Logistiek wonder of dure valkuil? Binnenkijken bij Picnic in Oberhausen
Picnic pronkt in Oberhausen met zijn grootste en meest geautomatiseerde dc. Maar achter de duizenden robots en razendsnelle orderverwerking schuilt ook een uitdaging: kan de online supermarkt de hoge beloftes waarmaken in een markt waar efficiëntie én stabiliteit cruciaal zijn?
Bekijk een uitgebreidere reportage van dit nieuwe dc op Logistiek.nl.
Afgelopen voorjaar opende online supermarkt Picnic in Oberhausen zijn grootste en meest geavanceerde e-food warehouse tot nu toe. Het fulfilment center, met een totale werkvloer van 50.000 vierkante meter verdeeld over drie verdiepingen, is uitgerust met 1.500 autonome robots, drie temperatuurzones en sterk geautomatiseerde orderverwerking. 'Dit gebouw is volledig ontworpen om het geautomatiseerde proces te faciliteren', vertelt Querijn de Vries, die voor Picnic al meerdere fc-openingen en ramp-ups heeft gedaan.
Het nieuwe warehouse ligt direct aan de snelweg A3, één van de belangrijkste verbindingswegen in het hart van het Ruhrgebied. De bouw nam ruim drie jaar in beslag. Vanuit deze strategische locatie belevert de online supermarkt sinds een aantal maanden tientallen Duitse steden in de regio, waaronder Oberhausen, Essen, Düsseldorf, Gelsenkirchen en Bottrop.
Pal naast het fulfilment center van Picnic ligt het immense distributiecentrum van Edeka. Dit grootste netwerk van supermarkten in Duitsland heeft een aanzienlijk belang in de online supermarkt. Picnic speelt een belangrijke rol in de onlinestrategie van Edeka. Beide partijen werken via Everest ook samen in de inkoop bij internationale leveranciers. De hubs van Picnic in Duitsland ontvangen hun goederen van regionale bedrijven. De meeste producten die in de Duitse shop van Picnic besteld worden, komen dan ook rechtstreeks uit het dc van de buren, vertelt De Vries, die begin dit jaar de overstap maakte naar Oberhausen. Eerder was hij werkzaam bij locaties van Picnic in Zaandam, Diemen en Dordrecht.
Voordelen van volledige nieuwbouw
Het nieuwe fulfilment center van Picnic is volledig ontworpen om zoveel mogelijk in te zetten op automatisering en robotisering. 'Dat maakt echt een wereld van verschil,' vertelt De Vries. 'We hebben de hoogte, breedte en logistieke indeling volledig afgestemd op het shuttlesysteem, de transportsystemen en de robotroutes. Er is nergens een compromis gemaakt omwille van een bestaand gebouw. Dat zie je terug in de efficiëntie.'
Elk detail - van vloerbelasting tot verlichting - is gekozen om het werk van robots en mensen soepel te laten verlopen. Voor Picnic is automatisering geen prestigeproject, legt De Vries uit, maar een antwoord op een harde realiteit: personeel is schaars, volumes groeien. 'Het is simpel. We willen betrouwbaar en snel leveren, ook bij pieken. Als je dat met alleen handwerk doet, heb je enorm veel mensen nodig. Automatisering maakt het schaalbaar. En we kunnen veel preciezer werken: elke robot weet tot op de seconde waar hij moet zijn.'
Het resultaat is een hybride operatie: robots doen het zware en repetitieve werk, mensen zorgen voor kwaliteitscontrole, uitzonderingen en flexibiliteit. Na het eerste gezamenlijke project in Utrecht sloeg Picnic opnieuw de handen ineen met TGW Logistics. Het kloppend hart van het systeem is een shuttlemagazijn waar 1.500 robots volledig autonoom rondrijden. Zowel food als non-foodartikelen worden daar opgeslagen in drie temperatuurzones, variërend van -18 tot +20 graden Celsius.
Verder opschalen
Komende maanden staan voor De Vries vooral in het teken van het verder opschalen van de activiteiten in het warehouse en het zorgen voor stabiliteit. 'Dat is voor nu echt het allerbelangrijkste. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we heel stabiel opereren? Dat we alle bugs uit het systeem halen. En dat alle medewerkers zo goed mogelijk getraind worden om hun werk optimaal te kunnen doen. Kortom, hoe kunnen we zo goed mogelijk doorgroeien en stappen zetten zonder dat de klant hier uiteindelijk iets van merkt?'
Lees het volledige verhaal op Logistiek.nl