Zo verandert Jumbo de bezorgorganisatie

Onder de noemer ‘Route 2025’ herstructureert supermarktketen Jumbo zijn bezorgorganisatie. Dit heeft zowel gevolgen voor de hubs als op het hoofdkantoor in Veghel, blijkt uit een inventarisatie van supermarktblad Distrifood

Wijziging 1: Centralisatie planning

De personeelsplanning en het wagenparkbeheer van de bezorgbussen wordt voortaan door het hoofdkantoor opgepakt. Er is een nieuwe afdeling ‘resourceplanning’ ingericht in Veghel voor planners die eerder op de hubs werkten.

Wijziging 2:  Minder teamleiders

Per hub telde Jumbo vier à vijf teamleiders. In shifts gaven zij leiding aan een team van zo’n honderd bezorgers. Sinds september is het aantal teamleider-fte’s afhankelijk van de omzet per hub. Zo blijkt Jumbo in Dordrecht nog maar met drie teamleider-fte’s te werken en in Breda met 2,5.

Wijziging 3: Andere functies

Mogelijk gaat dit ook om die teamleider-fte’s, maar in totaal vervalt voor zestien medewerkers de functie. Dat is niet veel, want er werken 2.200 hub-medewerkers bij Jumbo. Bovendien krijgen de medewerkers om wie het gaat voorrang bij het solliciteren op de nieuwe functies die ontstaan, aldus de supermarktketen. Er komt zestien fte aan nieuwe functies beschikbaar in Route 2025.

Wijziging 4: Meer locatiemanagers

Voorheen waren locatiemanagers verantwoordelijk voor meer dan twee hubs. Dat worden er nu één of maximaal twee. In totaal zoekt Jumbo naar drie extra locatiemanagers. Jumbo denkt met deze wijziging meer aandacht te kunnen geven aan de collega’s en de werkprocessen. 'Door deze andere aanpak kunnen we de klanten aan de deur ook meer aandacht geven. We willen verrassen en net dat stapje extra zetten voor onze klanten. Door meer aandacht en tijd vrij te maken voor het werkproces, training en coaching van onze bezorgers en teamleiding geven we dit een positieve stimulans.'

Wijziging 5: Mensgericht leidinggeven

Jumbo wil naar eigen zeggen inzetten op verbinding binnen de bezorgteams. Teamleiders moeten mensgericht kunnen leidinggeven, blijkt uit recente vacatureteksten. ‘Binnen de hub-organisatie is er behoefte aan meer helderheid in de rollen’, schrijft Jumbo in een interne memo, ‘en nog meer focus op collega’s en klanten.’ Dit is daarom voor de keten belangrijk om te faciliteren, naar meer efficiënte en gestandaardiseerde processen.