Lees het hele artikel op Logistiek.nl.
De Nederlandse markt voor bedrijfswagens staat op een kantelpunt. Sinds begin 2025 is de BPM-vrijstelling voor bestelauto’s weggevallen, en dat heeft de markt ingrijpend veranderd. Sinds 1 januari 2025 zijn de verkoopcijfers dramatisch gedaald. Veel ondernemers grepen eind vorig jaar nog hun kans om een Euro 6-diesel te registreren, want die blijft tot 2029 welkom in de zero-emissiezones.
De noodzaak om te elektrificeren wordt versterkt door de hoge dieselprijzen en de overheidsmaatregelen die fossiele brandstof steeds duurder maken. Tegelijkertijd biedt elektrisch rijden nieuwe kansen. Met eigen laadinfra en slimme energieopslag kunnen bedrijven hun operationele kosten verlagen en hun wagenpark toekomstbestendig maken. Toch blijft de overstap complex, zeker voor organisaties met tientallen of honderden voertuigen die dagelijks in beweging zijn.
Renault, een prominente speler op het gebied van lichte bedrijfswagens, bevindt zich midden in die transformatie. Het merk wil niet alleen emissievrije voertuigen aanbieden, maar ook complete energie-ecosystemen rond mobiliteit. Twee sleutelfiguren in die strategie zijn LCV-programma-directeur Jean-François Vial en Jean-Baptiste Médevielle, LCV-merkdirecteur.
'Verbrandingsmotoren blijven voorlopig nodig'
De bestelautomarkt is volop in beweging, benadrukt Vial. Toch betekent dit niet dat de verbrandingsmotor taboe is binnen Renault. ‘Integendeel. In de wereld van lichte bedrijfsvoertuigen moeten we ons aanpassen aan de ondernemers en hun gebruik. We moeten oplossingen hebben voor iedereen. De markt is duidelijk nog multi-energie, en ons aanbod als marktleider in Europa moet dat ook zijn.’
Renault biedt daarom nog altijd verbrandingsmotoren aan, naast de volledig elektrische Kangoo, Trafic en Master. Die verbrandingsmodellen blijven nog geruime tijd beschikbaar, benadrukt Médevielle: ‘We blijven verbrandingsmotoren aanbieden tot 2035, gekoppeld aan het Europese verbod dat dan ingaat. We bereiden ons voor op de Euro 7-regelgeving die eind 2027 van kracht wordt, zodat we klanten die nog niet willen – of kunnen - overstappen blijven bedienen. Je hebt nog steeds het volledige gamma motoren nodig.’
Het resultaat is een pragmatische benadering: klanten kunnen kiezen uit verschillende aandrijflijnen, afhankelijk van hun inzet, routes en logistieke beperkingen. Renault noemt dat niet een overgang van diesel naar elektrisch, maar van ‘diesel naar data’, waarbij gebruikspatronen en laadstrategieën centraal staan.