Zijn humanoid robots klaar voor inzet in warehouses?

In magazijnen wereldwijd lijkt zich een technologische revolutie te voltrekken: de humanoïde robot als collega. Wat ooit science fiction was, staat nu letterlijk op twee benen in een warehouse of aan de productielijn. Bedrijven als Amazon en GXO lopen voorop in de toepassing van mensachtige robots, die zware eenduidige taken overnemen van mensen, maar volgens de ontwikkelaars ook juist met hen moeten samenwerken. Wat betekent deze ontwikkeling voor de logistieke sector? En is er echt sprake van een opmars of lijkt het allemaal mooier dan het is?

Humanoid robot

Waar logistieke automatisering tot voor kort draaide om autonome mobiele robots (AMR’s) en geavanceerde robotarmen, breekt nu langzaam maar zeker een nieuw tijdperk aan. Dat van de humanoid. De zoektocht naar een robot die eruitziet en beweegt als een mens kreeg meer dan tien jaar geleden serieus vorm met Atlas van Boston Dynamics. Tegenwoordig zijn er veel meer bedrijven - zoals Agility Robotics, Apptronik, Hexagon, Tesla en het Chinese UBTech en Unitree Robotics - die zich richten op menselijke robots, speciaal ontworpen voor gebruik in magazijnen en distributiecentra. Deze robots kunnen menselijke taken zoals orderpicking en het verplaatsen van goederen overnemen. In de automotive industrie worden al meer van dit soort robots getest en in de productielijn geïntegreerd.

Digit GXO - Humanoid robot

Zo heeft Mercedes-Benz robot Apollo in de operatie, en plant Hyundai Motor, eigenaar van Boston Dynamics, de inzet van Atlas in oktober 2025 in hun fabriek voor elektrische voertuigen in Georgia. Maar de technologie is nog niet op grote schaal toepasbaar in de logistiek.

GXO Logistics is een van de eerste logistiek dienstverleners die de tweebenige robot Digit van Agility Robotics commercieel inzet. In het distributiecentrum voor Spanx in Georgia (VS) werkt de robot als onderdeel van een Robots-as-a-Service-model (RaaS). Ook integreert GXO momenteel humanoid Apollo van Apptronik in zijn Amerikaanse magazijnoperaties. De robot wordt getest in scenario’s die precisie en uithoudingsvermogen vereisen, zoals het sorteren en stapelen van producten. Ook Amazon test robot ‘Digit’ momenteel. De robot is ontworpen om fysieke, repetitieve taken over te nemen in magazijnen, en dat tegen een – volgens de makers – toekomstige kostprijs van slechts 3 dollar per uur.

DHL zet in op impact, niet op humanoids

Afbeelding
DHL - Saul Resnick Tim Tetzlaff and Boston Dynamic Stretch

DHL kiest voor technologie die bewezen effectief en schaalbaar is en laat zich niet meeslepen door de hype rondom humanoïde robots. Het doel is geen mooie YouTube-clips, maar tastbare, grootschalige verbeteringen op de werkvloer.

DHL werkt nauw samen met technologiepartners om robots te ontwikkelen en opschalen. Inmiddels zijn er meer dan 2.000 robots actief in de EMEA-regio, waaronder 750 assisted picking robots en de eerste containerlosrobot, genaamd Stretch, van Boston Dynamics. Terwijl concurrenten zoals Amazon en GXO volop experimenteren met humanoïden, blijft DHL terughoudend, omdat het de humanoïde robots niet de meest efficiënte oplossing voor logistieke taken vindt. Tim Tezlaff, global head of digital transformation bij DHL, stelt: 'We geloven niet dat humanoïde robots op dit moment de beste oplossing zijn voor de logistieke taken die we willen automatiseren. Het gaat ons niet om de technologie op zich, maar om de praktische impact die het heeft op onze operaties en medewerkers.'

DHL heeft een gestructureerd proces voor het selecteren en opschalen van technologieën, waarbij alleen bewezen oplossingen worden doorgevoerd naar productisering. Het doel is niet om mensen te vervangen, maar om arbeidskrapte aan te pakken door repetitieve taken door robots over te laten nemen, wat de medewerkers meer strategische taken biedt.

Lees het hele artikel op Logistiek.nl

Een slimme arbeidskracht – of een bedreiging?

De voordelen zijn duidelijk: een humanoid is flexibel, programmeerbaar en 24/7 inzetbaar zonder vermoeidheid of fysieke belasting. Voor bedrijven betekent dat meer efficiëntie, minder ziekteverzuim en lagere operationele kosten. Maar wat betekent dat voor de menselijke werknemer?

Amazon zweert dat humanoids niet bedoeld zijn om banen te schrappen, maar om werknemers te ontlasten van fysiek zware en repetitieve taken. De techgigant benadrukt dat robotisering in het afgelopen decennium juist honderdduizenden nieuwe banen heeft gecreëerd, inclusief 700 nieuwe functietypes. Volgens Amazon ontstaat er een ‘harmonieuze mix’ van mens en machine. Toch leeft bij personeel al langer de vrees dat magazijnen op termijn worden gerund door een klein team techneuten die de robots onderhouden. De inzet van humanoids betekent niet per se een afscheid van menselijke arbeid, maar wel een herdefiniëring ervan. De klassieke magazijnmedewerker maakt plaats voor de cobot-operator, data-analist of systeembeheerder. Voor logistieke werkgevers wordt training en bijscholing cruciaal. Bedrijven die humanoids implementeren zonder hun personeel hierin mee te nemen, riskeren interne weerstand én imagoschade.

Veiligheid en controle blijven zorgen

Een ander discussiepunt is veiligheid. Veiligheid blijft de grootste uitdaging bij de massale acceptatie van deze robots, aangezien ze moeten kunnen samenwerken met mensen zonder gevaar voor de veiligheid van hun omgeving. Robots maken processen efficiënter, maar zijn ze ook veiliger? Interne data van Amazon zouden aantonen dat robotmagazijnen 15 tot 18 procent minder incidenten kennen dan niet-geautomatiseerde locaties.

Echter, onderzoek van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) benadrukt dat humanoid robots juist hogere letselpercentages kunnen veroorzaken, vooral door onvoorspelbare instabiliteit en het risico dat ze omvallen. Dit leidt tot een bredere discussie over de interpretatie van data, transparantie en de noodzaak voor nieuwe veiligheidsnormen die specifiek gericht zijn op de unieke risico’s van humanoid robots. Het gebruik van humanoids brengt bovendien nieuwe ethische en organisatorische vragen met zich mee: hoe ver gaat autonomie en wie is verantwoordelijk bij fouten?

Robotmaker: ‘grootschalige inzet kan nog niet’

Ondanks dat artificial intelligence (AI) zich in rap tempo ontwikkelt, is de technologie voor grootschalige inzet van humanoid robots volgens Wang Xingxing, topman van het Chinese robotbedrijf Unitree, nog niet klaar. Hij verwacht echter dat het benodigde expertiseniveau binnen één tot drie jaar bereikt kan worden. Wang vergeleek de situatie met de doorbraak van chatbot ChatGPT in 2022: ‘Het voelt alsof we één tot drie jaar voor de doorbraak van ChatGPT staan.’

Chris Walti, voormalig leider van het Optimus-project bij Tesla, sluit zich hierbij aan. Hij uitte twijfels over de geschiktheid van humanoid robots voor industriële toepassingen, gezien de complexiteit van hun ontwerp en de huidige technologische beperkingen. Automatiseerder Dematic volgt de ontwikkelingen rondom humanoid robots met grote interesse, maar ziet ook dat de technologie nog niet klaar is voor grootschalige toepassing in magazijnen. De meeste aandacht gaat momenteel uit naar de ontwikkeling van de handen en armen van humanoids. Deze componenten worden gezien als de sleutel voor de verdere adoptie van humanoid robots. De huidige humanoid robots beschikken nog niet over de juiste gereedschappen om daadwerkelijk een breed scala aan taken uit te voeren. Volgens Kevin Heath, director of robotics bij Dematic, geldt: ‘Wie de hand-issues oplost zal succesvol zijn op deze markt.’

Momenteel kunnen humanoids alleen eenvoudige taken uitvoeren, zoals het oppakken van een tas of doos, maar ze zijn nog niet in staat om complexe magazijntaken te verrichten. Heath ziet de interesse in de menselijke robots vanuit de markt, maar die vraag komt volgens hem voort uit het ‘cool tech’-imago. Klanten zijn vooral geïnteresseerd in het idee van robots die bijvoorbeeld hun afwas doen of in een magazijn pickingtaken uitvoeren. Dematic onderzoekt daarnaast de mogelijkheid van de zogenaamde ‘wheelioid’, een humanoid robot met wielen in plaats van benen. Dit ontwerp lijkt veel meer geschikt voor magazijnomgevingen dan de traditionele ‘bipedale’ humanoids, aangezien wielen meer flexibiliteit en mobiliteit bieden en de interface eenvoudiger is.

Veelbelovend maar vol uitdagingen

De marktverwachting voor humanoid robots in de logistiek is veelbelovend, maar er zijn nog enkele belangrijke uitdagingen. Verwacht wordt dat de robots de komende jaren een belangrijke rol zullen spelen in verschillende sectoren, vooral vanwege hun veelzijdigheid en het potentieel om te helpen bij het verlichten van de aanhoudende arbeidskrapte. Zoals uit onderzoek van Fraunhofer IPA blijkt, is de vraag naar humanoid robots in productiesectoren en logistiek de komende tien jaar een realistische verwachting voor veel bedrijven. Ongeveer 80 procent van de respondenten gelooft in de haalbaarheid van humanoid binnen de komende tien jaar, maar er wordt ook erkend dat de technologie nog niet volledig is uitgekristalliseerd. Desondanks blijven er aanzienlijke obstakels voor grootschalige implementatie.

Blik op de toekomst

Wat nu nog pionieren is, kan binnen tien jaar de norm zijn. De humanoid staat symbool voor een bredere ontwikkeling: een logistieke sector waarin technologie, flexibiliteit en menselijk vakmanschap steeds meer in elkaar overvloeien. Humanoids zoals Digit zijn voorlopig nog duurder dan mensen, maar de prijs daalt snel. De grote vraag is dus niet óf, maar wannéér ze op grote schaal hun intrede doen in Europese magazijnen. De logistiek moet zich voorbereiden op een toekomst waarin samenwerken met een robotcollega eerder regel dan uitzondering wordt.

Lees het volledige artikel, inclusief reacties van experts op www.logistiek.nl