Een markt die groeit, maar een koploper die omvalt: hoe kon verpakkingsspecialist Paardekooper ten onder gaan in een sector vol kansen? Vijf vragen aan Dirk Mulder, retailspecialist bij ING, over het faillissement.
Lees meer over dit onderwerp op Logistiek.nl
Het faillissement van Paardekooper, dat meer dan een eeuw actief was in verpakkingen, kwam voor velen onverwacht. Het familiebedrijf uit Oud-Beijerland zette de laatste jaren sterk in op duurzaamheid, maar bleek de combinatie van hoge kosten, economische tegenwind en hevige concurrentie niet meer de baas. Wat zegt dit faillissement over de sector? En zitten meer verpakkingsbedrijven in de problemen?
‘Het faillissement van verpakkingsleverancier Paardekooper kwam voor mij toch wel onverwacht. Het is een gerenommeerd bedrijf met een lange staat van dienst. Het is vervelend om te zien dat dit zo loopt. Vooral voor alle betrokkenen, zowel medewerkers als klanten.’
De status van Paardekooper maakt het faillissement extra onverwacht. ‘Het bedrijf gold jarenlang als een gevestigde naam, met een solide klantenbasis en een duidelijke visie op duurzaamheid’.

De oorzaken van het faillissement liggen volgens Mulder in een samenloop van omstandigheden. ‘Allereerst koos Paardekooper de afgelopen jaren voor groei door consolidatie. Via overnames probeerde het bedrijf schaalvoordelen te realiseren, maar dat proces verliep moeizaam. Het bedrijf geeft ook zelf aan dat dit onvoldoende gelukt is. Daardoor is het kostenniveau te hoog gebleven.’
Daarnaast zette het bedrijf in op verduurzaming van het verpakkingsassortiment. Een strategisch verstandige zet op de lange termijn, maar financieel wel uitdagend, benadrukt Mulder. ‘Wanneer je duurzame materialen gebruikt, die vaak duurder en gerecycled zijn, betekent dit dat je uiteindelijk duurder bent dan de prijsvechters, bijvoorbeeld partijen uit Azië. Ook als je daarnaast nog steeds minder duurzame opties blijft aanbieden.’
Daar bovenop kwamen externe factoren. De inflatie deed de kosten verder oplopen, terwijl de vraag juist terugviel. ‘De economische teruggang, maatschappelijke onrust en mondiale handelsspanningen zorgen voor terughoudendheid in de markt. Bedrijven letten juist nu extra op hun kosten. Dan is bezuinigen op verpakkingen een relatief eenvoudige maatregel. Dat heeft Paardekooper gemerkt.’
De sector bevindt zich in een paradoxale situatie. Enerzijds is er sprake van een grote en groeiende vraag, zegt Mulder. ‘Producten moeten nu eenmaal verpakt worden. En we kopen steeds meer. Ook in de B2B-markt is er veel verpakkingsmateriaal nodig.’
Anderzijds verandert de aard van die vraag. ‘Consumenten en bedrijven vragen om minder verpakkingen of om duurzamere alternatieven, zoals minder plastic of herbruikbare materialen. Die tendens zie je duidelijk, vooral in de supermarkt.’
De markt is bovendien zeer competitief. Internationale concurrentie, vooral uit Azië en met name China, zorgt voor prijsdruk. ‘Die producten zijn vaak goedkoper, maar soms ook van lagere kwaliteit. Het is voor Nederlandse bedrijven de vraag waar zij zich nog mee kunnen onderscheiden.’
Ondanks de uitdagingen ziet Mulder nog volop perspectief. ‘Ik zie een hele grote markt, die nog steeds groeit. Duurzaamheid biedt kansen, mits bedrijven die omslag weten te combineren met voldoende schaal en efficiency.’
Volgens hem vraagt dat om strategische keuzes. ‘Bedrijven moeten bepalen of zij concurreren op prijs, of zich juist profileren met kwaliteit, service of duurzame oplossingen.’ Innovatie en samenwerking kunnen daarbij het verschil maken.
Hoewel het faillissement van Paardekooper opvallend is, verwacht Mulder geen golf van faillissementen in de sector. ‘Dat denk ik niet. Het is in mijn ogen echt een samenloop van omstandigheden. Veel bedrijven in deze markt staan er nog steeds goed voor. Maar het is wel een markt die uitdagend blijft.’
Faillissementen in deze sector worden volgens Mulder vaak benut om te herstructureren. Toch is dat geen gemakkelijke weg. ‘Leveranciers lopen risico’s, er staan vaak vorderingen open, en afnemers worden terughoudender. Het faillissement van Paardekooper laat zien dat zelfs gevestigde namen niet immuun zijn voor deze dynamiek.’
OptiGroup wil via dochterbedrijf Hygos Hygiene bepaalde activa van verpakkingsleverancier Paardekooper overnemen.

De bedrijven hebben daarvoor toestemming gevraagd bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). OptiGroup houdt zich bezig met de distributie van medische en facilitaire verbruiksartikelen, hygiëne- en schoonmaakproducten, persoonlijke beschermingsmiddelen en bijbehorende diensten.
Eerder lieten de curatoren van Paardekooper weten te kijken naar een doorstart of verkoop van (delen van) de onderneming. Toen gaven zij aan dat zich al meer dan zestig geïnteresseerde partijen uit binnen- en buitenland hadden gemeld.