blijven. 'Een van mijn managers bij KLM leerde me dat kwetsbaarheid en menselijkheid geen zwakte zijn, maar kracht.' Steeds opnieuw werd ze 'gezien' en benaderd voor nieuwe functies, vaak zonder ernaar te zoeken.

Wat is je beeld van de logistieke sector?

'Het mooie aan logistiek is dat het tastbaar is. "Hands on metal", zeg ik altijd. Maar tegelijkertijd zijn de uitdagingen abstract en complex. De logistiek is de afgelopen jaren veel innovatiever geworden. Digitalisering en duurzaamheid zijn daarin de grote aanjagers. Van robotisering in zware werkprocessen tot het inzetten van SAF in de luchtvaart, van elektrische voertuigen in grondtransport tot – meer recent – het gebruik van AI om bijvoorbeeld slimmer te plannen.

Maar er is tegelijkertijd ook een duidelijke kloof tussen onderwijs en praktijk. Die verbinding wil ik echt beter gaan leggen. De techniek ontwikkelt zich razendsnel, zeker rond elektrificatie, terwijl opleidingen dat tempo niet bijhouden. Monteurs hebben steeds vaker IT-kennis nodig, maar krijgen dat lang niet altijd mee van school. We moeten die kloof dichten. Samenwerkingen met hbo’s of universiteiten, zoals die van KLM met TU Delft, kunnen veel brengen. Studenten kunnen met hun frisse blik helpen bij innovatie én verbinding met de werkvloer. We starten daarom pilots met leermeesters die bruggen slaan.'

‘Homogeniteit vernieuwt niet. Diversiteit begint met het benoemen van verschillen én de overlap zoeken’

Hoe is het gesteld met het imago van de sector?

'Daar hebben we als sector echt iets te doen. Jongeren denken vaak nog dat sleutelen aan een Porsche spannender is dan aan een truck, terwijl de techniek in trucks juist veel interessanter is. Willen we jongeren aantrekken én behouden, dan moeten we eerder en breder gaan beïnvloeden. Niet alleen het onderwijs, maar ook hoe we zelf communiceren over ons vak. En we moeten luisteren naar onze collega's in de dagelijkse operatie. Want het tekort aan technici is structureel, de oudere generatie stroomt uit, en de ambitie bij bedrijven zoals Volvo Trucks ligt ontzettend hoog. Dan kun je niet op dezelfde manier blijven denken en doen.'

Hoe kijk je naar diversiteit op de werkvloer? Hoe ga je daarmee om?

'Bij KLM heb ik veel met homogene teams gewerkt. Dan heb je één profiel, één type mens, en dat houdt zichzelf in stand. Of dat nou mannen of vrouwen zijn, maakt niet uit: het gaat om eenvormigheid. Diversiteit zit in profielen, stijlen, culturen. Ik heb meegewerkt aan het diversiteitsbeleid van KLM en geleerd hoe belangrijk het is dat mensen zich veilig voelen om hun perspectief te delen. En dat begint bij het management: durven luisteren en je eigen bias erkennen.'