Nederland noodgedwongen koploper in robotisering: arbeid schaars en duur

De druk op de logistieke sector neemt toe. Arbeid en ruimte zijn schaars en duur, klanten eisen snelheid en flexibiliteit en de concurrentie is hevig. 'Focus op robotisering is voor dienstverleners een randvoorwaarde om nog mee te kunnen doen'.

Lees het volledige verhaal op Logistiek.nl

Robot Knapp

Automatisering en robotisering zijn niet langer nice-to-have, maar essentieel om toekomstbestendig te blijven, benadrukt René Wolters, verantwoordelijk voor Knapp Benelux. Er zijn volgens hem veel zogenaamde ‘one trick pony’s’ in de markt, partijen die uit strategisch oogpunt bewust inzetten op één type oplossing. De van oorsprong Oostenrijkse leverancier Knapp zoekt bewust de breedte op, zowel bot-based als shuttle systemen. 'Dat is nodig, want de wereld van robotisering ontwikkelt zich razendsnel', merkt Wolters.

Afbeelding
Ren Wolters - KNAPP Benelux

De afgelopen jaren introduceerde Knapp meerdere nieuwe systemen. De opvallendste is een bot-systeem dat in dezelfde categorie valt als Exotec of cube-based-oplossingen, zoals Autostore. Volgens Wolters is dat geen toeval. ‘Je ziet duidelijk een trend naar bot-based-systemen. Daar zie je de markt naartoe bewegen. Maar tegelijkertijd blijven we ook doorontwikkelen op shuttle-technologie. Voor grote projecten met tienduizenden orderregels per dag blijft dat noodzakelijk. Dat gaat simpelweg niet met bots.'

De shuttle blijft een belangrijke pijler. Innovaties richten zich op capaciteit, hoogte en toepassing: shuttles zijn nu ook al inzetbaar in diepvriesomgevingen en reiken tot wel 27 meter hoog. Daarnaast winnen piece picking robots terrein. Waar robots voorheen vooral bakken heen en weer verplaatsten, kunnen ze nu individuele items oppakken en nauwkeurig neerleggen. Dankzij slimme grijpers en visiontechnologie is de bandbreedte aan producten sterk toegenomen. Wolters noemt een voorbeeld uit de food e-commerce. ‘We hebben een klant waar de robot artikelen in individuele papieren zakken in een krat legt. Vijf jaar geleden was dat technisch ondenkbaar. Nu kan het wel.’

Nederland als koploper

Niet ieder land beweegt even snel mee met de robotiseringstrend. Nederland loopt volgens Wolters duidelijk voorop. ‘Nederland is een vakvolwassen markt. Veel innovaties die wij als eerste verkopen en implementeren, landen hier. Dat komt door de hogere arbeidskosten, maar ook door de beschikbaarheid van personeel. Bedrijven zijn eraan gewend om in automatisering te investeren.’ In Oost-Europa is dat anders. Daar zijn arbeidskosten aanzienlijk lager en speelt de urgentie minder. Toch is ook daar de beweging richting automatisering onomkeerbaar.

Een ander opvallend verschil met vroeger is het type klant. Waar Knapp tien jaar geleden nauwelijks met logistiek dienstverleners sprak, komt tegenwoordig de helft van de aanvragen uit die hoek. LDV’ers ontwikkelen multi-client warehouses waarin flexibiliteit en schaalbaarheid cruciaal zijn. ‘Vaak trekken verlader en logistiek dienstverlener samen op,’ zegt Wolters. ‘Ze hebben een contract voor zeven jaar en willen de operatie gezamenlijk automatiseren. Botsystemen zijn modulair en daardoor makkelijk uit te breiden, ideaal voor dit soort situaties.’

Waar gaat het naartoe?

De toekomst van warehouses is volgens Wolters duidelijk: nog meer automatisering van menselijke arbeid. Hij illustreert dit met een bezoek aan een ROC. ‘Ik zag een curriculum voor orderpickers en heftruckchauffeurs. Ik zei: dit is over vijf jaar allemaal weggeautomatiseerd. Het hele curriculum kan wat mij betreft de prullenbak in. Dat is misschien wat kort door de bocht. Maar wat ik vooral wil zeggen is dat er veel gaat veranderen.’

AI: van hype naar praktijk

Kunstmatige intelligentie speelt een steeds grotere rol in logistieke processen. Wolters ziet daarbij een duidelijk onderscheid tussen hype en praktijk. ‘Een deel is zeker hype. Maar er zijn concrete toepassingen die nu al voordelen opleveren.’ Het meest tastbare voorbeeld is de combinatie van AI en visiontechnologie bij piece picking robots. AI berekent de optimale grijppunten, waardoor een veel breder artikelspectrum kan worden opgepakt. Daarmee worden robots flexibeler en betrouwbaarder.

Daarnaast experimenteert Knapp met AI in workload scheduling. Waar warehousemanagementsystemen en control software traditioneel de taakverdeling bepalen, kan AI dat slimmer doen. ‘Bij een pilotklant zien we dat we 8 tot 10 procent operationele kosten besparen. Dat is gigantisch in de logistiek.’

Ook intern wordt AI ingezet, bijvoorbeeld bij softwareontwikkeling. Tools helpen om codes sneller en efficiënter te schrijven. Maar de grootste uitdaging zit volgens Wolters niet in losse toepassingen, maar in integratie. ‘De kunst is om een bepaalde functie te optimaliseren en die vervolgens in een end-to-end-proces in te passen. De logistiek is complex, en dáár zit vaak de echte uitdaging.’

Lees het volledige verhaal op Logistiek.nl