Arthur Böhmer - supply chain manager Wibra

Nieuw distributiecentrum Wibra:

'We waren echt uit ons jasje gegroeid'

Na een lange zoektocht is Wibra erin geslaagd een ander - en vooral veel groter - distributiecentrum te vinden. 'Het bleek een aardige puzzel'. Dat zegt supply chain manager Arthur Böhmer in een interview met Logistiek.

Lees het volledige verhaal op Logistiek.nl

Heel veel extra vierkante meters, voorlopig meer dan voldoende stroomcapaciteit en gelegen op een strategische locatie. Het nieuwe distributiecentrum op Bedrijvenpark Ecofactorij in Apeldoorn komt als geroepen voor winkelketen Wibra.

Het pand, dat tot de eerste helft van 2025 nog gebruikt werd als Picnic-dc, ligt om de hoek van de huidige locatie in Epe, waar ook het hoofdkantoor van Wibra zit. ‘Dat was een van de belangrijke voorwaarden. We wilden in de regio blijven zitten, tussen Zwolle en Apeldoorn’. Maar de spoeling is behoorlijk dun, merkte Böhmer afgelopen tijd. ‘De keuze was bepaald niet groot. Het bleek een aardige puzzel om een geschikte locatie te vinden’.

Veel meer vierkante meters

Met een oppervlakte van 20.000 vierkante meter gaat Wibra er vanaf het eerste kwartaal van volgend jaar zo’n 30 procent in ruimte op vooruit. Het dc in Apeldoorn is daarnaast aanzienlijk hoger dan het huidige pand.

De discountketen heeft afgelopen jaren een grote groei doorgemaakt. Wibra breidde uit naar Frankrijk en groeide afgelopen jaar van 300 naar 365 winkels. Op de huidige locatie liep het bedrijf al een tijdje tegen zijn grenzen aan, vertelt Böhmer. ‘We hebben diverse opties bekeken. Kiezen we voor één of meerdere locaties? En waar moeten die dan idealiter komen?’ Ook het uitbesteden van de logistieke activiteiten behoorde tot de mogelijkheden.

Wibra distributiecentrum Apeldoorn

Alle activiteiten op één locatie

Uiteindelijk viel alles met de keuze voor het nieuwe dc in Apeldoorn op zijn plek. ‘Het is voor ons heel praktisch en efficiënt om alle activiteiten op één locatie onder te kunnen brengen. Ook ons e-commerce-dc – dat nu nog in Vaassen zit – kunnen we in Apeldoorn kwijt. Net als de recyclehal, waar onder meer karton en plastic afval wordt verwerkt.’

Stroomcapaciteit

Een terugkerend thema bij de zoektocht naar nieuwe dc-locaties is de stroomcapaciteit. Is die te beperkt, dan haken partijen af. Ook voor Wibra was dit een belangrijk punt, legt Böhmer uit. ‘De zero-emissiezones zijn inmiddels een feit. We moeten gaan omschakelen met ons wagenpark, van diesel naar elektrisch.’

Wibra distributiecentrum

Wibra heeft een eigen wagenpark. Daarnaast is er een flexibele schil, zo’n kwart van het transport. In 2025 heeft de discountketen drie nieuwe Euro 6-dieseltrucks aangeschaft. ‘Die mogen de ZE-zones niet binnenrijden. Voor bevoorrading van winkels in de zones zullen we moeten overschakelen op elektrische modellen.’ Voor Euro 6-trucks die voor 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet, geldt voorlopig nog wel een overgangsregeling. ‘We hebben inmiddels onze eerste elektrische truck in bestelling. Deze eActros van Mercedes-Benz komt in februari. Die willen we uiteraard op eigen terrein gaan laden.’

Komende tijd is er behoorlijk wat werk aan de winkel voor Wibra. Het distributiecentrum in Apeldoorn wordt nu eerst verbouwd en ingericht. De verhuizing van het oude dc in Epe – dat sinds 1978 in gebruik is – naar de nieuwe locatie in Apeldoorn, staat gepland in het eerste kwartaal van 2026. Het hoofdkantoor blijft overigens wel gewoon in Epe.