Renault-levert-Master-E-Tech-electric-aan-Jumbo-voor-duurzamere-bezorging-boodschappen

Renault bedrijfswagen

‘Nederland is belangrijke proeftuin voor elektrische last mile’

De bedrijfswagenmarkt verandert sneller dan ooit. Elektrificatie is geen keuze meer, maar een strategische noodzaak. 'De overstap naar elektrisch is onvermijdelijk. Maar uiteindelijk gaat het vooral om slim gebruik van data.'

Bedrijfswagens in garage

Lees het hele artikel op Logistiek.nl.

De Nederlandse markt voor bedrijfswagens staat op een kantelpunt. Sinds begin 2025 is de BPM-vrijstelling voor bestelauto’s weggevallen, en dat heeft de markt ingrijpend veranderd. Sinds 1 januari 2025 zijn de verkoopcijfers dramatisch gedaald.  Veel ondernemers grepen eind vorig jaar nog hun kans om een Euro 6-diesel te registreren, want die blijft tot 2029 welkom in de zero-emissiezones.

De noodzaak om te elektrificeren wordt versterkt door de hoge dieselprijzen en de overheidsmaatregelen die fossiele brandstof steeds duurder maken. Tegelijkertijd biedt elektrisch rijden nieuwe kansen. Met eigen laadinfra en slimme energieopslag kunnen bedrijven hun operationele kosten verlagen en hun wagenpark toekomstbestendig maken. Toch blijft de overstap complex, zeker voor organisaties met tientallen of honderden voertuigen die dagelijks in beweging zijn.

Renault, een prominente speler op het gebied van lichte bedrijfswagens, bevindt zich midden in die transformatie. Het merk wil niet alleen emissievrije voertuigen aanbieden, maar ook complete energie-ecosystemen rond mobiliteit. Twee sleutelfiguren in die strategie zijn LCV-programma-directeur Jean-François Vial en Jean-Baptiste Médevielle, LCV-merkdirecteur.

'Verbrandingsmotoren blijven voorlopig nodig'

De bestelautomarkt is volop in beweging, benadrukt Vial. Toch betekent dit niet dat de verbrandingsmotor taboe is binnen Renault. ‘Integendeel. In de wereld van lichte bedrijfsvoertuigen moeten we ons aanpassen aan de ondernemers en hun gebruik. We moeten oplossingen hebben voor iedereen. De markt is duidelijk nog multi-energie, en ons aanbod als marktleider in Europa moet dat ook zijn.’

Renault biedt daarom nog altijd verbrandingsmotoren aan, naast de volledig elektrische Kangoo, Trafic en Master. Die verbrandingsmodellen blijven nog geruime tijd beschikbaar, benadrukt Médevielle: ‘We blijven verbrandingsmotoren aanbieden tot 2035, gekoppeld aan het Europese verbod dat dan ingaat. We bereiden ons voor op de Euro 7-regelgeving die eind 2027 van kracht wordt, zodat we klanten die nog niet willen – of kunnen - overstappen blijven bedienen. Je hebt nog steeds het volledige gamma motoren nodig.’

Het resultaat is een pragmatische benadering: klanten kunnen kiezen uit verschillende aandrijflijnen, afhankelijk van hun inzet, routes en logistieke beperkingen. Renault noemt dat niet een overgang van diesel naar elektrisch, maar van ‘diesel naar data’, waarbij gebruikspatronen en laadstrategieën centraal staan.

Jean-François Vial, LCV-programma-directeur en Jean-Baptiste Médevielle, LCV-merkdirecteur bij Renault

Jean-François Vial, LCV-programma-directeur en Jean-Baptiste Médevielle, LCV-merkdirecteur bij Renault

Jean-François Vial, LCV-programma-directeur en Jean-Baptiste Médevielle, LCV-merkdirecteur bij Renault

Nederland is een belangrijke proeftuin

Met de komst van de eerste zero-emissiezones is Nederland een belangrijke proeftuin geworden voor emissievrije logistiek. Vial is ervan overtuigd dat Renault op dat vlak klaar is voor de praktijk. ‘We zijn volledig operationeel en hebben de Kangoo E-Tech, de Trafic E-Tech, de nieuwe Master E-Tech en zelfs de Bento, een heel klein model. Daarmee bieden we oplossingen voor elke vorm van last mile-delivery.’

Nog dit jaar volgt een belangrijke stap met de introductie van de nieuwe Trafic E-Tech. Renault zal het model in november officieel onthullen, samen met twee nieuwe middenklassevarianten: de Estafette E-Tech Electric en de Goelette E-Tech Electric. Die modellen zijn ontwikkeld voor intensief stedelijk gebruik, met een focus op efficiëntie, laadsnelheid en flexibiliteit.

Technologische innovatie gaat razendsnel

De elektrificatie van bestelauto’s ontwikkelt zich in een tempo dat vergelijkbaar is met de smartphone-industrie. Médevielle ziet een parallel: ‘Vandaag is het als met smartphones in het begin. Bijna elke twee jaar moet je de batterijchemie veranderen om concurrerend te blijven en te voldoen aan nieuwe regelgeving. Voor voertuigen met een verbrandingsmotor is de technologie stabiel, maar bij elektrische voertuigen verandert alles razendsnel — van batterijchemie tot regelgeving over energie-efficiëntie.’

Renault biedt daarom verschillende configuraties: kleinere of grotere batterijen, met of zonder warmtepomp, afhankelijk van het klimaat en het gebruik. ‘Zo kunnen we de prijs verlagen of de actieradius vergroten,’ zegt Médevielle. ‘Er bestaat niet één ideale oplossing. Het draait echt om maatwerk, afhankelijk van de eisen, wensen en omstandigheden.’

Voor veel logistieke bedrijven ligt de grootste uitdaging niet in de voertuigen zelf, maar in de laadinfrastructuur. Netcongestie en beperkte stroomcapaciteit maken het lastig om vloten snel te elektrificeren. Renault probeert bedrijven daar actief bij te ondersteunen via het dochterbedrijf Mobilize Power Solutions. ‘Binnen de Renault-groep hebben we Mobilize, dat zorgt voor het hele ecosysteem,’ zegt Vial. ‘Hiermee helpen we met op maat gemaakte laadoplossingen. Daarnaast ondersteunen onze voertuigen vehicle-to-load en vehicle-to-grid. Dat laatste is belangrijk in Nederland, waar de markt daarin vooroploopt.’

Renault Trafic E-Tech electric - Renault Estafette E-Tech electric - Renault Goelette E-Tech electric

Renault Trafic E-Tech electric - Renault Estafette E-Tech electric - Renault Goelette E-Tech electric