Verkiezings debat - Foto Wilmar Dik
Verkiezings debat - Foto Wilmar Dik
Verkiezings debat - Foto Wilmar Dik

Dit zeggen de vijf grootste partijen over verduurzaming en netcongestie

Welke plannen hebben de vijf grootste politieke partijen voor de sector op het gebied van verduurzaming en netcongestie? Logistiek.nl zet de meest opvallende ideeën en de grootste verschillen op een rij.

Meer over de Tweede Kamerverkiezingen op Logistiek.nl.

De verkiezingsprogramma’s laten een scherpe tweedeling zien: waar de PVV een streep wil zetten door de zero-emissiezones en de klimaatdoelen, geloven andere partijen toch echt in een elektrische toekomst. Vergroening moet topprioriteit krijgen.

De discussie gaat allang niet meer alleen over klimaat, maar direct over de dagelijkse praktijk van transportbedrijven: toegang tot binnensteden, de betaalbaarheid van voertuigen en de beschikbaarheid van laadinfrastructuur. Tegelijkertijd worstelen ondernemers met een vastgelopen elektriciteitsnet, waardoor plannen voor vergroening vaak niet van de grond komen.

In dit overzicht zet Logistiek.nl de standpunten van de vijf grootste partijen in de huidige peilingen op een rij: van het rigoureus afschaffen van emissievrije zones tot ambitieuze investeringen in netverzwaring, e-corridors en focus op elektrische trucks en bestelauto’s.

PVV: Weg met de ZE-zones

Zero-emissiezones zijn volgens de PVV een verschrikking. De partij wil af van alle emissievrije zones, overal in het land. Hardwerkende ondernemers mogen met hun brandstofbusje hun eigen stad niet meer in. Doen ze dat toch, dan volgt een boete. Het alternatief is een peperdure elektrische auto – maar wie dat niet kan betalen, kan zijn zaak opdoeken.

De PVV wil geen verbod op de verkoop van brandstofvoertuigen en bedrijven niet verplichten om elektrisch te rijden – nooit en te nimmer. De partij wil stoppen met de energietransitie en netcongestie oplossen. Klimaatdoelen zijn onhaalbaar en onbetaalbaar.

GroenLinks-PvdA: Elektrisch de norm

GroenLinks-PvdA legt de focus volop op elektrische mobiliteit, ook voor bestelauto’s en trucks. Elektrisch wordt de norm. Vanaf 2030 mogen er alleen nog voertuigen met een stekker verkocht worden. De partij wil de luchtkwaliteit flink verbeteren, vooral in de drukke binnensteden.

GroenLinks-PvdA wil forse investeringen in het elektriciteitsnet, met versnelling van vergunningverlening om netcongestie op te lossen. Ook krijgt de aanleg van deze infrastructuur voorrang als er door de beperkte stikstofruimte keuzes gemaakt moeten worden welke activiteiten mogelijk zijn.

VVD: Inzetten op laadinfra

Als bedrijven niet kunnen verduurzamen omdat de overheid de zaak niet op orde heeft, bijvoorbeeld vanwege netcongestie of omdat (laad)infrastructuur vertraagd is, dan mogen ondernemers volgens de VVD rekenen op extra ruimte. De partij accepteert niet dat CO2-reductie op papier wordt gehaald omdat onze industrie verdwijnt.

De VVD kijkt naar een verbetering van de laadinfrastructuur, zodat de voorwaarden voor elektrisch rijden goed zijn. In de regio Flevoland-Gelderland-Utrecht is de situatie op het stroomnet het meest urgent. Deze regio moet daarom als innovatiegebied worden aangewezen om netcongestie op onorthodoxe manieren aan te kunnen pakken, zonder extra gebruik te maken van het net.

D66: Netverzwaring topprioriteit

De energietransitie loopt vast zonder voldoende ruimte op het net, benadrukt D66 in het verkiezingsprogramma. Daarom mogen netbeheerders sneller investeren. Ze worden verantwoordelijk voor genoeg netcapaciteit, die aansluit bij onze klimaatdoelen. De partij geeft de grootste prioriteit aan de verzwaring van het stroomnet.  

Gemeenten krijgen hulp bij het invoeren van emissievrije zones. Het Rijk neemt hierin de leiding waardoor het voor gemeenten makkelijker wordt om in te voeren en voor ondernemers duidelijker waar ze aan moeten voldoen. Om elektrische auto’s betaalbaar te maken komen er subsidies en belastingvoordelen.

CDA: Investeren in logistieke e-corridors

Ook het CDA wil netcongestie voortvarend aanpakken. De partij vereenvoudigt en versnelt het vergunningsproces van elektriciteitsprojecten drastisch met onder andere versnelde beroepsprocedures en meer vergunningsvrije ruimte. De kansen voor flexibiliteit en energieopslag worden optimaal benut. Daarnaast wil de partij flexibele contracten en energiehubs op bedrijventerreinen stimuleren.

Samen met Europa wil het CDA investeren in logistieke e-corridors met waterstof- en batterijtrucks, gekoppeld aan havens en economische regio’s aan Ten-T corridors. De partij wil zero-emissie vrachtvervoer stimuleren door het versnellen van laadinfrastructuur voor zware voertuigen via publiek-private samenwerking.